شنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۹۲

سال نو و گرانی برای سنگ‌نوردان




اکبرآقا در حال بررسی چرایی افزایش قیمت در سالن داوودی (عکس از سایت کلاغها) و هم‌زمان در حال گران کردن قیمت پنیر!
گران شدن تدریجی کالاها در سال‌های گذشته و به‌ویژه در شروع هرسال نو دیگر به امری عادی برای ما ایرانیان بدل شده است، حتی به گرانی لحظه به لحظه‌ هم در ماه‌های اخیر به نوعی عادت کرده‌ایم. دوستی می‌گفت دیروز تا شب آرام و قرار نداشته؛ چون رفته بقالی اکبر آقا دریانی و دیده که پنیر از پریروز تا دیروز گران نشده! اکبر آقا دریانی را که حتما همه می‌شناسید، سال گذشته؟ بارگاه سوم؟
هفته‌ی گذشته رفته بودم مغازه‌ی اکبرآقا، سلام و دیده‌بوسی و تبریک سال نو
اکبرآقا چه خبرها؟
آقا همه چیز بدجور گرون شده! لوازم و تجهیزات کوه‌نوردی که دیگه نگو! هفت هزاری، هشت هزاری که کلن تعطیل شد! دل این بر و بچه‌ها خوش بود که برن تو سالن دوتا گیره بگیرن که اون‌هم ........ سالن داوودی رو میگم!
اکبرآقا چی شده؟ سالن داوودی بسته شد؟
نه آقا هرچی سه کرده بودن، پنج شده...  برو خودت ببین دیگه باباجون، وقت ما رو نگیر، داشتم قیمت پنیر رو زیاد می‌کردما
سالن سنگ‌نوردی محمد داوودی
۱- قیمت اجاره‌ی ۳ ماهه یک کمد از ۳۰۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰۰ تومان رسید.
۲- هزینه‌ی حضور در باشگاه از جلسه‌ای ۳۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسید.
فدراسیون کوه‌نوردی برای این افزایش ۶۷ درصدی چه توضیحی دارد؟
تا حدود یک‌سال و نیم پیش هزینه هر سانس دوساعته سالن داوودی ۲۰۰۰ تومان بود و بعد این مبلغ به ۳۰۰۰ تومان افزایش داده شد (۵۰٪) و درعوض سانس‌های دوساعته پایان گرفتند و هرکس می‌توانست نامحدود در سالن بماند، مثلا ساعت ۱۵ بیاید و ساعت ۲۱ با بسته شدن سالن برود خانه‌اش! در عمل چنین اتفاقی هیچ‌گاه رخ نمی‌داد چون سنگ‌نوردان سخت‌کار هم معمولا بیش از دوساعت تمرین فشرده انجام نمی‌دهند و این امتیاز حضور نامحدود به‌ازای ۵۰٪ افزایش قیمت به درد کسی نمی‌خورد.
گفتنی است که در طول دوسال گذشته این سالن بسیار بهتر از قبل شده، سطح کار و تعداد گیره‌ها زیاد شده‌اند، سالن تمیزتر و زیباتر شده است اما:
۱- فضای تمرینی افزایش نیافته و تنها فشردگی دیواره‌ها و پنل‌ها زیاد شده است.
۲- تعداد کمدهای رخت‌کنی زیاد شد (حدود ۵۰٪)؛ اما کمدهای دوطبقه، سه طبقه شدند یعنی فضای کمد کوچک‌تر شده است و جادادن لباس و لوازم افراد در این کمدها بسیار سخت و عذاب‌اور.
۳- در این سالن چیزی به نام ظرفیت و تعداد مجاز افراد وجود ندارد، خوب، این سالن محبوبیت زیادی دارد و خیلی از سنگ‌نوردان قدیمی و به‌اصطلاح درجه بالا و همین‌طور خیلی از تازه‌کارها در آن تمرین می‌کنند و موقعیت آن هم در قلب ورزش‌گاه شیرودی انگیزه بیشتری برای حضور در آن ایجاد می‌کند و کار به جایی می‌رسد که اکثرا از ساعت ۱۷ تا ۲۱ سالن بسیار شلوغ می‌شود، خطر افتادن ورزش‌کاران بر روی یک‌دیگر و آسیب دیدن آنها، سر و صدای زیاد، آلودگی هوای سالن و کاهش بازده کاری، به‌سادگی مشاهده می‌شود.
۴- در این سالن دو توالت و یک حمام وجود دارد که برای این تعداد ورزش‌کار خیلی کم است. ناگفته نماند که آب‌گرم این سالن هم تازه چندماهی است که برقرار شده است!
۵- بیشتر کسانی که از این سالن استفاده می‌کنند جوانانی هستند که کم‌درآمدند و یا دانشجویند و درآمدی ندارند و این افزایش قیمت‌ها ادامه‌ی تمرین آنها را با دشواری روبرو خواهد ساخت.
۶- سهم کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی از دستگاه ورزش کشور چیست؟ درکنار میلیاردها تومانی که فقط برای فوتبال هزینه می‌شود چرا نتوانسته‌ایم فقط چند میلیونی برای کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی جذب کنیم تا ناچار نشویم جوانان سنگ‌نورد ایران را به زحمت بیندازیم؟
به نظر شما    گران کردن     ورودی     سالن داوودی     کار خوبی است؟

هیچ نظری موجود نیست: