سه‌شنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۷

ارفع کوه

صعود به قله ارفع کوه، جمعه ۲۰ مهر ۹۷

ساعت ۶:۳۰ صبح به ارفع ده رسیدیم، شب را در ده سرخ آباد ،که ۱۴ کیلومتر با ارفع ده فاصله دارد ،میهمان همنورد عزیزی بودیم.
از تهران، بعد از عبور از فیروزکوه و روستای معروف ورسک به منطقه‌ای به نام چاپارخانه یا دم زنون می‌رسیم. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد که کمی از کنار جاده عقب‌تر است، قابل مشاهده است. قبل از هلال احمر دو جاده وجود دارد که جاده سمت راست، پس از ۶ کیلومترشما را به روستای ارفع ده می‌رساند.

ارفع ده سرزمین درختان در هم تنیده، چشمه ها، شکوه کوه ها و چشم اندازهای بی‌انتهاست. ارفع ده روستایی است کوچک که حدود ۱۰۰ خانوار در آن زندگی می کنند. آنقدر زیباست که نمی توان توصیف اش کرد، باید رفت، باید دید و از نزدیک آن همه زیبایی را لمس کرد.





۴/۵ساعت (از ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متری در ارفع ده تا ارتفاع ۲۷۳۵ قله ارفع کوه) در مسیر صعود به قله وحدود ۳ ساعت در برگشت، درون مه با درخت ها و درخت‌چه های بی نظیری مانندبلوط،راش،افرا،توسکا، سف، تل، تلکا، زرشک، آلاش و ... به همراه گیاهان ریشه‌دار وحشی مانند ازگل، ولیک، زالزالک، سولس، گون، آویشن، و ته دونه،همراه بودیم ،جنگل‌های بکری که توسط بومیان و اهالی، پرتاس خوانده می‌شوندو به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعات بالا، همواره توسط مه پوشیده شده اند.

برای رسیدن به مناطق جنگلی ابتدا باید از مراتع و چمنزارهای روستا عبور کرد تا به جنگل ارفع ده رسید. هرچه به سمت عمق جنگل پیش می روید، مناظر بکرتر و زیباتر می شوند. همچنین چشمه پراو (پرو_پر آب )که در مسیر جنوبی قله قرار داردو آبشخور پلنگ، شوکا،مرال،روباه،شغال،تشی،گراز،خرس قهوای،کبک و انواع پرندگان و...و افعی البرز میباشد.قله ارفع کوه در میان قلل زیبای عباسعلی،سرکوه و نرو در شرق،قله سنگر در جنوب،وقله های اونیسه و میشینه مرگ در غرب قرار گرفته است.
منطقه الاشت و بخصوص ارفع ده و ارفع کوه و سرخ آباد انقدر زیباست که باید رفت و از نزدیک آنرا نوشید و لمس کرد.

از فیس‌بوک عباس قمی، هم‌نورد عزیزم

هیچ نظری موجود نیست: