شنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۷

نشست آخر سال ؛ گفتگو در مورد " کوه پیمایی " و تقدیر از محیط بانان استان تهران







آخرین نشست همگانی انجمن ، با حضور حدود دویست نفر در روز پنج شنبه 15/12/87 در سالن کانون پرورش فکری لواسان برگزار شد . مدیریت عالی گروه و هیات کوه نوردی لواسان ، و کمک عباس ثابتیان (مسوول نشست های ماهانه) ، محمود بهادری ، فرنوش رییسی ، محمد نوری و تنی چند از دیگر دوستان ، این برنامه را به یک رویداد به یاد ماندنی بدل ساخت . نصب تابلوهای راهنما و بنرهای انجمن در بلوار شهر ، پذیرایی خوب ، دعوت از یک گروه موسیقی سنتی کارآزموده ، به کار گرفتن کادر پذیرایی و راهنمایی ، تهیه ی فیلم های کوتاه جذاب برای شروع برنامه و میان برنامه ، فراهم ساختن یک مجموعه وسایل و عکس قدیمی و نمایش آن در سالن جنب سالن اصلی نشست ، ... همه و همه کمک کرد تا شبی خوش در لواسان داشته باشیم .


در بخش نخست ، ابتدا فرنوش رییسی مسوول فنی انجمن گزارشی از جشنواره ی یخ نوردی داد و عباس ثابتیان اشاره ای به مهم ترین فعالیت های انجمن در سال 87 کرد .

سپس کاوه کاشفی رییس هیات استان تهران ؛ و حمید مساعدیان رییس هیات شمیران ، در مورد کوه پیمایی (پیمایش عمومی و نه تخصصی کوه ها) سخن رانی کردند و عباس خوشخو مربی کوه نوردی ، علاوه بر صحبت در این زمینه به نکته هایی در خصوص مسایل محیط زیستی اشاره کرد .


در بخش دوم برنامه ، تقدیرنامه هایی از سوی انجمن به محیط بانان استان تهران داده شد . سپس ، کارگر رییس اداره محیط زیست شمیران اطلاعاتی درباره ی ارزش های زیست محیطی لواسان و رودبار قصران داد و در مورد اهمیت همکاری سازمان های غیردولتی با سازمان محیط زیست سخن گفت .

دکتر نوروزی که در تلویزیون برنامه های علمی ( به ویژه محیط زیستی ) اجرا می کند ، دیگر سخن ران این بخش بود . او در مورد ضعف آموزش در مدرسه ها و دانشگاه های ما که نتوانسته اند « آموزش پیوسته و همراه » را به بچه های ما ارایه دهند ، صحبت کرد و گفت که به دلیل جدا بودن موضوعات درسی از زندگی واقعی ، دانش آموختگان ما نمی توانند درمحیط زیست ( و جامعه ) رفتار مناسب و مطلوبی داشته باشند .


و سرانجام عباس محمدی ، رییس هیات مدیره و مدیر گروه دیده بان کوهستان انجمن ، در زمینه ی اهمیت رابطه ی دولت – ملت و ضرورت دیده بانی عملکرد دولت از سوی سازمان های غیردولتی سخن گفت . محمدی همچنین گفت که کمک رسانی ما کوه نوردان به حیات وحش ( علوفه رسانی به علف خواران و رساندن دانه به پرندگان مهاجر ) در زمستان ، فقط یک کا ر احساساتی نیست ، بلکه خدمتی است به خودمان و دیگر شهرنشینان که با ملاحظه ی زیست جانوران ، می توانند از آن به عنوان شاخصی در ارزیابی محیط زیست سالم برای انسان استفاده کنند . چرا که اگر در نزدیکی شهر ، جانوران از آب و خاک و هوای سالم برخوردار باشند ، این به معنای آن است که برای انسان نیز محیطی قابل قبول وجود دارد . محمدی در آخرین بخش از سخنان خود ، یادی از دکتر هرمز اسدی کرد که در 20 دی 1386 در حالی که در سرمای بی سابقه ی آن زمان در کار انتقال گوزن های زرد بود ، بر اثر سانحه ی رانندگی جان خود را در را حفظ حیات وحش از دست داد و اینک مزار او در ورجین است .


در این نشست ، حدود سی نفر از محیط بانان استان تهران ، و کوه نوردان پیش کسوتی مانند ابوالفضل عظیمی ، کیومرث بابازاده ، دکتر صالحی مقدم ، مرتضی موسوی ، حسن جواهر پور ، و ... رییس تربیت بدنی لواسان ، رییس شورای شهر لواسان نیز حضور داشتند .


به نقل از دیده بان کوهستان

هیچ نظری موجود نیست: