دوشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۹

کویر مرکزی و گزارش عبور

کویر مرکزی و گزارش عبور، عنوان تازه ترین مقاله ای است که محسن ادیب، مدیر سایت کویرها و بیابان های ایران، روی ویکی پاکوب منتشر کرده است.

بخشی از این گزارش را در زیر بخوانید و گزارش کامل را در ویکی پاکوب، بخش کویر پیمایی یا بخش بیابان های ایران و یا در بخش طبیعت ایران بخوانید.

طبق بررسيهاي گذشته كه با حميد بريري صورت گرفته بود و در نظر گرفتن بهترين فصل عبور از اين منطقه كه در انتهاي تابستان و اوايل پاييز پيش از اولين بارش فصلي است، برنامه سفر براي تاريخ 14 آبان در نظر گرفته شد. پس از تهيه نقشه هاي تپوگرافي ارتش و بررسي دقيق منطقه با استفاده از گوگل ارث زمان 3 روز براي عبور از پهنه كوير در نظر گرفته شد.


حركت روز چهرشنبه 14 آبان 1389 حركت از تهران آغاز شد. خودروهاي مورد استفاده گروه وانت تويوتا هايلوكس، كراندو، تويوتا پرادو، جيپ ميول، جيپ شهباز، جيپ صحرا و جيپ پاژن بودند. پس از عبور از سمنان به شهر تاريخي دامغان رسيديم. از دامغان تغيير مسير داده و وارد محور ارتباطي دامغان- معلمان جندق شديم. باران شروع به باريدن ميكند و اميد ما را براي گذشتن از پهنه كوير كمرنگ. در حدود ساعت 8 شب به شهر جندق رسيديم. هوا در اين منطقه صاف همراه با لكه هاي ابر است. پس از پرس و جو درباره وضعيت هواي چند روز اخير اطمينان حاصل ميكنيم كه در منطقه كوير باران نباريده است. جندق آخرين مكاني است كه ميتوانيد بنزين تهيه كنيد. باك كليه خودروها و مخزن هاي اضافي بنزين كه براي اين سفر در نظر گرفته شده بود را پر كرديم و به سمت مزرعه امير آباد در جنوب مصر و 35 كيلومتري شرق جندق حركت كرديم. پس از توقفي كوتاه در امير آباد به سمت روستاي عروسان به راه افتاديم. عروسان يكي از زيباترين روستاهاي منطقه خور و بيابانك است. تلاقي ارتفاعات با تپه هاي ماسه اي جلوه اي منحصر بفر به آن داده است. از مزرعه امير آباد تا عروسان مسافتي در حدود 58 كيلومتر است. از عروسان به سمت شمال ادامه مسير داديم (10 كيلومتر) تا به روستاي متروك محمد آباد كوره گز رسيديم (متاسفانه نام روستا در بعضي از كتب نقشه به اشتباه محمد آباد كوزه گر نوشته شده است. كوره گز نام درختي در اين منطقه است كه بوفور يافت مي شود). كوره گز آستانه كوير و آخرين منطقه اي است كه در آن مي توان به آب دسترسي داشت. كوره گز پوشيده از نخلهاي خرما است و چندين خانه كاه گلي كه به سبك معماري خانه هاي روستايي دشتي ايراني ساخته شده اند در آن خودنمايي ميكند. تا همين چند سال پيش عبدالحسين معروف در اين روستا زندگي ميكرد كه به عروسان كوچ كرده است. شب را در 2 كيلومتري شرق كوره گز و در نزديكي كوه جن در ميان بوته هاي تاق و زمينهاي سست شني سپري كرديم. 2 خودرو از همراهان كه ديرتر سفر را آغاز كرده اند در اين منطقه به گروه ملحق مي شوند. شبي دلپذير در كنار آتش خاطراتي فراموش نشدني براي گروه رغم ميزند. دماي هوا در سردترين زمان در حدود 10 درجه سانتيگراد است. و نسيم ملايمي از سمت جنوب ميوزد.

(قطعات انفجاری لجن سیاه رنگ معروف به کویر طبقه)


(دق اسماعیل مهلو واقع در شمال کویر مرکزی ایران و جنوب طرود )

پنج شنبه 15 آبان از محل كمپ در شمال كوه جن (كوه جن نام كوهي در شرق كوره گز است كه ماسه ها تا نزديكي قله آن پيشروي كرده اند و در اثر سايش ماسه ها ، سنگها سند بلاست شده اند كه مناظر زيبايي را پديد آورده اند.) به سمت كوره گز حركت ميكنيم. دبه هاي آب را پر ميكنيم و به سمت شمال و كوير تغيير مسير ميدهيم. پس از طي مسافتي در حدود 5 كيلومتر به لب كوير ميرسيم. كوره راهي كه رد چند خودرو است در ميان كوير به چشم ميخورد. اين رد ناهموار تا اولين رودخانه مسير ادامه دارد و بعد از آن محو ميگردد. اولين رودخانه داراي جنس خاكي بسيار سست و زمينهاي باتلاقي است. با سرعت زياد از بستر رودخانه عبور ميكنيم تا در باتلاقهاي بستر گرفتار نگرديم. مسير بسيار سخت و ناهموار است. در گوشه و كنار اثرات نم باراني به چشم ميخورد ولي از سختي زمين نكاهيده است. طي كردن مسافتي در حدود 50 كيلومتر، در حدود 6 ساعت بطول مي انجامد. تا به اولين پلتفرمهاي نمكي ميرسيم. حركت بر روي پوسته نمك بمراتب آسان تر است. 2 خودرو جيپ در باتلاقهاي كوير نمك گرفتار ميشوند كه بوسيله بكسل آنها را از باتلاق خارج ميكنيم. ......

هیچ نظری موجود نیست: