دوشنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۶

مجله کوه و مسیر اراکی ها

بیست و هشتم مرداد هشتاد و شش کوهنوردان اراکی از گشایش مسیری نو بر روی دیواره علم کوه به نام اراکی ها خبر دادند که بازتاب بسیار گسترده ای در جامعه کوهنوردی ایران داشت

گروه ۱۳ نفره متشکل از تعدادی از کوهنوردان اراک طی یک برنامه ۱۲ روزه موفق به گشایش مسیر در دیواره علم کوه به نام اراکیها
شدند.... پیک لجور 28 مرداد 86


نخست کلاغها با عنوان گشایش مسیر اراکی ها : پیشرفت یا انحطاط درستی این کار و گشایش از بالا به پایین را به پرسش گرفت

عباس محمدی در این باره چنین گفت:
جای تاسف است که پس از سال ها رکود در کار مسيرگشايی روی ديواره ی علم کوه ، چنين عمل ضد اخلاقی و ضد کوه نوردی را روی ديواره می بينيم . انتظار دارم که جامعه ی کوه نوردی واکنش مناسبی به اين عمل نشان دهد . کارگذاری بيش از ۲۰۰ عدد رول ، در يک مسير سيصد و چند متری ، چيزی فروتر از انحطاط است .
و اینکه
نهايت خودخواهی است اگر بخواهيم برای ارضای خودمان ، با درل به جان يک ديواره ی منحصر به فرد کشور بيفتيم .

و در ادامه بسیاری در این مورد نظر دادند

چه اشکالی دارد چند مسير دست نخورده و صعود نشده باقی بماند ؟

کوبيدن ۲۲۰ عدد رل برای بالا رفتن از يک ديواره ی سيصد و چند متری ، هيچ ارزش فنی ندارد ، چون در آن خلاقيت و تفکر برای يافتن راه ، وجود ندارد

یک برنامه صرفا مهندسی نه کوهنوردی و زخم بر قلب علم کوه عزيز

آيا ما هيچ تعهد و وظيفه ای در قبال نسل های آينده و پيشرفت سنگ نوردی در آينده نداريم و از هم اکنون باید همه چیز را و به هر قیمت ممکن از آن و به نام خود کنیم ؟ آیا این روش ها خودخواهانه نیست ؟

آیا بهتر نیست گاهی چنین هزینه ها و زمان و انرژی را برای تعویض رول ها و ثابت های قدیمی و فرسوده و ایمن سازی مسیرهای موجود به کار ببندیم؟

و حتی انجمن کوهنوردان جلسه ای را برای گفت و شنید در این باره اختصاص داد که اراکی ها در آن شرکت نکردند

مجله کوه در آخرین شماره (زمستان هشتاد و شش) شرح کامل عملیات گشایش مسیر اراکی ها در سه صفحه به چاپ رسانده است، این اقدام مجله کوه را شاید بتوان تکان دهنده نامید و برآمدن پرسش های زیر برای خوانندگان آن را بدیهی دانست :


آیا مدیران این نشریه خود یک بار هم که شده مطالب مجله را مطالعه میکنند؟

آیا مدیران مجله کوه از بازتاب بزرگ و البته منفی این گشایش و سرزنش اراکی ها و مغایر دانستن آن با اخلاقیات کوهنوردی و حتی جرم آشکار دانستن آن آگاه نشدند؟

آیا مدیران مجله کوه هیچ مطلب خواندنی دیگری نداشتند تا به جای این گزارش تکراری چاپ کنند؟

آیا این یک رپرتاژ آگهی است و مسؤلیت خوب و بد و درستی و نادرستی آن به عهده آگهی دهنده است؟

و چه بسیار پرسش های دیگر که در ذهن من و تو نقش می بندد

دلیل این پریشان نویسی چیست؟



ط


۱ نظر:

Shahram Abbasnejad گفت...

خدا وکیلی لهستانیها 48 را باز کردند و مسیر را ایمن نمودند اما در کل مسیر سی میخ هم نزدند وقتی هم صعود میکنی از دید دیواره نوردیشان لذت میبری .البته در مورد مسیر دوستانمان ابراز نظر نمیکنم اما وقتی دیواره راه میدهد حتما از ابزار میانی استفاده کنیم و جایی برای ایمن کردن کارگاه ها رول بکوبیم .این سیستم فرود از بالا و سوراخکاری با دریل اصلا جالب نیست که بعضی از دوستان این کار را میکنند .چون محل میانی خوب به دست نمیدهد .باز صعود از پایین و استفاده از دلر یه ذره قابل توجیه است .
شهرام عباسنژاد(علم چال