یکشنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۷

پرسش های رایج پزشکی - کوه نوردی



پرسش های رایج پزشکی و پاسخ آنها که در این پست ترجمه شده اند به وسیله کمیسیون پزشکی UIAA تهیه شده است ، این ها پرسش های رایج اکثر کوه نوردان است بویژه آنها که بالاتر صعود میکنند.

بیماری ارتفاع چیست؟

بیماری ارتفاع یا Altitude Sickness یک (Umbrella Term) است به این معنی که دربرگیرنده گروهی از عوامل تاثیرگذار است و شامل 3 بخش است :

بیماری حاد ارتفاع ( AMS-Acute Mountain Sickness) که الزاما سردرد و حال تهوع است و در ارتفاع 3000 متر و یا بالاتر بروز میکند و بیماری خیلی خطرناکی نیست.

ادم ریوی ارتفاع بالا(HAPE - High Altitude Pulmonary Edema)

ادم مغزی ارتفاع بالا (HACE - High Altitude Cerebral Edema)

هر دو بیماری ادم ریوی و ادم مغزی ارتفاع بالا بسیار خطرناک و کشنده هستند و به دلیل جمع شدن آب در ریه ها و یا مغز بروز میکنند.

اساسی ترین مداوای بیماری های ارتفاع ، فرود و کم کردن ارتفاع است.

آیا مایعات از بیماری ارتفاع جلوگیری میکنند؟

در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد آب دار بودن (در مقابل کم آبی) یا Hydration بازدارنده بیماری ارتفاع است، ولی در هر صورت کم آبی در کوهستان چیز خوبی نیست بدلیل اینکه نشانه های کم آبی (سردرد و خستگی) به نشانه های بیماری ارتفاع بسیار شبیه هستند و به همین ترتیب نباید بدن را با نوشیدن بیش از اندازه مایعات دچار بیش آبی یا overhydrate (در مقابل کم آبی) کرد چون ممکن است سطح نمک مورد نیاز بدن کاهش یابد و پدیده فرو نمکی یا hypernatremia بروز کند و فرونمکی اگر جدی باشد ممکن است سطح هوشیاری بدن را تغییر دهد.

آیا آمادگی جسمانی از بیماری ارتفاع جلوگیری میکند؟

هر چند برخورداری از آمادگی جسمانی در هنگام رفتن به ارتفاع بسیار خوب است ولی دلیلی وجود ندارد تا ثابت کند آمادگی فیزیکی شخص را از دچار شدن به بیماری ارتفاع حفاظت میکند. در حقیقت کسانی که آمادگی جسمانی بالایی دارند مانند دوندگان ماراتن بنظر میرسد که استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری ارتفاع دارند، دلیل این امر این است که آنها ممکن است با خود به چالشی بیش از افراد معمولی برخیزند و بیش کوشی یکی از عوامل خطر برای بیماری ارتفاع است.

آیا نوشیدن الکل در ارتفاع مشکل ساز است؟

بله! چون الکل میتواند سبب تنگی نفس شود و از آنجایی که تنفس خوب و هواگیری بالا اساس و بنیان هم هوایی بشمار میرود، از نوشیدن آن و استفاده از هر ماده ای که (مثال دیگر قرص های خواب هستند) از تنفس خوب شما جلوگیری کند ، باید خودداری کنید.

آیا برای رفتن به ارتفاع بالا باید Diamox یا استازولاماید استفاده کرد؟

برای رفتن به ارتفاع بالا ، انسان نیاز به صعود در چند مرحله دارد تا فرایند هم هوایی در بدن انسان کار کند و بنابراین از استفاده از دارو در کوهستان باید خودداری کرد ولی کسانی که به مناطق با ارتفاع بالا پرواز میکنند مانند لاپاز، بولیوی، لهاسا در تبت، یا برای ماموریت های امداد و نجات در ارتفاع بالا (در این دو مثال و در شرایط دیگری که امکان هم هوایی وجود ندارد) استفاده از دایامکس (diamox 125 mg bid ) ممکن است مفید باشد به شرطی که سابقه ای از حساسیت به این دارو وجود نداشته باشد.

چرا افرادی دچار بیماری ارتفاع میشوند و افرادی دیگر با سن و سابقه مشابه در صعود به همان ارتفاع و یا حتی ارتفاع بالاتر مشکلی ندارند؟

پرسش بسیار جالبی است، ممکن است عده ای آمادگی قبلی بیشتری از دیگران برای بروز بیماری داشته باشند و احتمالا زمینه ژنتیک هم در اینجا نقش بازی میکند و بنابراین خیلی مهم است که در صعود به ارتفاع بالا مراقب همراه و یا هم نورد خود باشید!

آیا اسهال بخشی و یا نشانه ای از بیماری ارتفاع است؟

خیر! بسیاری از مناطق با ارتفاع بالا در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته اند که بیماری های معده و روده و اسهال به دلیل فقر بهداشتی در آنها بسیار شایع است. ختما از پاک و ناآلوده بودن آبی که مینوشید اطمینان پیدا کنید، غذای کاملا پخته بخورید و دستان خود را با صابون بشویید تا به این بیماری شایع دچار نشوید.

اسهال در کوه های کشورهای در حال توسعه بیش از بیماری ارتفاع شایع است!

نرخ صعود ایمن در ارتفاع بالا چیست؟

بهترین و منطقی ترین توصیه این است که: معمولا بعد از ارتفاع 2700 متر، 400 متر بالاتر از ارتفاعی که شب قبل در آن بوده اید، نروید.

صعود به ارتفاع بالا و خواب در ارتفاع پایین تر میتواند به هم هوایی کمک کند ولی مهم است که در این کار افراط نکنید و یک روز استراحت پس از رو روز ارتفاع گرفتن حتما مفید خواهد بود و از همه اینها که بگذریم بسیار بسیار مهم است که به صدای بدن خود در هنگام صعود گوش کنید! و فشار نامتناسب به بدن خود وارد نکنید.

فاکتورهای خطر برای بیماری ارتفاع کدامند؟

سابقه دچار شدن به بیماری ارتفاع حتی زمانی که شما به آرامی صعود میکنید، بهترین ریسک فاکتور شناخته شده است. کوهنوردی بسیار بلند ، بسیار سریع و فعالیت بدنی بیش از اندازه قطعا ریسک فاکتور بشمار میروند. نوشیدن مقدار زیاد الکل، استفاده از قرص های خواب، شرایط ویژه پزشکی مانند بیماری های کهنه ریوی (مثل فیبروزیس fibrosis و یا emphysema) و عفونت های تنفسی در حال پیشرفت همه میتوانند زمینه ساز بروز بیماری ارتفاع باشند.

در ارتفاع بالا، در شب، من اغلب با احساس خفگی از خواب میپرم و این مرا بسیار بیم ناک میکند، چه کنم؟

این پدیده احتمالا بر اثر وقفه های تنفسی بیش از اندازه در ارتفاع است و اغلب به حمله های اظطراب منجر میشود، این مشکل خیلی عمومی است و اطلاعات قابل اعتماد میگوید که استفاده از دوز کم استازولاماید (125 م گ قبل از شام ) ممکن است بروز وقفه های تنفسی را در مبتلایان کاهش دهد و سطح اکسیژن را بالاتر ببرد و حالت خفگی را برطرف سازد.


هیچ نظری موجود نیست: