دوشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۷

نانگاپاربات، افتخار یا فاجعه؟!

بدرود سامان




واکنش وبلاگ نویسان کوهنورد نسبت به فاجعه نانگاپاربات ادامه دارد

در وبلاگ قله های مه گرفته میخوانیم


با وجودیکه بنای این وبلاگ از ابتدا این بوده که به حواشی و بحث های جامعه کوهنوردی وارد نشود، اما اهمیت موضوع و تامل برانگیز بودن اتفاقاتی که در هفته اخیر افتاد، باعث شد تا هر چه تلاش کنیم نتوانیم بی تفاوت از کنار این واقعه عبور کنیم. در وبلاگ ها و محافل مختلف بسیار بحث ها و مطالب متنوع وجود دارد و اینجا قصد تکرار مکررات و بیهوده گویی نداریم. تنها به ذکر چند نکته مختصر بسنده می کنیم:

- اشتباهات سرپرستی در این برنامه و حادثه رخ داده، غیر قابل انکار و چشم پوشی است. بدون اینکه بخواهیم به طور شخصی با این موضوع برخورد کنیم، واقعا کی قراره از این خطاها درس بگیریم؟ آیا نظیر اینچنین حوادثی بارها اتفاق نیفتاده؟ کدوم عقل سلیمی قبول می کنه شخصی که حال مساعدی نداره را در اون ارتفاع ولو به اصرار خودش رها کنیم ... والله که در برنامه های خیلی ساده تر و شرایط عادی تر چنین کاری غیر قابل قبوله چه برسه به ...

- نحوه برخورد متولیان خبررسانی از جمله سایت "ایرانیان چالنجرز" و همچنین سایت "باشگاه دماوند" نوعی فریب و بازی با افکار عمومی بیش نیست که در نهایت متضرر اصلی این بازی خود اونها خواهند بود. پیام های شاد باش که در تمام صفحات و پست های سایت باشگاه وجود داره چه معنی می تونه داشته باشه؟ به جز دهن کجی به همه؟!!

- تراژدی امداد و نجات مساله ای که جامعه کوهنوردی ما همیشه با اون دست به گریبان بوده. کی می خواهیم به جون آدمها و شرافت انسانی بیشتر از موقعیت خودمان اهمیت بدهیم. عملیات امداد و نجات حتی در موارد بسیار ساده تر همواره یک داستان مصیبت بار بوده و هست و ... کی می تونه حرف هایی که مرحوم "مقبل هنرپژوه" راجع به مرحوم اوراز و حادثه گاشربروم زد را فراموش کنه؟

- و در آخر اینکه از باشگاه دماوند که هیچ چیزی جز اخبار ضد و نقیض و کم ارزش ندیدیم . آیا جا نداشت که فدراسیون کوهنوردی هر چند که این برنامه ربطی به آنها نداشت ولی لااقل برای نجات جان یک ایرانی و یک کوهنوردی که افتخار آفرینی اون موجب افتخار کل ایران می شد، حداقل حرکتی از خود نشان می داد؟

متاسفم که در سرتاسر جامعه ما در هر رشته و زمینه ای که نگاه کنی، کمترین چیزی که ارزش داره جان و شرافت یک انسانه!!!

سامان عزیز را دعا می کنیم و به جسم پاک و روح جاودانه اش در اوج کوه برهنه درود می فرستیم.

هیچ نظری موجود نیست: