سه‌شنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۲

جایزه‌ی کتاب کوه!

یکی از کارهای خوب و با‌ارزش در دوره‌ی پیش انجمن، تشکیل بنیادی بود به نام
«جایزه‌ی کتاب کوه»
داوود محمدی فر را همه‌ی کوه‌نوردان می‌شناسند، او از سال‌ها پیش تمام زندگی و وقت و سرمایه‌ی خود را صرف نگارش و تدوین تاریخ کوه‌نوردی و غارنوردی ایران کرده است.

داوود محمدی‌فر، در سال ۱۳۱۱ در شهر ری متولد شداز شاخص‌ترین فعالیت‌های اجرایی وی در حوزه‌ی کوهنوردی می‌توان به عضویت در هیات موسس سازمان کوهنوردی تنسینگ-هیلاری، عضویت در کارگروه فنی فدراسیون کوهنوردی، عضویت در هیات موسس کانون کوهنوردان تهران و عضویت در هیات مدیره‌ی فدراسیون کوه‌نوردی (دوران ریاست حسین رفعتی افشاراشاره نمودعلاوه بر این، دومین و سومین صعود زمستانی قله‌ی دماوند در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۴۱ و صعود قله‌های علم‌کوه و سبلان از شاخص‌ترین صعودهای محمدی‌فر، بوده است.

اما از آغازین سال‌های دهه‌ی ۱۳۸۰ هجری خورشیدی، او به جرگه‌ی نویسندگان حوزه‌ی کوهستان پیوسته و تاکنون (تابستان ۱۳۹۲) موفق به انتشار ۱۳ عنوان کتاب در این زمینه شده است.
کتاب‌های منتشر شده‌ی او عبارتند از
۱تاریخ کوه‌نوردی ایران، چاپ اول ۱۳۸۲
۱۳ – اطلس کوه ها و غارهای ایران ۱۳۹۱
داود محمدی فر کار نگارش دو کتاب دیگر را هم به‌پایان برده است که تا پایان سال ۱۳۹۲ چاپ و منتشر خواهند شد.
۱۴جلد دوم فرهنگ کوه‌نوردی و غارنوردی – در آستانه‌ انتشار
۱۵دائره المعارف گران‌کوه دماوند - – در آستانه‌ انتشار
در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ آقای داود محمدی فر در دفتر انجمن کوه‌نوردان ایران حضور یافت و پیشنهاد داد که برای تشویق و معرفی نویسندگان، مترجمان و ناشران کتاب‌هایی که در زمینه‌ی کوه‌نوردی یا موضوع‌های مرتبط با حفاظت محیط کوهستان منتشر می‌شود، هر دو سال یک‌بار برنامه‌ی اهدای جایزه‌ای با عنوان"جایزه‌ی کتاب کوهبرگزار گرددهیأت مدیره‌ی انجمن کوه‌نوردان ایران، با قدردانی از آقای محمدی فر، با این پیشنهاد موافقت کرد و موارد زیر از سوی ایشان و انجمن کوه‌نوردان ایران مورد توافق قرار گرفت:

۱ – آقای داود محمدی فر مبلغ یکصد میلیون ریال به صورت بلاعوض در اختیار انجمن قرار می دهد تا به عنوان سرمایه‌ی اولیه در یک حساب بانکی ویژه‌ی "جایزه‌ی کتاب کوهپس انداز شود.

۲ – برای حفظ و افزایش سرمایه‌ی این جایزه، "صندوق جایزه‌ی کتاب کوهتشکیل می گردداین صندوق شامل حساب بانکی یاد شده و سرمایه‌های دیگر مانند سهام و جز آن خواهد شد که با تشخیص "هیأت امنای صندوق جایزه‌ی کتاب کوهفراهم می‌شود.

۳ – حساب بانکی، در این مرحله به نام سه نفرآقایان عباس ثابتیان، عباس محمدی و خانم افسر فراحی شاندیز که به عنوان هیأت امنای صندوق تا آخر تابستان سال ۱۳۹۵ برگزیده شده اند، گشایش می‌شود.

۴ – هیأت امنای صندوق، شامل سه نفر خواهد بود که به شکل داوطلبانه کار خواهند کردهیات امنا، هر چهار سال یک بار در جلسه‌ای با حضور حداقل ۵ نفر از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن کوه‌نوردان ایران، بازرس انجمن، چهار نفر از مدیران گروه‌ها و باشگاه‌های کوه‌نوردی، چهار نفر از مدیران نشریه‌های کوه‌نوردی، و دو نفر از اعضای هیأت امنای دوره‌ی پیشین انتخاب خواهد شدهر یک از حاضران در جلسه، یک حق رای دارد و هیأت امنا را از میان خود یا افراد دیگری که اعلام آمادگی کرده‌اند انتخاب خواهند کردهیأت امنای پیشین موظف است تمام دارایی‌های "صندوق جایزه‌ی کتاب کوهرا طی صورت جلسه‌ای به هیأت امنای جدید تحویل دهد.

۵ – هیات امنا وظیفه دارد در جهت حفظ و افزایش سرمایه‌ی صندوق تلاش کندواریز هر مبلغی به عنوان کمک بلاعوض به حساب بانکی صندوق بلامانع است، و برداشت از آن فقط با امضای دو نفر از سه نفر، پس از تنظیم یک صورتجلسه که به امضای دست کم دو نفر از هیأت امنا به اضافه‌ی رییس یا نایب رییس هیات مدیره‌ی انجمن می‌رسد، انجام خواهد شدهیات امنا، حق برداشت از موجودی بانکی جایزه‌ی کتاب کوه یا هر دخل و تصرف دیگری در دارایی های صندوق را پیش از تنظیم صورتجلسه ندارد.

۶ – مبلغ، نوع و تعداد جایزه‌ای را که هر دو سال یک بار به نویسندگان یا مترجمان کتاب ها یا ناشران تعلق می گیرد، هیات امنا مشخص می کند.

۷ – هیات داوران "جایزه‌ی کتاب کوههر دوره را هیات امنا، با مشورت هیات مدیره‌ی انجمن و چند نفر از کوه‌‌نویسان فعال، از میان اشخاص صاحب‌نظر انتخاب خواهد کرد.

۸ – در صورت کناره گیری، از کار افتادگی، مهاجرت به خارج از کشور، یا فوت هر یک از اعضای هیات امنا، جلسه ی موضوع ماده‌ی ۴ این تفاهم نامه، نسبت به ترمیم یا انتخاب هیات امنا اقدام خواهد کرد.

۹ – در صورت انحلال انجمن کوه‌نوردان ایران، هیات امنا می تواند خود در مورد تاسیس نهاد جدیدی برای ادامه‌ی کار، یا واگذاری دارایی های "صندوق جایزه‌ی کتاب کوهبه یک نهاد مشابه تصمیم گیری کند.

۱۰ – آقای محمدی‌فر اقرار و وصیت کردند که مبلغ یکصد میلیون ریال، علاوه بر سرمایه‌ی اولیه موضوع بند ۱ ، پس از فوت ، از ماترک ایشان به این صندوق هبه گرددورثه‌ی آقای محمدی فر موظف‌اند که از محل ثلث دارایی های مورث نسبت به این کار اقدام کنند.

پ ن
در حال حاضر سرمایه‌ی صندوق یکصد و بیست میلیون ریال است و علاقمندان می‌توانند کمک‌ مالی خود را به هر مبلغی که باشد به حساب سپرده کوتاه مدت بانک سامان به شماره ۲-۸۳۸۸۸۶-۸۰۰-۸۳۹ واریز کنند.
یکی از امکانات این صندوق پرداخت وام به برای انتشار کتاب‌های حوزه‌ی کوه، کوه‌نوردی و حفاظت از محیط‌های کوهستانی است.

هیچ نظری موجود نیست: