جمعه، آذر ۲۶، ۱۳۸۹

سرنوشت بهمن‌زده‌گان کوهستان قندیل همچنان نامعلوم است

پس از درج خبر بهمن در وبلاگ کوهستان حقیقت با چند نفر از کوه‌نوردان مهاباد، پیرانشهر و نقده تماس گرفتم که عموما از این موضوع بی‌اطلاع بوندن و کوه‌نوردانی که می‌توانستند امداد رسانی و یا اطلاع‌رسانی دقیق نمایند متاسفانه در دسترس نبودند و همگی در برنامه بسر می برند.

اما طبق اظهار مسئول هیئت کوه‌نوردی نقده به نقل از کوهستان حقیقت ؛ گرفتارشدگان بهمن بیش از 4 روز از نا پدیدشدنشان میگذرد و ازآنها اثری نیست، این افراد تاجرانی(باربرهای مرزی) بودند که ۲۰ قاطر و اسب را همراه داشتند .

با گذشت ۴ روز از این حادثه‌ی ناگوار هنوز هیچ گونه امداد رسانی در این خصوص صورت نگرفته و با این وضعیت احتمال مرگ گرفتارشدگان بسیار زیاد است و عملا شانس زنده ماندن ندارند.

کوهستان قندیل به دلیل عدم در دسترس بودن امکانات امداد و همچنین مسیر بسیار طولانی و شیب های خطرناک و همچنین بارش بسیار زیاد یکی از کوهستانهای مستعد بهمن است . چند سال پیش زنده یاد اوراز در اقدام برای فتح زمستانه‌ی این کوه ناکام ماند و پس از آن مقبل هنرپژوه به همراه چند تن از کوه‌نوردان در تلاشی ناموفق پس از ۶ روز از صعود این کوه منصرف شدند. سال گذشته در شرایط بسیار ایده آل و بارش کم، سه تیم از کردستان برای نخستین بار موفق شد این کوه را در زمستان صعود کند که البته لازم به ذکر است که در این صعود ها مسیرهای خطرناک آن که مسیر بادین آباد به دروی سپی است فاقد پوشش برف بود که امکان صعود این قله را برای کوهنوردان فراهم نمود . لازم به ذکر است مسیر بادین آباد نرمال ترین مسیر صعود است .

متاسفانه در شهرستانهای اطراف هیچگونه تشکلی برای امداد رسانی در شرایط بحرانی سازمان نیافته است و که با وجود کوهستانهای بکر و صعب العبور مرزی کردستان این مهم نیازمند تجدید نظر اساسی است .

به نقل از وبلاگ کوهستان - رامیار

هیچ نظری موجود نیست: