چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۲

«بی‌بی‌سی»: عملیات جست‌وجو و نجات در «برودپیک» متوقف شد!

«بی‌بی‌سی» به نقل از رئیس فدراسیون کوه‌نوردی پاکستان:
عملیات جست‌وجو و نجات در «برودپیک» متوقف شد!
بی‌بی‌سی‌فارسی:  «منظور حسین»، رئیس فدراسیون کوه‌نوردی پاکستان اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات سه کوه‌نورد ایرانی که در ارتفاعات شمال پاکستان ناپدید شده بودند، متوقف شده است!

«حسین» با اعلام توقف عملیات نجات به خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گفت:  این سه کوه‌نورد توانسته بودند به قله برودپیک صعود کنند.

این در حالی است که سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت تیم برودپیک در تهران به بی‌بی‌سی فارسی گفت: عملیات جستجو از طرف باشگاه کوه‌نوردان آرش هم‌چنان ادامه دارد!

براساس گزارش سایت تیم کوه‌نوردان آرش، آخرین تماس تلفنی در ساعت ۱۹:۳۰ روز شنبه ۲۹ تیر گرفته شده است. اما بر اساس اطلاعاتی که از جی پی اس و تلفن ماهواره‌ای به دست آمده، تیم کوه‌نوردی، گردنه بین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین کمپ سوم و قله فرعی اشتباه گرفته و در موقعیت خطرناکی قرار دارد.

همچنین به گزارش این وبسایت، عکس‌های گرفته شده از هلیکوپتر برای بررسی به سفارت آلمان در اسلام‌آباد فرستاده شده تا توسط کوهنوردان آلمانی بررسی شود.

آیدین بزرگی، پویا کیوانی و مجتبی جراحی سه کوهنورد مفقود شده هستند که روز سه شنبه ۲۵ تیر موفق شدند قله ۸۰۴۷ متری برودپیک را فتح کنند.

رئیس فدراسیون کوه‌نوردی پاکستان گفت که این کوه‌نوردان در تماس روز ‌سه‌شنبه خود اعلام کردند که به شدت خسته هستند و مواد غذایی آنها در حال اتمام است. «حسین» گفته که تیم امداد نتوانسته این افراد را پیدا کند و هلیکوپتری که برای جستجو فرستاده شده بود، امروز فراخوانده شد.

«منظور حسین» اضافه کرد که آخرین تماس این کوه‌نوردان با تلفن ماهواره‌ای در روز شنبه بوده است.

تیم پنج نفره آرش مسیر جدیدی را برای رسیدن به قله برودپیک اتنخاب کرد که مسیر "ایران" نام گرفته است. برودپیک یا k۳ در رشته کوههای قراقروم پاکستان واقع است و دوازدهمین نقطه مرتفع زمین به حساب می‌آید.

به نقل از کوه نوشت

هیچ نظری موجود نیست: