پنجشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۷

ثبت جهانی کوه دماوند

عکس از آرام کوه

این روزها در مورد ثبت کوه دماوند در سازمان یونسکو اخبار مختلفی منتشر شد و انجمن کوهنوردان نیز این خبر را در سایت خود قرار داد، با تکذیب این خبر در بعضی از رسانه ها بهتر دیدم که درستی و یا نادرستی این خبر را جویا شوم.

با مراجعه به سایت سازمان یونسکو http://whc.unesco.org/en/tentativelists/5278/ مشخص میشود که در تاریخ 2008/02/05 یعنی حدود دو ماه پیش کوه دماوند به عنوان یک اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارایه شده است و در لیست آزمایشی این سازمان قرار گرفته است.

برای اینکه اثری در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد لازم است تا حداقل بتواند در یکی از رده های ده گانه این سازمان قرار گیرد. برای دیدن رده بندی ده گانه به این آدرس مراجعه کنید:

http://whc.unesco.org/en/criteria

از سوی دیگر معاون سازمان میراث فرهنگی نیز خبر ثبت جهانی کوه دماوند در آثار طبیعی یونسکو را تکذیب کرد، وی چنین گفته است:


«فريبرز دولت آبادي»، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در گفت و گو با ميراث خبر گفت:« پيش از اين قرار بود پرونده دماوند همزمان با نوروز به اداره ثبت سازمان ارائه شده و به ثبت برسد، اما اين پرونده به دليل ويژگي هاي خود به موقع آماده نشد و ثبت آن به سال 87 موکول شد.

با مراجعه به سایت سازمان یونسکو لیستی از آثار طبیعی و فرهنگی ایران (61 اثر منتظر ثبت) که به یونسکو ارایه شده است را میتوان مشاهده کرد.

در این لیست همچنین می بینیم که 42 تا از این 61 اثر در تاریخ 9/8/2007 یعنی نزدیک به 8 ماه پیش ، 11 اثر و از جمله کوه دماوند در تاریخ 5/2/2008 یعنی کمتر از 2 ماه پیش و 7 اثر در 22/5/1997 یعنی 11 سال پیش برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد شده اند.


هیچ نظری موجود نیست: