شنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۷

شصت و هشتمين نشست ماهانه ی انجمن کوه نوردان ایران


در مورد اینکه چرا جلسه در زمان و مکان از قبل اعلام شده برگزار نشد گفتیم

در جلسه چه گذشت؟




شصت و هشتمین نشست ماهانه ی انجمن کوه نوردان ایران ، در روز 18 تیر برگزار شد . مدتی است که هیات مدیره ی انجمن تصمیم گرفته است علاوه بر مسایل خاص کوه نوردی یا کوه نوردی فنی ، به دیگر فعالیت های مربوط به کوهستان نیز بپردازد چرا که انجمن کوه نوردان ایران ، انجمن همه ی کسانی است که در کوه ها به ورزش و گردش می پردازند یا گرایش ویژه ای به کوهستان دارند . از این رو ، در نشست پیشین به سنگ نوردی ورزشی پرداختیم ، و موضوع این نشست را غارپیمایی قرار دادیم .


در این نشست ، چنگیز شیخلی (متولد 1306) که پایه گذار هیات غارشناسان ایران در سال 1325 است ، در مورد ارزش غارها و این که در ایران به این ارزش ها کم توجهی شده است ، صحبت هایی کرد . شیخلی همچنین گفت جای تاسف است که چند هزار صفحه یادداشت های من درباره ی غارهای ایران ، در خانه است و از سوی مسوولان دولتی یا دیگران اقدامی برای چاپ و انتشار آن ها صورت نگرفته است .

سخنران دیگر جلسه ، مصطفی سلاحی (متولد 1319) بود . سلاحی ، مقاله های پرشماری درباره ی غارهای ایران نوشته و تاکنون دو کتاب با عنوان غارهای ایران تالیف کرده است ( 1378 و 1387 ) . سلاحی گفت که گفتنی درباره ی نکته های فنی غارپیمایی زیاد است ، اما آن چه که بیش از هر چیز اهمیت دارد ، این است که غارهای کشور ما به شدت درمعرض تخریب هستند و این تخریب ها، هم از سوی عموم مردم – به قصد یافتن " گنج " ، یا بر اثر پیمایش های غیرمسوولانه – و هم از سوی دستگاه های دولتی یا پیمانکاران بزرگ راه سازی و معدن کاوی و غیره صورت می گیرد . او برای مثال به غار کتل خور زنجان اشاره کرد که در نزدیکی آن یک سد برای احداث دریاچه ی تفریحی در حال ساخت است و گفت که آب این دریاچه با نفوذ به داخل غار ، می تواند به تمامی سازندهای غار آسیب برساند . سلاحی همچنین به غار"همه کسی" در استان همدان اشاره کرد که اجرای پروژه ی راه سازی سبب ریزش بخش هایی از غارشده است . او همچنین از رها شدگی غارهای طبیعی تاریخی کشور مانند غار قلعه جوق ، و تخریب دیوار اتاق ها و صفه ی باستانی آن به دلیل حفاری های غیرمجاز سخن گفت .

داود محمدی فر مولف کتاب های تاریخ کوه نوردی ایران ، روزشمار تاریخ کوه نوردی و غارنوردی ایران ، و فرهنگ کوه نوردی و غارنوردی ایران از دیگر حاضران در نشست انجمن بود . محمدی فر پیشنهاد داد که کوه نوردان حول انجمن کوه نوردان ایران شروع به رایزنی با مقام های دولتی مسوول ، در زمینه ی حفاظت غارها کنند .

عباس محمدی ، رییس هیات مدیره ی انجمن و مدیر گروه دیده بان کوهستان گفت که یک هدف اصلی این نشست ، معرفی کارگروه " پیمایش و حفاظت غارها " است که از چند ماه پیش با پیشنهاد حسین فرجی عضو انجمن در مشهد ، تاسیس شده است . مازیار اتوکش مسوول دفتر انجمن در سمنان ، و یوسف سوری نیا غارنورد فعال کرمانشاهی از دیگر کسانی هستند که در شکل گیری این کارگروه نقش داشته اند . محمدی گفت که با فعال تر شدن کارگروه پیمایش و حفاظت غارها ، خواهیم کوشید ضمن آموزش دادن اصول درست و فنی غارپیمایی ، در حد توان خود از دست کاری های مخرب در غارها جلوگیری و با طرح های غلطی که با عنوان توسعه ی گردش گری اجرا می شود (مانند ایجاد دهانه ی ورودی مصنوعی برای غار چال نخجیر دلیجان) مقابله کنیم .

به نقل از سایت انحمن

هیچ نظری موجود نیست: