دوشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۱

گزارشی از نشست‌های ماهانه‌ی انجمن در سال ۱۳۹۰


در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ، وبلاگ کلاغ‌ها پرسشی در خصوص جلسه‌های ماهانه‌ی انجمن در سال ۱۳۹۰ کرده بود به‌شرح زیر:

به عباس ثابتیان رئیس انجمن کوه‌نوردان
با سلام و احترام
سال گذشته و در جلسات ماهانه‌ی انجمن، هیچ‌گونه گزارشی از فعالیت‌های هیمالیانوردی کوه‌نوردان ایرانی  در سال 90 ارائه نشد . چرا ؟!
عدم تمایل آنان به ارائه گزارش در انجمن؟
تغییر دیدگاه و خط مشی انجمن نسبت به جریان فعلی هیمالیانوردی؟
تداوم انحصار و اختصاصی بودن تریبون انجمن برای یکی _دو باشگاه  کوه‌نوردی معروف شهر تهران؟
جناب ثابتیان عزیز، این روزها همه جا صحبت از شفاف‌سازی است  و انتظار و توقعی که بیش از همه و به صورتی کاملا طبیعی و منطقی  از نهاد و متولی دولتی این ورزش یعنی فدراسیون کوه‌نوردی  وجود دارد. اما، آیا شما یعنی انجمن کوه‌نوردان به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های غیر‌دولتی در کوه‌نوردی کشورمان، می‌توانید پیش‌گام و پیش‌تاز  این جریان شفاف‌سازی شوید و در مثال به ارائه صورت و گزارشی دقیق، شفاف و کامل از اسامی تیم‌ها و کوه‌نوردانی که  باز هم در مثال طی دو دوره مدیریت عباس محمدی، پشتیبانی و حمایت‌های مالی انجمن شامل آنان شده است را همراه با مبالغ پرداختی و ماهیت باشگاهی‌شان، به افکار عمومی ارائه فرمائید؟

نشست‌های انجمن کوه‌نوردان ایران در سال‌های فبل در آخرین اولین چهارشنبه‌ی هر ماه برگزار می‌شد و الان چند سالی است که در آخرین چهارشنبه‌ی هر ماه برگزار می‌شد و دلیل این تغییر این بود که نشست فروردین ماه را که دوهفته‌ی اول آن تعظیل است، از دست ندهیم.
تلاش انجمن همیشه این بوده است که گزارش برنامه‌های انجام شده دوستان  بخش همیشگی این نشست‌ها را تشکیل دهد و در تمام نشست‌ها هم براین نکته تاکید شده است. اما در عین حال تلاش داشته‌ایم که از گزارش‌های تکراری بر روی یک کوه و یا در یک منطقه خودداری کنیم مگر اینکه گزارش‌ها جذابیت و یا نکات فنی و آموزشی ویژه‌ای داشته باشد.
نگاه انجمن به گزارش‌ صعود‌های هیمالیایی هم در کل به همین منوال است با این تفاوت که این صعودها به فراوانی مثلا صعود به کوه دماوند انجام نمی‌شوند،‌ در سرزمین دیگری انجام می‌شوند، ارتفاع و خطرها بیشترند و درنهایت جذابیت بیشتری هم برای دیگران دارند. ناگفته نماند که سیاست عمومی انجمن، حمایت از صعودهای نو و پاک بوده است.
در زیر برنامه‌ی نشست‌های سال ۱۳۹۰ انجمن برای آگاهی علاقه‌مندان فهرست شده است:
نشست ۹۸ - ۱۳۹۰/۱/۳۱
موضوع : 
گزارش تلاش مریم ساعی برای صعود به قله‌ی آمادابلام
یادواره‌ی جلیل کتیبه‌ای
نشست ۹۹ - ۱۳۹۰/۴/۶
موضوع :
گزارش بخش دوم پروژه  Exchange - کوهنوردی آمریکاییان در ایران
گزارش گرگوری کراچ - کوهنورد آمریکایی
گزارش کیومرث بابازاده از برنامه‌ی صعود به برودپیک
نشست ۱۰۰ - ۱۳۹۰/۵/۲۶
موضوع :
سخنرانی یکی از مسولان فدراسیون کوهنوردی (انجام نشد - عدم حضور نماینده‌ی فدراسیون)
گفتگو درباره‌ی کارنامه‌ی فعالیت انجمن
یادواره لیلا اسفندیاری، عیسی میرشکاری و یاسر انصاری
نشست ۱۰۱ - ۱۳۹۰/۶/۳۰
موضوع:
گزارش صعود زمستانی کوله جنو-  برادران جهان‌آرا  (انجام نشد - گزارش دهنده انصراف داد)
تقدیر از تعدادی از اعضای انجمن
گزارش گشایش مسیر و دیواره نوردی در ارمنستان - نسیم عشقی
گزارش صعود زوج ایرانی به قله‌های لنین و خانتنگیری
گزارش مسیر ایتالیاییها «کریستال» - پژمان زعفری
نشست ۱۰۲ - ۱۳۹۰/۷/۱۰
گزارش صعود خانتنگیری - امیرحسین ناظمی

نشست ۱۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
مراسم روزجهانی کوهستان

نشست ۱۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲
گزارش بیستمین پیمایش غار پراو، یوسف سورنی نیا
--------------------------------------------------------
همان‌طور که از برنامه‌ی نشست‌ها برمی‌آید، انجمن هیچ نگاه گزینشی برای ارائه گزارش‌ها اعمال نمی‌کند و عضویت در این یا آن گروه و باشگاه هم هیچ اولویتی را ایجاد نمی‌کند، ولی گزارش دهندگان باید قبلا  برای نشست مورد نظر خود نوبت گرفته باشند و در این صورت فرصت آن نشست به او و یا آن باشگاه اختصاص می‌یابد.
چند بار پیش آمده است که گزارش دهنده به دلیلی مثل آماده نشدن فیلم سفر و یا مشکل شخصی در آخرین ساعت‌ها انصراف می‌دهد و انجمن هم فرصتی برای یک برنامه‌ی جایگزین ندارد و یا تصمیم می‌گیرد گزارش خود را در جای دیگری جز انجمن ارائه کند!
نگاه انجمن به صعودهای هیمالیایی با روی‌کرد کنونی جامعه‌ی کوه‌نوردی متفاوت است، انجمن هر تلاشی برای صعود به هیمالیا را ارج می‌نهد اما صعودهای نو،‌روش‌های نو و صعودهای پاک را ارزش‌مند‌تر از بقیه می‌داند.
یادآور می‌شوم که سال گذشته انجمن همایش یک‌روزه‌ای را با نام آسیب‌شناسی هیمالیانوردی در تاریخ ۷ مهر برگزار کرد. 

کمک‌های مالی انجمن تاکنون شامل موارد زیر بوده است:
برنامه‌ی اکتشاف غار در هندوستان (لیلا اسفندیاری و عرفان فکری)
برنامه‌ی صعود مسیر ایران باشگاه آرش (برودپیک) - این کمک از صندوق انجمن انجام نشده است ولی تعدادی از کسانی که مشارکت مالی در این برنامه داشته‌اند کمک خود را به نام انجمن اهدا کرده‌اند.
در برنامه‌ی سفر به آمریکا بخشی از هزینه‌ی سفر یکی از اعضای تیم از محل مشارکت دیگر اعضای تیم تامین شد و در این مورد هم مستقیما پولی از صندوق انجمن پرداخت نشد.

هیچ نظری موجود نیست: