چهارشنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۸۵

این کوهنوردی خبرساز



در هفته ای که گذشت ، جامعه کوهنوردی از اندوه حادثه ای که در علم کوه به فوت دو نفر از کوهنوردان باشگاه آرش و سپس اقداماتی که برای امداد دو کوهنورد دیگر صورت گرفت ، ایام ملتهبی را گذراند .

اما در این میان رویکرد رسانه هابه این حادثه هم قابل تعمق است . باز هم کوهنوردی خبرساز شد ، باز هم کوهنوردی مطرح شد ، حتی در بعضی از روزنامه های کثیرالانتشار و پرمخاطب ( از جمله همشهری و ایران ) ، کوهنوردی ازسویی تیترهای صفحه اول هم شد .اما شرح تیتر در کدام صفحه ؟! صفحه ورزشی ؟ نه ! صفحه حوادث !! آنجا که از راز قتل خیر مدرسه ساز یا کشف باند بزرگ محموله های قاچاق مواد مخدر و یا مرگ جوانی بر اثر مصرف اکس مطلب نوشته بودند !

و البته این اتفاق در رادیو و تلویزیون هم بازتاب قابل توجهی داشت ، چه در بخش های خبری حوادث ، چه زیرنویس های شبکه خبر و ... و چه در دوربین خبرساز ( بخوانید حاشیه پرداز و گاهی خود حاشیه ساز ) که امشب با مصاحبه هایی از بازماندگان حادثه ، کوهنوردان مطلع ، مسئولین فدراسیون و ... از شبکه خبر پخش می شود .

و بدین ترتیب ؛ بازهم پرداختن به کوهنوردی در رسانه ای فراگیر . اما نه با گزارشی از یک صعود یا جنبه های مفید کوهپیمایی که رپرتاژی تراژیک از حادثه ای تاسف باردر کوهنوردی ! و در چنین گزارش هایی از واژه بد آموزی که تکه کلام معمول منتقدین رسانه ملی است غافل نشوید ! وخوش بینانه ؛ ازجنبه های تبلیغی برای ورزش کوهنوردی ، آموزشی و عبرت آموزی !!!

به راستی کوهنوردی چه بهای سنگینی برای طرح دررسانه ها می پردازد و آیا اینگونه مطرح شدن سزاوار این ورزش و جامعه ورزشی آنست ؟


از وبلاگ کوه نوشت

هیچ نظری موجود نیست: