سه‌شنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۸

تشکیل دریاچه ها در کوه های بلند، تهدیدی جدی!!

ترکیب ذوب شدن یخچال‌ها و رانش زمین سبب ایجاد دریاچه‌های مرتفع در هیمالایا می‌شود که قادر هستند آب را به روی میلیون‌ها انسان ببندند و سپس هنگامی که فرو می‌ریزند، شهرها و آبادی‌های پایین دست خود را بروبند.

زمین لرزه‌ها، فوران آتش‌فشان‌ها، رانش‌ها و سونامی‌ها با پدیده گرم شدن جهانی بیشتر و بیشتر رخ خواهند داد.
چیزی که خیلی زود شاهد آن خواهیم بود، رانش های عظیم و روز افزون خاک در مناطق کوهستانی است. متلاشی شدن و فروریختن میلیون‌ها متر مکعب از سنگ‌ها و صخره‌ها.

«پروفسور بیل مک‌گوییر، مدیر مرکز بررسی خطر‌ها در کالج دانشگاه لندن» می‌گوید که این اتفاق قبلا و در سال‌های اخیر در آلاسگا و در قفقاز رخ داده است و اینکه رانش زمین به همراه ذوب یخچال‌ها در عظیم‌ترین رشته کوه‌های آسیا، یک تهدید جدی و مرگ‌آور است!
در هیمالایا، نه تنها رانش‌های بزرگ بیشتری وجود دارند، بلکه این رانش‌ها می‌توانند سد‌هایی را در برابر یخچال‌های در حال آب شدن ایجاد کنند، بنابراین دریاچه‌های یخچالی عظیمی در پشت این زمین رانه‌ها تشکیل می‌شوند که سرانجام سدهای پیش روی خود را به‌طور فاجعه باری خواهند شکست و به سوی سرزمین‌ها و شهرهای پایین دست فرو خواهند ریخت.

سرزمین‌هایی مانند نپال و بوتان، قبل از بقیه آسیب می‌بینند، ولی بسیاری از شهرهای پرجمعیت در هندوستان و چین که برای زندگی خود به آب این یخچال‌ها وابسته‌اند نیز در معرض این آسیب قرار دارند.
این اولین مرحله بحران در هیمالایاست و مرحله بعدی بحران، کمبود آبی است که از یخچال‌ها به دست می‌آیند، آبی که ۴۰٪ جمعیت جهان به آن وابسته‌اند! ، این جاست که تغییر آب و هوا، به راستی تمام بخت زمینیان را برای حفظ چهارچوب اقتصادی و اجتماعی جهان نابود می‌کند، اگر تغذیه ۴۰٪ مردمان جهان در خطر قرار گیرد!!

تغییرات زمین‌شناختی، کشورهای غنی را هم تهدید می‌کند!، ذوب شدن طبقات یخ، زنگ خطر بروز سونامی را برای شرق کانادا و زلاندنو به صدا در می‌آورد! و این در حالی است که کشورهای کمتر پیش رفته، کمترین آمادگی را برای مواجه شدن با این خطرها دارند.
بلاها و بدبختی‌ها، مردم فقیر را بیش از دارایان مبتلا می‌کند، بلا و مصیبت در کشورهای پیش‌رفته یعنی ثروت کم‌تر، ولی در کشورهای در حال پیش‌رفت، یعنی از دست دادن زندگی.

نویسنده:ریچارد می‌یرس
اطلاعات بیشتر را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

هیچ نظری موجود نیست: