جمعه، فروردین ۱۴، ۱۳۸۸

ویکی پاکوب با سرعت گسترش می یابد!!


تا کنون (جمعه شب ۱۴ فروردین ۱۳۸۸) ۲۶۱ مقاله در ویکی پاکوب منتشر شده است!!

بسیاری از شما بر این نظر هستید که رسانه‌های چاپی مانند کتاب و روزنامه و مجله نمی‌توانند امکان مشارکت همگان را در نگارش مطالب نو و یا ویرایش نوشته‌های دیگر فراهم سازند. برای مثال بسیاری از کوه نوردان در هنگام خواندن نکات فنی کوه‌نوردی ، ایرادهایی در آن می‌بینند، افزودن نکاتی را به آن لازم می‌دانند و یا روش‌های مناسب‌تری برای اجرای آن تکنیک می‌شناسند. هیچ کس به تنهایی همه چیز را نمی‌داند و هیچ کس از خطا ایمن نیست و تنها فراهم آوردن بستری که امکان مشارکت همگان را در نگارش تازه‌ها و ویرایش و پیرایش نوشته های دیگران به وجود آورد، خواهد توانست خطاها را کاهش دهد و دانش همگان را در اختیار همگان قرار دهد و ویکی پاکوب بر اساس همین عقیده ایجاد شده‌است.

در حال حاضر مقاله‌های گوناگونی در مورد کوه‌نوردی به زبان فارسی در ویکی پاکوب وجود دارد که به وسیله کاربران مختلف نوشته شده و در آن منتشر شده‌است؛ ویکی پاکوب مکانی است برای همه علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، شما می‌توانید مطالب آن را ویرایش کنید، اشتباه‌های آن را تصحیح کنید و به غنای آن بیفزایید و بنابراین شما هم یک ویرایش‌کنندهٔ ویکی پاکوب هستید! ویکی پاکوب سردبیر ندارد، و بین ویرایشگران آن هم رابطهٔ بالا به پایین وجود ندارد، مشارکت‌کنندگان ویکی پاکوب هم نویسنده و هم ویراستار مقالات هستند.

کار با ویکی پاکوب بسیار ساده است و با مشارکت در آن شما نیز سهمی از دانش و علاقه خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهید؛ تفاوت بزرگ ویکی پاکوب با هر سایت کوه‌نوردی دیگر آزاد بودن مشارکت در آن بدون هیچ قید و شرطی برای همگان است. همان گونه که در کوهستان آزادیم که کدام راه را انتخاب کنیم و این آزادی به دید ما از کوهستان و شناخت ما باز می‌گردد، در ویکی پاکوب عرصه برای تمام علاقه‌مندان به گرایش‌های گوناگون کوه‌نوردی برای به اشتراک گذاردن دانسته‌ها وجود دارد؛ شما چه یک مربی کهنه‌کار باشید یا یک تازه‌کار علاقه‌مند، در هر حال می‌توانید با مشارکت در ویکی پاکوب مطالب آن را کامل کنید و به غنای فرهنگ کوه‌نویسی فارسی بیفزایید.

بیایید با مشارکت در ویکی پاکوب علاقه جمعی خود را به کوه نوردی بیش از پیش ثابت کنیم.

مطلبی در مورد ویکی پاکوب را در بخش نکات فنی مجله کوه بهار ۸۸ در صفحه ۶۸ بخوانید



هیچ نظری موجود نیست: