سه‌شنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۷

سرسیاه غار جمعه ۶شهریور ۹۷

صعود به قله سرسیاه‌چال و سرسیاه‌غار جمعه ۶شهریور ۹۷

از مسیر دشت هویج (گرچال) و قله پرسون
ساعت ۶:۳۰ صبح از روستای افجه واقع در لواسان به طرف دشت هویج یا دشت گرچال حرکت کردیم، ساعت ۸:۳۰ پس از گذشتن از دشت در ابتدای پاکوب یال منتهی به گردنه افجه بشم و پس از استراحتی کوتاه به طرف گردنه و قله پرسون ادامه دادیم، ساعت ۱۱:۳۰ روی یال سر سیاه غارها با دور زدن قله های پرسون، سر سیاه چال ۱ و ۲، ساعت ۱۳:۴۵ به قله سرسیاه غار  به ارتفاع ۳۴۵۰ رسیدیم.

در شمال قله، دشت لار و در جنوب آن روستای برگ‌جهان قرارگرفته است، قله سر سیاه غار در امتداد خط‌الراس  باشکوه و طولانی (از غرب به شرق) و قله‌های هم‌هن، پیرزن کلون، مهرچال، آتش‌کوه، ساکا، سیاه لت، ریزان، سیاه‌ریزه، پرسون، اندار، سرسیاه چال، سرسیاه غار، گاو بینی (وستان)، فیل زمین و گل زرد قرار دارد، مسیر مال‌رو که از افجه تا آمل امتداد دارد از دشت گرچال، گردنه افجه بشم و دشت لار می‌گذرد و هنوز آثار سنگ‌فرش راه شاه عباسی در بعضی جاها مشهود است.
کلمۀ گُرچال از ترکیب دو نام گُر + چال گرفته شده‌است. گُر در گویش ایرانیان باستان به معنای آتش و چال نیز به معنای جایگاه بوده‌است که این دشت را در گذشته گُرچال به معنای جایگاه آتش یا آتش‌دان می‌نامیده‌اند. گمان بر این است که علت این نامگذاری گرمتر بودن این دشت نسبت به قله‌های سر به فلک کشیده اطرافش همچون یک آتشدان و پدید آمدن جان‌پناهی برای فرار از سرمای مرگ آور بوده‌است.
به روایتی دیگر این دشت سرزمین آتش ایزدی بوده‌است که بنا بر روایات شاهنامه، فرانک پس از مرگ همسر جوانش آبتین به دست ضحاک و برای فرار از ستم وی، فرزند خردسالش فریدون را در آنجا به دست دشت‌بان سپرده‌است تا بزرگ شود.
به دشتی که گرچال باشد به نام
بیامد ز پی مردم نیکنام
کمر بسته کوههای سترگ
به آبشخورش مرغ و میش است و گرگ
دشت گُرچال در ارتفاع ۲۴۰۰متری از سطح دریا قرار گرفته است، احتمالن منظور از مصرع " کمر بسته کوههای سترگ " قله‌های مجاور این دشت می باشد.
بر فراز قله در هوایی خنک و پائیزی حدود ۴۵ دقیقه استراحت کرده و ساعت ۱۵به‌ طرف دشت هویج و افجه سرازیر شدیم، ساعت ۱۹ به محل پارک ماشین ها رسیدیم.(تعداد دوستان ۱۳ نفر)
# پرسون نام اصیل ایرانی ونام دخترانه ای است به نام خرمن ماه یا خوشه ماه.






هیچ نظری موجود نیست: