شنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۸

CDM چیست؟

CDM چیست؟
Clean Developement Mechanism یا سازوکار توسعه پاک، در ماده ۱۲ پروتکل کیوتو تعریف شده است و به کشورهایی که متعهد به کاهش و یا محدود کردن آلاینده‌ها هستند اجازه می دهد که در چهارچوب پروتکل کیوتو پروژه‌های کاهش آلاینده‌ها را در کشورهای در حال توسعه اجرا کنند. چنین پروژه‌هایی اعتبار قابل فروشی بدست می‌آورند که CER یا کاهش تایید شده‌ی آلودگی نام دارد، هر واحد این اعتبار معادل ۱ تن CO2 است که در راستای تامین هدف‌های پیمان کیوتو بشمار خواهد آمد.
این مکانیزم را عده‌ی زیادی به عنوان پیشگام، هدف گرفته‌اند. این اولین سرمایه‌گذاری زیست محیطی جهانی و رویه‌ی اعتباری در نوع خود است که ابزار استاندارد شده‌ای برای جبران آلایندگی فراهم می‌سازد.


یک پروژه‌ی CDM ، ممکن است به عنوان مثال برنامه‌ی برق رسانی روستایی باشد که با استفاده از صفحه‌های خورشیدی و یا نصب جوش‌آورهای (Boiler) کارآمد و کم مصرف باشد.
سازوکار توسعه‌ی پاک، از یک سو، انگیزه‌ی توسعه‌ی پایدار و کاهش آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر این امکان را به کشورهای صنعتی می‌دهد تا به هدف کاهش و یا محدود کردن آلودگی خود دست یابند.

پروتکل کیوتو یک توافق جهانی است برای کاهش و محدود کردن آلاینده‌ها، این پیمان در چهارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد برای تغییر آب و هوا است.


هیچ نظری موجود نیست: