شنبه، آذر ۲۸، ۱۳۸۸

پیام مرکز جهانی توسعه کوهستان ها به مناسبت روز جهانی کوهستان

مدیریت بلایا در کوهستان - ۱۱ دسامبر ۲۰۰۹

دوستان عزیز
روز جهانی کوهستان فرصتی را برای ما پدید می‌اورد تا به دوستان و هم‌کاران خود در هیمالایای هندوکش و در سایر نقاط جهان برای هشدار دادن نسبت به اهمیت پایداری محیط‌های کوهستانی بپیوندیم، و فرصت‌های توسعه کوه‌ها را برجسته کنیم و مشارکتی را سازمان‌دهی کنیم که امکان تغییرهای مثبت در کوه‌ها و سرزمین‌های بلند را فراهم می‌کند.
تم امسال (۲۰۰۹) روز جهانی کوهستان «مدیزیت بلایا در کوهستان» است، هدف از انتخاب این تم، بالا بردن آگاهی عمومی از خطرهای رو به افزایش طبیعی در مناطق کوهستانی و آسیب پذیری کوه‌نشینان در برابر این بلایاست.
این شعار، توجه سیاست‌سازان را به لزوم تغییر استراتژی سازگاری محیط‌های کوهستانی با هدف کاهش خطر بلایا در این نقاط، جلب می‌کند. به عنوان مثال، مدیریت پایدار آب، کشاورزی، جنگل‌ها و مرتع‌ها باید به عنوان اجزای کلیدی کاهش خطرها در ابعاد ملی و منطقه‌ای، مانند زنجیره‌ای از تدبیرها و سیاست‌ها مورد توجه جدی قرار گیرند.
با توجه به آمار فزاینده‌ی بلایا در هیمالایای هندوکش، مانند زمین لرزه‌ی کشمیر در سال ۲۰۰۷، زمین لرزه‌ی چین در سال ۲۰۰۸، سیل کوشی در ۲۰۰۸، و توفان موسمی آیلا در ۲۰۰۹، به نظر میرسد که تم سال ۲۰۰۹ به‌جا و با هوش‌یاری انتخاب شده است.
بسیاری از جامعه‌های کوه‌نشین در منطقه‌ی هیمالایای هندوکش، زیر تهدید زمین لرزه‌، رانش زمین، بهمن و سیل زندگی می‌کنند. کشورهای عضو ICIMOD در منطقه، در کناز آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر بلایای طبیعی هستند، هرسال، به‌طور میانگین، بیش از ۲۰۰۰ نفر در این مناطق به دلیل بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.
مردم کوه‌نشین از جمله‌ی کسانی هستند که بیشترین آسیب را از گرمایش جهانی، جتانی شدن اقتصاد و مهاجرت، دیده‌اند.
این پدیده به ویژه در هیمالایای هندوکش دیده میشود که یخجال‌ها با سرعتی بیش از آن‌چه پیش‌بینی شده بود، ذوب می‌شوند.
این پدیده به ویژه در هیمالایای هندوکش دیده میشود که ذوب شدن یخچال‌ها با سرعتی بیش از آن چه پیش بینی شده است، انجام می‌گیرد. زیست‌بوم‌ها و زیست‌نظام‌ها (اکوسیستم) فرسوده میشوند و جوامع کوه‌نشین به‌طور فزاینده‌ای به گرسنگی و قحطی دچار می‌شوند. جهانی شدن و تغییرات اقلیمی اثرات نامطلوبی بر روی پایداری زیست‌نظام شکننده‌ی کوه‌ها و سرزندگی کوه‌نشینان خواهد داشت.
بر اساس آخرین گزارش ها، پیش‌بینی می‌شود شدت بروز خطرات وابسته به آب در منطقه‌ی هیمالایا فزونی گیرد و این به دلیل افزایش بارش‌های موسمی مانسون و نیز پس نشستن یخچال‌ها است که هر دو ناشی از تغییرات آب و هوایی است.
ما باید هوشیار باشیم که تغییر الگوی بارش‌ها و ذوب یخچال‌ها، سبب آسیب‌پذیری بیشتری خواهد شد که سیلاب‌ها و خرابی‌هایی را فراتر از مرزهای ملی موجب می‌شود. در حالی که زندگی مردم کوه‌نشین، عملا شکننده و آسیب پذیر است، این تغییرات، اثرهای نامطلوبی بر روی سرچشمه‌ی رودهای منطقه نیز خواهد نهاد، و آن‌چه که ما نیاز داریم، افزایش بهبود پذیری و هم انعطاف پذیری جامعه‌های کوه‌نشین است تا آسیب‌پذیری آنها و هم مردم ساکن پایین دست‌ را کاهش دهیم.
همانند مناطق دیگر جهان، برای کاهش بلایا، به اقدامات مهمی نیازمندیم:
نظام هشداردهی سریع، تهیه‌ی نقشه‌ی خطر، آگاهی دهی و گسترش آمادگی مقابله با خطرها
سازگاری در کوهستان؟ ما باید از تجربه‌ا‌ی که کوه‌نشینان در خلال نسل‌ها برای مقابله با خطرها به دست آورده‌اند، بیاموزیم!، اهمیت زیادی دارد که مدیریت خطر بروز بلایا در کوهستان با برنامه‌های توسعه هم‌راه و هماهنگ باشند
ارزش‌یابی آسیب‌پذیری برای پژوهش در مورد خطرها، شرایط محیط‌های کوهستانی و سرزمین‌های پایین دست، ضروری است. این ارزیابی به جنبه‌های زمین‌شناسی، آب شناسی، شناسه‌های آب و هوایی منطقه و عوامل اجتماعی- اقتصادی می‌نگرد.
ICIMOD، سرگرم کار برای گسترش اقتصادی و زیست‌محیطی زیست‌نظام کوه‌هاست تا شرایط زندگی کوه‌نشینان را ارتقا دهد. ICIMOD تمرکز بر روی خطرها و بلایا را که با شرایط اقلیمی و آب و هوایی ناسازگار مربوط است، برگزیده است، مانند بارش‌های شدید، طغیان دریاچه‌های یخچالی - GLOFs، سیل‌های منطقه‌ای و سیلاب های ناگهانی. برای معرفی بهتر خطرهایی که جامعه‌های کوهستانی را تهدید می‌کند و به منظور آشنا ساختن آنها با طبیعت چنین خطرهایی که می‌توانند به فاجعه‌هایی بینجامند، ICIMOD سلسله فعالیت‌هایی را در چهارچوب «کاهش خطر بلایا و انعطاف پذیری کوه‌نشینان» در دستور کار قرار داده است، از جمله‌ی این اقدام‌ها،
ارزش‌یابی آسیب‌پذیری و ایجاد انعطاف پذیری در برابر خطرهاست،
تخمین اثر تغییرات آب و هوایی بر روی زیست نظام‌ها، خطرهای طبیعی و سلامت انسان‌هاست،
اجرای برنامه‌های آموزشی برای کاهش بلایا و تهیه‌ی ساختاری است برای تبادل دانش و تجربه در این راه،
به عنوان یک مرکز گسترش دانش و تجربه منطقه‌ای که ۸ کشور هیمالایای هندوکش را پوشش می‌دهد، ICIMOD بر آن است تا برای جای‌گزینی روش‌های کاهش بلایا در ابعاد ملی و منطقه‌ای و برای پاس‌داری از زندگی و سرزندگی، به یاری مردم کوه‌نشین بشتابد.
این کار با یاری و هم‌راهی موسسه‌های علاقه‌مند و متعهد، کشف و توسعه‌ی کاربرد ماه‌واره‌ها، شبکه‌ی امداد رسانی، تبادل تجربه‌ها و ایفای نقش به مثابه‌ی یک کانون دانش منطقه‌ای، شدنی است.
ما اعتقاد داریم با کار مشترک به همراه هم‌راهان ملی و جهانی خود و با تعیین نقش‌ها و وظیفه‌ها در بین خود، قادر خواهیم بود به هدف ایجاد منطقه‌ای ایمن‌تر دست بیابیم.
Andreas Schild, PhD
Director General
International Centre for Integrated Mountain Development
(ICIMOD)
GPO Box 3226, Kathmandu, Nepal
Tel +977-1-5003222 Fax +977-1-5003277
Web www.icimod.org
ترجمه:عباس ثابتیان

هیچ نظری موجود نیست: