پنجشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۱

پیام تبریک کوه‌نوردان فرانسوی به‌مناسبت صعود ایرانیان به ترانگو


لسلی فوسکو رییس پیشین GHM از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹
اوبر ژیو(راست) رییس پیشین GHM از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و آنتوان کایرول
انجمن کوه نوردان ایران، از سال ۱۳۸۶ با هدف معرفی معیارهای کوه نوردی عالی، و آشنا سازی کوه‌نوردان ایرانی با کوه‌نوردان برجسته‌ای که در "کلاس" جهانی فعالیت می کنند، ارتباط‌هایی را با سازمان GHM برقرار کرد و در پی آن تفاهم نامه‌ای را با آن سازمان امضا كرد. سازمانGHM در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده و در فرانسه مستقر است اما از کوه‌نوردان برجسته‌ی سراسر جهان عضو می‌پذیرد و می‌توان گفت که به نوعی، ارایه دهنده‌ی معیارهای کوه‌نوردی "شاخص" است. در آبان ۱۳۸۷  انجمن کوه‌نوردان در "پل خواب" ميزبان چند عضو GHM (از جمله: لسلی فوسكو كه در همان سال نامزد دريافت جايزه‌ی كلنگ طلایی شده بود، اوبر ژيو، و فيليپ پُله)، و در آذر ۱۳۸۸ در سنگسر سمنان میزبان دو كوه‌نورد برجسته‌ی ديگر (فرانسوا برنارد و آنتوان كايرول) از اعضای اين سازمان بود و دوره‌هایی را برای شماری از سنگ‌نوردان ایرانی برگزار کرد. پس از اردوی سنگسر، فرانسوا برنارد و آنتوان کایرول (کوه‌نوردان فرانسوی عضو GHM) به همراه چند نفر از اعضای انجمن به بیستون رفتند و در آن جا بود که فکر برگزاری "جشنواره‌ی بین‌المللی سنگ‌نوردی بیستون" پا گرفت. نخستين دوره‌ی اين جشنواره در مهر ماه ۱۳۸۹ برگزار شد و دومين دوره هم در مهر ماه آينده برگزار خواهد شد. در اين فاصله، چند گروه ايرانی هم در قالب تفاهم‌نامه‌ی انجمن و GHM برای يخ‌نوردی و سنگ‌نوردی به فرانسه رفتند.
در جريان دوره‌های آموزشی و مراوده‌هایی كه با كوه‌نوردان برجسته‌ی فرانسوی برقرار شده بود، چند سنگ نورد ايرانی، از جمله: زنده ياد اسماعيل متحيرپسند، عباس محمدی (اهل اراك)، حسين بلند اختر و حسن گرامی، به آنان گفتند كه مايل به صعود ديواره‌ی ترانگو هستند. در سال ۱۳۸۶ لسلی فوسكو به اين علاقه‌مندان ايرانی گفت كه آنان بايد برای دست‌يابی به چنين هدفی تلاش بسيار زيادی كنند. اين مراوده‌ها، تا حد زيادی با پيگيری‌های ابراهيم نوتاش (مربی و كوه‌نورد پيش‌كسوت كه اينك به عضويت افتخاری GHM درآمده) انجام گرفته است. اينك لسلی اطلاع يافته كه ايرانيان به اين هدف دست يافته‌اند، و به اين مناسبت پيام تبريك زير را از طريق نوتاش فرستاده است:
انسان هيچ گاه مطمئن نيست كه بتواند ديواره‌ای به عظمت ترانگو را صعود كند! اما پس از صعود هم نمی‌تواند مطمئن باشد كه اين كار را دوباره بتواند انجام دهد!
شادباش‌های مرا به گروه ايرانی برسانيد.
لسلی
اوبر ژيو كه از دو سال پيش، مسوول ارتباط GHM با ايران است، نيز پيام زير را فرستاده:
دوستان گرامی
خوش‌حالم که این خبر را شنیدم!
ایرانیانی که در دوره‌های GHM آموزش دیدند - نخستین بار با لسلی فوسکو، اوبر ژیو و فیلیپ پله، و بار دوم با فرانسوا برنارد و آنتوان کایرول- صعود به برج ترانگو از مسیر اسلوونی را طراحی و آن را با موفقیت اجرا کردند.
اين، هدف آن دوره‌‌ها كه ما بهترین خاطره‌ها را از آن داریم، بود و اين صعود نشان‌گر این است که شاگردان تلاش دارند تا از استادان خود پیشی بگیرند؛ و این بهترین پاداشی است که ممكن بود ما بگیریم.
تبريك به شاگردان‌مان كه موفق به اين صعود شده‌اند، تبريك به انجمن كوه نوردان و فدراسيون كوه‌نوردی كه از اين صعود حمايت كرده‌اند، و تبريك به ابراهيم كه این پروژه را راه اندازی كرد.
به‌امید دیدار درجشنواره‌ی بیستون
اوبر ژیو – رئیس پیشین GHM



bonjou,
On est jamais "sur" qu'on "peut" escalader une voie d ’ ampleur sur une montagne comme le Trango!! Même après
l'avoir faite on n'est pas sur de pouvoir le refaire...
Transmettez mes félicitations a l’équipe Iranien!
leslie
Cher ami,
J’ai appris que des élèves Iraniens des promotions encadrées par le GHM, une première fois par Leslie Fucsko, Hubert Giot, Philippe Pellet ; une deuxième fois par François Bernard et Antoine Cayrol, ont conçu et réussi une ascension aux tours de Trango par la voie Slovène.
C’était le but de cet enseignement dont nous gardons d’excellents souvenirs. Je vois que les élèves tentent de dépasser les maîtres, nous en acceptons l’augure, et c’est la meilleure récompense que nous pouvons avoir.
Félicitations à nos élèves qui ont réussi cette ascension. Félicitations aux Club Alpin , et à la Fédérations qui ont soutenu le projet,Félicitations à toi Ebrahim, qui a initié le projet

هیچ نظری موجود نیست: