جمعه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۶

برتولت برشت ۱۱۰ ساله می شد



من برتولت برشت ، از جنگل‌های سیاه می‌آیم مادرم هنگامی که در تنش خانه داشتم به شهر‌هایم آورد و سرمای جنگل‌ها تا روز مرگ در من خواهد ماند (از شعر «من برتولت برشت» و کتاب شعر او به همین نام)

۱۰ فوریه ۱۸۹۸ متولد شد و اگر بود اکنون ۱۱۰ ساله بود. در اکسبورگ آلمان به دنیا آمد و ۱۴ اوت ۱۹۵۶ در برلین شرقی از دنیا رفت. برشت نویسنده ، شاعر و نمایشنامه نویش و نظریه پرداز تئاتر بود که تئاتر روایی و تکنیک فاصله گذاری‌اش هنوز به روز است و اجرا میشود و بسیاری از آثارش به فارسی ترجمه شده است.

برتولت برشت تئاتر «روايى ـ ديالكتيكى» خود را نقطه‌ى مقابل تئاتر بورژوايى مى‌دانست. وى معتقد بود كه تئاتر مى‌بايست از تماشاگر توهم‌زدايى كند و محركى براى آگاهى باشد. رويكردهاى دراماتيك در اجراهای برشت، با هدف ايجاد آگاهی در تماشاگر و ترغيب او براى ايجاد دگرگونى صورت مى‌گرفت. صورت روايى نمايشنامه‌ها، تفسيركنش‌هاى نمايشى، آوازها و توضيحات در ميان پرده‌ها، همگى مى‌بايست در خدمت برانگيختن تماشاگر براى تحولات موردنظر قرار گيرند.

او تاتر را از حالت ارسطویی اش خارج ساخت تا بیننده و بازیگر غرق در نمایش نشوند زیرا غرق شدن در نمایش و گریستن به همراه قهرمان نمایش جلوی تفکر و اندیشیدن و رسیدن به جوهر ناب هنر را از بیننده میگیرد . او از روش های مختلفی برای فاصله گذاری استفاده میکرد : استفاده از ماسک های متحرک ، موزیک های تند ، قطع ناگهانی نمایش و ...



در آلمان سه ، چهار سالی است که جشنواره سالانه برشت برپا میکنند و معتقدند این هنرمند را باید از نو شناخت و ما هم باید او را از نو بشناسیم. شاید علاقه جوانترها موجب شود تا هندمند ایرانی ، به ویژه اهل تئاتر تشویق شوند تا برشت را بهتر و بیشتر بشناسند ولی مطالعه آثار او را میتوان و باید به همگان توصیه کرد.

یاد سالهای ۵۰ ، یاد گروه تئاتر دانشجویی علم و صنعت گرامی باد

استثنا و قاعده ، هوراتی‌ها و کوریاتی‌ها ، قطعه برای آموزش ، آنکه گفت آری - آنکه گفت نه

و یاد جهره های سیمون ماشار و سعید سلطان‌پور گرامی باد

منابع : محمود حسینی‌زاد «چلچراغ» ، بهرام محبی ، ویکی‌پدیا

هیچ نظری موجود نیست: