پنجشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۸۹

همایش کوه نوردان به مناسبت روز جهانی کوهستان

باشگاه آرارات،۲۰ آذر ۱۳۸۹

برای ششمین سال پیاپی، با برنامه ریزی مشترک انجمن کوه نوردان ایران و باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات، همایشی به مناسبت روز جهانی کوهستان در محل قدیمی باشگاه آرارات (خیابان جمهوری- کوچه ی نوبهار) برگزار شد. در همایش امسال، حدود یکصد و پنجاه نفر از کوه نوردان و طبیعت دوستان از همه ی گروه های سنی و از چندین گروه و باشگاه حضور داشتند. این همایش سالانه، به برنامه ای برای تجدید دیدار کوه نوردان پیش کسوت و میان سال و نو آمده، و نیز به فرصتی برای تجدید "پیمان زیست محیطی" در جهت حفاظت محیط های کوهستانی بدل شده است.

برنامه ی ۲۰ آذر ۸۹ با خوشامد گویی سورن سپانیان آغاز شد، سپس آلبرت کوچاریان مطلبی برگرفته از تارنمای "فائو" (سازمان مسوول روز جهانی کوهستان) را خواند. پس از او، عباس محمدی، مدیر گروه دیده بان کوهستان انجمن کوه نوردان، با اشاره به موضوع امسال روز جهانی کوهستان: اقليت های كوه نشين و مردم بومی، در مورد نادیده گرفته شدن اهالی منطقه های کوهستانی در طرح های توسعه مانند سد سازی و راه سازی سخن گفت.

بخش دیگری از برنامه، به نکوداشت هنریک مجنونیان استاد بزرگ محیط زیست که تالیف های ارزشمندی هم در زمینه ی حفاظت محیط های کوهستانی دارد، اختصاص داشت. سورن سپانیان شرحی از پیشینه ی کارهای مجنونیان را خواند و سپس خود استاد در سخنان کوتاهی، از دلبستگی اش به کوهستان و کوه نوردان گفت. پس از آن، لوح عضویت افتخاری انجمن کوه نوردان ایران توسط عباس ثابتیان رییس هیات مدیره، به هنریک مجنونیان تقدیم شد.

در این برنامه، همچنین از رسول نقوی راهنمای با سابقه ی علم کوه که در چند دهه ی گذشته در برنامه های جستجو و نجات بسیاری حضور فعال داشته است، به خاطر تناسب کارهایش با موضوع روز جهانی کوهستان در سال گذشته (مدیریت بلایا در کوهستان)، تقدیر شد؛ لوح تقدیر و هدیه ای به دست کیومرث بابازاده که خود از فعالان حوزه ی جستجو و نجات است، تقدیم رسول نقوی شد.

از میان فعالان محیط زیست و کوه نوردان پیش کسوت و اهالی فرهنگ حاضر در این همایش می توان از این بزرگان نام برد: محمد درویش، مدیر وبلاگ "مهار بیابان زایی"؛ محمد خاکبیز، از رییسان پیشین فدراسیون کوه نوردی؛ وارطان زاکاریان، از همکاران فصل نامه ی کوه و عضو افتخاری انجمن کوه نوردان ایران؛ علی سربندی، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران و نویسنده ی چندین جلد کتاب در این زمینه؛ محمد علی ابراهیمی، همکار داود محمدی فر در تدوین کتاب تاریخ کوه نوردی ایران. یکی دیگر از مهمانان این همایش، حجت الاسلام موسوی مدیر شبکه ی صدا و سیمای کرمان بود؛ لوح تقدیر انجمن غارنوردان ایران و انجمن کوه نوردان ایران، به خاطر تولید و پخش برنامه های متعدد در زمینه ی کوه نوردی، غارپیمایی، و محیط زیست در این شبکه، به ایشان اهدا شد.

دیدار و پذیرایی که پس از پایان مراسم رسمی انجام شد، مانند سال های پیش، لحظه های خوش و خاطره انگیزی را برای دوستانی که بعضا ماه ها یکدیگر را ندیده بودند، رقم زد.


نویسنده:عباس محمدی

هیچ نظری موجود نیست: