دوشنبه، دی ۱۰، ۱۳۹۷

کوه‌نوردی دانشجویی

تیم‌ کوهنوردی دانشکده علم و صنعت  ایران، فروردین ۱۳۵۲ ، قله پلوار کرمان
حسین قوچانی ، جلال رمضانی، اکبر شمس ، محمود احمدی ، زنده یاد ملک محمدی ، اسماعیل مصیبی ، ارسلان پور قباد ، یوسف تیبا، دکتر هرمز یگانه ،  کریم افشاری ، زنده یاد حسین کریم نژاد

یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار کوه‌نوردی ایران در سال‌های پیش از انقلاب، فعالیت‌های دانشجویی است که در سایه و تاریکی مانده است و اگر در این مورد جست‌وجویی بکنید چیز زیادی دست‌ شما را نخواهد گرفت.
دانشجویان با روحیه‌ی هیجان‌خواه، پرانرژی و ماجراجو بودن و فارغ از نگرانی دور بودن از کار و کسب، به دوردست‌ها و به دور از دست‌رس‌ها سفر می‌کردند و شمار بزرگی از بهترین، فنی‌ترین و دشوارترین برنامه‌های کوه‌نوردی را به انجام رسانده‌اند.
با تاسف تاریخ کوه‌نوردی دانشجویی در ایران مستند نشده است و بیشتر در یادها مانده است، گزارش برنامه‌ها، عکس‌ها، کروکی‌ها و نقشه‌ها در اتاق‌های کوه دانشگاه‌ها بارها مورد هجوم گارد و ساواک قرار گرفتند و نابود شدند، بخشی هم به آرشیوهای شخصی منتقل شدند که یا در ته انباری‌ها خاک می‌خورند و یا پیش از این برچسب «جا تنگ کُنَک» دریافت کرده و به رفتگران سپرده شده‌اند.

باید تلاش کنیم تا کوه‌نوردی دانشجویی را که بخشی مهم از تاریخ کوه‌نوردی در ایران است، بازیابی شود، نوشته شود، مستند شود تا ماندگار گردد.

اگر در دوران دانشجویی کوه‌نوردی کرده‌اید، خواهش می‌کنم خاطره‌ی خود را از آن دوران، کوه‌هایی که صعود کردید، مشکلاتی که در اجرای برنامه داشتید و هر چیزی که از آن روزها برای‌تان به یادگار مانده است به جامعه‌ی کوه‌نوردی هدیه کنید!
با نوشتن و با نشر آن در وبلاگ‌ها، در فیس‌بوک، در اینستاگرام و هر جایی که می‌توانید.

با این هش‌تگ #کوهنوردیـدانشجویی 

هیچ نظری موجود نیست: