شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۲

عضویت انجمن غارنوردان در اتحادیه جهانی غارشناسی

بریک به اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان و به جواد نظام دوست

 16th International Congress of Speleology
 Caving news روز گذشته اعلام کرد : ایران آخرین کشوری است که به عضویت اتحادیه جهانی غارشناسی (UIS) درآمد، این عضویت با اکثریت آراء (39 رأی موافق از 41 رأی) که در ماه گذشته در کنگره ای در شهر "برنو" جمهوری چک برگزار شد ، صورت گرفته و ایران به 56 کشوری که از سراسر جهان برای توسعه و همکاریهای بین المللی در جنبه های علمی ، فرهنگی ، فنی و اقتصادی این رشته فعالیت دارند ، پیوسته است . در نخستین گام پنج عضو انجمن غارنوردان این کشور در کنگره یاد شده حضور یافتند.
امیدواریم عضویت ایران در UIS موجب ترویج علمی این رشته توسط غارنوردان ایرانی شود و کمک به بالابردن آگاهی جهانی از غارهای ایران با هدف اضافه کردن برخی از غارهای کشور مذکور به فهرست سازمان میراث جهانی شود.
خبرگزاری تابناک در این رابطه نوشته : جواد نظامدوست رئیس انجمن غارشناسان ایران در این باره گفته : به دنبال برگزاری شانزدهمین اجلاس بین المللی غارشناسی در جمهوری چک ، ایران با اکثریت آراء به عضویت رسمی اتحادیه جهانی غارشناسی در آمد ، وی اضافه کرده این کنگره علمی با حضور یک هزار و شش نفر از 70 کشور جهان از مورخ 21 تا 28 جولای ۲۰۱۳ در شهر برنو برگزار شد که پنج نفر از اعضاء انجمن غارو غارشناس ایران با هدف معرفی ایران ، غارنوردان و غارشناسان آن ، در این همایش حضور یافتند و 9 مقاله علمی ارائه دادند.  با عضویت ایران در این اتحادیه جای امیدواری است که در تعامل مجامع بین المللی غارنوردی و غارشناسی جهان ، ضمن ارتقاء سطح علمی غارنوردان کشور ، زمینه برای معرفی غارها ، ثبت جهانی نمونه های خاص از جمله غارهای نمکی ، عضویت در پروتکل های زیست محیطی و حمایتی از جمله خطرات شیوع سندروم خفاش پوزه سفید ، حمایت از برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف غارنوردی و غارشناسی و حمایت دانشجویان رشته های مرتبط در کشورهای عضو ، فراهم شود.


پی نوشت:
عضویت در سازمان های بین المللی یکی از موارد اختلاف فدراسیون کوه نوردی با انجمن کوه نوردان و نیز انجمن غارنوردان بود، انجمن کوه نوردان با تشخیص وجود چنین حساسیتی و پس از آن که فدراسیون کوه نوردی عضویت انجمن را دو بار وتو کرد، موضوع عضویت در  UIIA را از برنامه ی اجرایی خود خارج ساخت.
عضویت انجمن غارنوردان در اتحادیه جهانی غارشناسی بدون شک به سود غارنوردی و غارشناسی کشور خواهد بود. تردیدی ندارم که دوستان ما در فدراسیون کوهنوردی نیز همین گونه مثبت و امیدوار به آن مینگرند.

هیچ نظری موجود نیست: