جمعه، آبان ۲۱، ۱۳۸۹

جیم دونینی

بامداد سوم سپتامبر ۲۰۱۰،‌ حدود ساعت ۰۲:۳۰ دقیقه بود که اتومبیل‌های ون ما وارد کمپ اختصاصی آمریکن آلپاین کلاب واقع در پارک ملی گراند تتان شد

در آن تاریکی، نور سه چراغ پیشانی پیدا شد، سه نفر به استقبال ماآأمدند، آن‌ها شب را نخوابیده بودند تا راه‌نمای ما باشند، به دنبال این سه نفر می‌رفتیم و کوله‌پشتی‌ها و کیسه‌بارها را جابجا می‌کردیم، آن‌ها هم هرکدام باری از ما را با خود به درون کلبه کشیدند، این سه نفر یکی دیوید توانن(David Thoenen)، بو وایت(Bow White) و دیگری جیم دونینی(Jim Donini) بود.

با روشن شدن هوا و خوابی کوتاه، به محوطه‌ی چمن‌زار آمدیم، یکی یکی با چند تا از میزبانان آشنا شدیم، دیوید، بو، کریس و ….مرد سال‌خورده‌ای هم به ما خوش‌آمد گفت، با چهره‌ی پر چین و چروک، موهای سپید و لباسی فرسوده ؛ او جیم دونینی بود، رئیس پیشین AAC.

در باره‌ی تعدادی از میزبانان چیزهایی می‌دانستیم اما از جیم، نه خیلی!

جیم دونینی

در سال ۱۹۴۳ زاده شده است در فیلادلفیا – ایالت پنسیلوانیا

کوه‌نورد و سنگ‌نورد آمریکایی

شهرت او برای صعودهای بی‌نظیر در آلاسکا و پاتاگونیا است.

او از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، رئیس AAC بوده است.

در سال ۱۹۹۹ برنده‌ی جایزه‌ی رابرت و میریام آندرهیل (یکی از جایزه‌های AAC) شد.

صعودهای شاخص او عبارتند از:

نخستین صعود تور اگر Torre Egger

سال ۱۹۷۶ – همراه با جی ویلسن (Jay Wilson) و جان براگ (John Bragg) از آمریکا، آن‌ها صعود را ابتدا از گردنه بین اگر و سرو تور Cerro Torre آغاز کردند، سپس گردنه‌ی پیروزی و بعد روی یال و سرانجام به قله.

هوای بد بزرگترین مانع آن‌ها برای این صعود بود که از دسامبر ۱۹۷۵ تا ۲۲ فوریه ۱۹۷۶ به طول انجامید، زمانی که تیم ۳ نفره‌ی آن‌ها بر فراز قله ایستادند.

یال شمالی لاتوک، کاراکوروم – پاکستان

سال ۱۹۷۸ - او این تلاش را به همراه ملیکل کندی، جورج لووه و جف لووه (سنگ‌نورد) انجام داد که همه آمریکایی بودند.

برج کبرا

سال ۱۹۹۱ – رخ شرقی برج کبرا بر روی کوه باریل Barille – روث جورج – رشته کوه آلاسگا به همراه جک تکل Jack Tackle از ۵ تا ۱۰ ژوئن ۱۹۹۱

کوه فوریکر Foraker

سال ۱۹۹۱ – یال وایپر، تیغه جنوبی یال جنوب شرقی – کوه‌های آلاسگا به همراه جک تکل از ۱۱ تا ۱۷ ژوئن ۱۹۹۱

ادامه دارد....

منابع:ویکی‌پدیا

هیچ نظری موجود نیست: