سه‌شنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۷

کوهنوردان، همياران کارشناسان محيط زيست



سخنان افسانه احسانی در نشست شهریور انجمن کوهنوردان ایران


کوهنوردان که امکان حضور در قلل مرتفع را دارند مي‌توانند، از گياهان و جانوران ارتفاعات عکاسي و فيلمبرداري کنند و گزارش مشاهدات خود را با ذکر مکان و زمان دقيق در اختيار کارشناسان محيط زيست و اکولوژيست‌ها قرار دهند.

در هفتادمين نشست انجمن کوهنوردي ايران که به موضوع اکوتوريسم پرداخته شد، افسانه احساني مدرس اکوتوريسم ضمن بيان اين مطلب و با اشاره به به موضوع توريسم پايدار، تفاوت طبيعت‌گردي و اکوتوريسم و جايگاه اکوتوريسم در صنعت جهانگردي گفت: از آنجايي که متاسفانه هر سفري به طبيعت در نگاه بيشتر مردم اکوتوريسم خوانده مي‌شود، مشخص شدن جايگاه واقعي اکوتوريسم و تفاوت آن با طبيعت‌گردي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است .

هر سفري که در طبيعت انجام مي‌شود در تعريف اکوتوريسم نمي‌گنجد. اکوتوريسم به معناي سفري مسئولانه به طبيعت است که حافظ طبيعت بوده و به بهبود زندگي جامعه محلي کمک مي‌کند. مسلما افرادي که در طبيعت به تخريب آن مي‌پردازند، گياهان را نابود مي‌کنند، آرامش جانوران را به هم مي‌زنند، زباله‌هايشان را در طبيعت رها مي‌سازند، بي‌دليل در طبيعت آتش روشن مي‌کنند و هيچ گامي در جهت بهبود زندگي جامعه بومي برنمي‌دارند اکوتوريست نيستند و سفر آن‌ها جزو سفرهاي اکوتوريستي محسوب نمي‌شود. اکوتوريست‌ها حافظان طبيعتند.

کوهنورداني که براساس اصول پايداري سفر مي‌روند نيز جزو اکوتوريست‌ها محسوب مي‌شوند. اکوتوريست‌ها تلاش مي‌کنند که حداقل اثر منفي بر طبيعت و فرهنگ جامعه ميزبان داشته باشند . آن‌ها بر اساس اصول توريسم پايدار گام بر مي‌دارند. آنچه اهميت دارد اين است که علاقمندان به طبيعت در هر شاخه‌اي که فعال هستند بايد دست به دست هم دهند تا نگذارند طبيعت بيش از اين دچار بي‌مهري انسان شود.

کوهنوردان که امکان حضور در قلل مرتفع را دارند مي‌توانند به کارشناسان حيات وحش کمک کنند. از گياهان و جانوران ارتفاعات عکاسي و فيلمبرداري کنند و گزارش مشاهدات خود را با ذکر مکان و زمان دقيق در اختيار کارشناسان محيط زيست و اکولوژيست‌ها قرار دهند. اين حرکت مي‌تواند به ثبت گونه‌هاي جديد گياهي و جانوري کشورمان منجر شود.

کوهنوردان مي‌توانند با خريد نيازهاي سفر خود از مردم بومي منطقه به بهبود زندگي آنها کمک کنند. اصولا روستاهايي در حوالي مناطق کوهستاني دور از دسترس وجود دارد که اين روستاها معمولا از امکانات کافي برخوردار نيستند. بنابراين حضور اکوتوريست‌هاي کوهنورد مي‌تواند به ارتقاي سطح زندگي آنها کمک کند. آنها مي‌توانند از خانه‌هاي محلي، غذاهاي محلي، صنايع دستي بومي منطقه و ساير امکانات بومي بر اساس نياز خود استفاده کنند. البته اين موضوع حساسيت‌هاي خاص خود را دارد به طوري که همواره بايد خدمات ارائه شده از طرف جامعه ميزبان هماهنگ با هزينه‌ها باشد .

اين توافق بايد دو طرفه باشد و طرفين از اين موضوع راضي باشند تا بتواند روند پايداري بر اساس اصول توريسم پايدار داشته باشند. از طرفي تشکيل صندوق‌هاي بومي توسط جامعه ميزبان جهت توزيع عادلانه درآمد و ارائه خدمات براي کل روستا و نه تنها براي يک خانواده و يا يک فاميل از اهميت بسيار مهمي برخوردار است.

به نقل از میراث آریا

هیچ نظری موجود نیست: