پنجشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۸۹

بیشرین زباله را در علم کوه چه کسانی تولید می کنند!!؟

به نقل از وبلاگ کالاهو

علی فرضی مسئول مجتمع ورزشی کوهستانی رودبارک (کلاردشت):

پانزده سال از عملکرد پاکسازی منطقه علم‏کوه می‏گذرد و در این سال‏ها همه‏ی طبیعت دوستان و کوه‏نوردان از نزدیک شاهد این فعالیت‏ها بوده‏اند.

جای بسی تاسف است که بیشترین زباله، از آنِ کوه‏نوردان حرفه‏ای و افرادی است که سال‏ها به این منطقه می‏آیند و با سرد و گرم و سختی‏های منطقه آشنایی کامل دارند. این گروه‏ها‏ بار خود را توسط قاطر به ارتفاعات بالا (سرچال، علم چال، حصارچال) انتقال داده و متاسفانه حاضر نیستند زباله‏های خود را به پایین حمل کنند.

بیشترین زباله‏ را که بطری‏های خالی آب، قوطی انواع کنسروجات و پلاستیک تشکیل می‏دهد در محل انباشته و رها می‏شود.

حتی مشاهده شده ظروف آبمیوه و کنسروجات را پس از مصرف در شکاف‏های مسیرهای گرده آلمان‏ها و دیواره جاسازی می‏کنند ..... و به نظر خود کوهستان را تمیز نگه داشته‏اند و اثری از خود بجا نگذاشته‏اند. حتی افرادی هستند که زباله‏ی خود را روی تخت و یا گوشه و کنار پناهگاه سرچال جا می‏گذراند و زحمت جمع آوری زباله‏ها را به خود را نمی‏دهند. این در حالی است که در چند قدمی پناهگاه سرچال جای مخصوص حمل زباله وجود دارد!

امسال نیز متاسفانه شاهد بیشترین میزان زباله در منطقه علم چال و سرچال بودیم.

با توجه به آمار، از میان مراجعه کنندگان به مجتمع ورزشی کوهستانی رودبارک حدود 1500 نفر به سرچال و علم چال و 4000 نفر به حصارچال صعود کرده‏اند. و حدود 1000 نفر نیز بدون مراجعه به این مجتمع به حصارچال عزیمت نموده‏اند.

هزینه‏هایی که جهت حمل زباله توسط قاطر انجام شده به شرح ذیل می‏باشد:

سرچال 9 بارقاطر حدود 32 گونی3375000ریال (سیصدوسی‏وهفت‏هزاروپانصد تومان)

علم چال 11 بار حدود 40 گونی 8250000ریال (هشتصدوبیست‏وپنج‏هزار تومان)

حصارچال 4 بار حدود 16 گونی 800000 ریال (هشتادهزار تومان)

مبلغ 1000 ریال، از هر کوه‏نورد جهت پاکسازی دریافت می‏شود که جمع مبلغ دریافتی امسال 6500000ریال(ششصدوپنجاه هزار تومان) بوده است.

مبلغ 12425000ریال (یک‏میلیون‏ودویست‏وچهل‏ودوهزاروپانصد تومان) هزینه حمل زباله به پایین و مبلغ ششصدوپنجاه‏هزار تومان مبلغ دریافتی. حال قضاوت با شماست!!

موضوع دیگر بی‏مسئولیتی و بی‏توجهی افرادیست که پس از ترک پناهگاه سرچال، درب و پنجره‏های پناهگاه را باز گذاشته که این امر موجب شکستگی درب و پنجره‏ها می‏شود.

روشن کردن شمع برای روشنایی در شب در کنار پنجره‏ها، موجب ترک خوردگی و شکستن شیشه‏ پنجره‏ها می‏شود.

رهاسازی بطری‏های خالی آب در سرویس‏های بهداشتی، موجب گرفتگی لوله‏های فاضلاب شده که امکان استفاده از سرویس‏ها را مختل می‏کند.

امیدواریم که همواره پناهگاه‏ها را خانه خود بدانیم و در حفظ نگهداری آن‏ها بکوشیم. بی‏شک این مکان‏های مقدس با هزینه بیت‏المال بنا شده‏اند و میراثی است که باید در اختیار آیندگان قرار گیرد.

هر ساله مبلغ زیادی جهت ترمیم و بازسازی پناهگاه‏های منطقه علم‏کوه صرف می‏گردد.

امسال به علت خشکسالی، در منطقه سرچال با کمبود آب مواجه شدیم و از اواخر مرداد کلیه چشمه‏های اطراف خشک شده بودند. در همین راستا با کمک گله‏داران منطقه، چشمه‏ای در نزدیکی قله سیاه‏گوک پیدا کرده و با حفر حدود 500 متر لوله، آب چشمه را به لوله کشی قدیمی وصل کرده که تا اواسط مهرماه، پناهگاه از آب آشامیدنی برخوردار بوده است.

در خاتمه از همه‏ي افرادی که وارد منطقه می‏شوند تقاضا می‏شود در حفظ و نگهداری پناهگاه و جان‏پناه‏های منطقه بکوشند. زباله‏های خود را در مکان‏های مشخص شده قرار دهند و در صورت امکان زباله‏ها را به پایین باز گردانند.

بیان حاتمی در حال جمع آوری زباله های پناهگاه سرچال

وضعیت اسفناک سرویس های بهداشتی پناهگاه سرچال

هیچ نظری موجود نیست: