شنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۹۲

کتاب «علم کوه ۴۸۴۵ متر» به کوشش عبدالحسین عزیزی

کتاب «علم کوه ۴۸۴۵ متر» به کوشش عبدالحسین عزیزی در پاییز سال ۱۳۶۴ منتشر شد، با وجود گذشت نزدیک به سه دهه از انتشار آن، این کتاب هم‌چنان جذاب و خواندنی است و هنوز منبع مراجعه‌ی بسیاری است که می‌خواهند در باره‌ی علم‌کوه و منظقه‌ی تخت سلیمان بگویند و بنویسند مانند تاریخچه‌ی صعود این قله‌ها در سایت کوه‌نوردان کلاردشت (و هم در پاکوب) .
کتاب علم‌کوه در آغاز منطقه را معرفی می‌کند، سپس تاریخچه‌ای از صعودهای آن را برمی‌شمرد و در آخر به شرح صعود دیواره‌ی علم‌کوه که در حقیقت اولین صعود ایرانیان بر روی این دیواره است و در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ شروع شد و پایان گرفت، می‌پردازد.
این برنامه با مشارکت کوه‌نوردانی از خانه‌ی کوه‌نوردان تهران، بیستون تهران و اورال تبریز شکل گرفت و به سرانجام رسید.
کتاب علم‌کوه دیگر تجدید چاپ نشد و هم‌اکنون نایاب است و به‌سختی یافت می‌شود، آن‌هم در قفسه‌ی کتاب‌خانه‌ی قدیمی‌تران کوه و یا در کارتن‌های خاک خورده و نم‌زده‌ی ته انباری‌ها! حیف بود که دیگران از خواندن آن محروم باشند، کتاب را از روی نسخه‌ای که به‌وسیله‌ی شکور لطفی کوه‌نورد پیش‌کسوت و عضو قدیمی انجمن کوه‌نوردان به گنجینه‌ی آثار هدیه شده بود، اسکن کردم و با فرمت پی دی اف در اختیار شماست تا از این آدرس داون‌لود کنید
علی پارسایی عزیز این فایل رو دوباره آپ کرده که از آدرس زیر بدون ثبت نام قابل دریافت است.
پ ن ۱
این کتاب دو نقشه هم ضمیمه دارد که اسکن نشده است.
پ ن ۲
با خانه کوه‌نوردان تهران در تماس بوده‌ام تا اگر خود یا خانواده‌ی مرحوم عزیزی مخالفتی با انتشار این کتاب دارند، اطلاع دهند که ظاهرا مخالفتی نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست: