چهارشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۹۵

موفقیت برای گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران

نخستین جشنواره‌ی تجربیات موفق سمن‌های محیط زیستی را سازمان حفاظت محیط زیست در روز ۱۱ آبان در سالن همایش‌های این سازمان برگزار کرد. از میان ۱۰۹ فعالیت که از سوی اجراکنندگانشان به جشنواره گزارش شده بود، 35 فعالیت یا انجمن مورد تقدیر قرار گرفت و به آن‌ها لوح و تندیس و جایزه داده شد.

هدف از برگزاری این جشنواره، مطابق گفته‌های محمد درویش مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، این بوده که سازمان اعلام کند فعالیت سازمان‌های غیردولتی را می‌بیند و بر آن ارج می‌نهد. درویش همچنین گفت امید می‌رود با این فعالیت‌ها که سمن‌ها دارند و با برنامه‌های شبکه‌سازی، این سازمان‌ها به وضع باثباتی برسند، چنان که وضعیت آن‌ها تابع آمدن و رفتن مدیران مختلف سازمان حفاظت محیط زیست نباشد و «جنبش اجتماعی محیط زیستی» همچنان گسترش و تعمیق یابد. خانم ابتکار رییس سازمان هم که در این مراسم حضور داشت، بر نقش سمن‌ها در حفظ محیط زیست و ضرورت مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست تاکید کرد.

«گنجه‌ی پشتیبان زیست‌بوم» که شاید بتوان آن را نخستین نهاد نیکوکاری محیط زیستی ایران خواند، یکی از برگزیدگان جشنواره بود و از آن «به خاطر کمک مالی به طرح های محیط زیستی و افرادی که به محیط زیست خدمت می کنند» تقدیر شد (خلاصه‌ی فعالیت‌های گنجه را می‌توانید در این‌جا ببینید). 

گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران (دکا) در راه‌اندازی و برنامه‌ریزی‌های گنجه نقش موثری داشته است؛ مدیر دکا (عباس محمدی) و عباس ثابتیان (رییس پیشین هیات مدیره‌ی انجمن) از اعضای هیات امنای گنجه هستند، و بهمن ایزدی دیگر عضو هیات امنای آن، از کوه‌نوردان و طبیعت‌پیمایان باسابقه‌ و جزو یاران و همکاران انجمن است.

دکا، در چند سال گذشته، در چهار مورد فعالیت دیگر هم که در این جشنواره برگزیده شدند، مشارکت موثر داشته است: برنامه‌های حفاظت از دماوند (در همکاری با انجمن دوستداران دماوندکوه)، مدیریت مشارکتی منطقه‌ی حفاظت شده‌ی شده‌ی گلیل و سرانی (در خراسان شمالی) با رویکرد بررسی امکان ایجاد پارک صلح (TBPA) و ذخیره گاه زیستکره‌ی فرامرزی (TBR) (در همکاری با موسسه‌ی زی‌پاک)، طرح جنگل‌کاری مشارکتی با عنوان «جنگلانه»  (در همکاری با خانه‌ی فرهنگ بوم‌گردان پارس)، و طرح پاک‌سازی مشارکتی جنگل‌ها (در همکاری با موسسه‌ی توسعه‌ی پایدار هُرمُد).

نام برگزیدگان را می‌توانید در این‌جا ببینید.



هیچ نظری موجود نیست: