شنبه، فروردین ۲۸، ۱۳۹۵

بازدید از باغ موزه‌ی گیاه‌شناسی

بازدید از باغ­ موزه ‌ی گیاه­ شناسی ملی ایران
جمعه ۳  اردیبهشت ۱۳۹۵
(برای کمک به حفظ آسمان آبی و زندگی سالم، در این برنامه از مترو استفاده می‌ کنیم)
زمان و مدت برنامه: یک روزه
  • حرکت: ساعت ۹ صبح، ایستگاه مترو ایران خودرو
  • بازگشت: ساعت ۱۸

برنامه و خدمات
  • آشنایی با گیاهان مناطق مختلف ایران و جهان در باغ‌ موزه گیاه‌ شناسی ملی ایران با حضور راهنمای تخصصی و پژوهشگران گیاه‌ شناس، آموزش ضمنی محیط‌ زیست، آشنایی با فعالیت‌ های اجتماعی محیط‌ زیستی
  • برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه، حمل و نقل از ایستگاه مترو، بلیت ورودیه

وسایل مورد نیاز برای سفر
  • کارت شناسایی و دفترچه بیمه، کوله ‌ی یکروزه، بادگیر برای هوای بهاری، قلم و دفترچه یاداشت، دارو و لوازم بهداشتی شخصی، کفش راه ­پیمایی، کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب، زیرانداز
  • نهار، میان وعده، تنقلات و میوه، بشقاب و قاشق شخصی، قمقمه آب و لیوان (ترجیحا فلزی)، فلاسک کوچک

ثبت‌نام
  • لطفا برای ثبت‌نام از ساعت ۱۰ تا ۱۷ روزهای اداری با شماره ۶۶۷۱۲۲۴۳تماس بگیرید.
  • مهلت ثبت‌نام تا سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ است.
  • هزینه: ۳۰۰۰۰ تومان (۲۰۰۰۰تومان برای کودکان و اعضای انجمن)



شرایط سفر
ما متعهد می شویم پس از مطالعه فراخوان و شرایط این سفر و با آگاهی و پذیرش موارد زیر برای ثبت نام و شرکت در سفر اقدام بکنیم.
۱. سفر را مسوولانه و سازگار با محیط‌زیست اجرا می‌کنیم. کارهای زیر بخشی از کوشش ما در این راستا است:
  • مدیریت و بازیافت پسماند در طول سفر و استفاده نکردن از ظرف‌های دورانداختنی
  • رعایت اصول طبیعت گردی سبز در گشت‌ها و بازدید از طبیعت
  • تغذیه سالم در طول سفر
  • موردهای دیگری که در سفر از سوی کارشناسان یا راهنمایان آموزش داده شود
  1. بردباری، مهربانی و کمک به همسفران، و همیاری با برگزارکنندگان لازمه‌ی سفر گروهی است.
  2. چنانچه سفر به حد نصاب مورد نظر نرسد، سفر ابطال و پول دریافتی برگشت داده خواهد شد. برگزارکننده موظف است در این خصوص حداقل 48 ساعت پیش از حرکت موضوع را به آگاهی برساند.
  3. مسافر موظف است در ساعت اعلام شده در برنامه شرکت کند و در صورت حضور نیافتن به موقع پول دریافتی برگشت داده نخواهد شد.
  4. مسئولیت مراقبت از فرزندان زیر هجده سال، و حفظ اموال و مدارک شخصی در تمام طول سفر به عهده‌ی مسافر بوده و در این مورد هیچ مسئولیتی متوجه راهنما و برگزارکننده نخواهد بود.
  5. عدم ترک محل اقامت پس از ساعت مقرر برای جلوگیری از اختلال در استراحت دیگران و توجه به موارد زمانی مطرح شده توسط مسوولان برنامه
  6. ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در سفر

معرفی مختصر برنامه و جاذبه‌های سفر
باغ گیاه­شناسی مکانی است که در آن مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و در گلخانه ها کشت می‌شوند و نقش مهمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن­ها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاه­شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می­گیرد. در باغ­های گیاه­شناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی وحفاظت از آنها فراهم می‌‌باشد. با بهره­گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌‌گردد. تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ­های گیاه­شناسی به آن پرداخته می­شود.
باغ­های گیاه­شناسی در همه نقاط دنیا طرفداران خاص خودشان را دارند. این­ها مجموعه گیاهی زنده ای هستند که با هدف بررسی­های اکولوژی مطالعات و تحقیقات سازگاری حفاظت از گونه های گیاهی در حال انقراض آموزش و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و گردشگری احداث می­شوند. بد نیست بدانیم که باغ گیاه­شناسی سرزمین ما جزو ۱۰ باغ برتر جهان و بزرگ‌ترین در خاورمیانه است.
باغ گیاه­شناسی ملی ایران به وسعت 145هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال‌غربی تهران (در محدوده شهرداری منطقه- ۲۲ تهران) و در عرض جغرافیایی ۳۵ درجه  ۴۱ دقیقة شمالی و طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۱۹ دقیقة شرقی در ارتفاع ۱۳۲۰ متری از سطح دریا با شیب اصلی ۶/۲ درصد (شمال به سمت جنوب) و شیب فرعی ۹/۱ درصد (غرب به سمت شرق)  واقع گردیده است. عملیات طراحی و احداث این باغ از سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و تا کنون متجاوز از ۲۵ مجموعه گیاهی با تنوعی بیش از ۴۰۰۰ گونه گیاهی از رویشگاه‌های اقالیم حیاتی داخل کشور و همچنین تعدادی از رویشگاه‌های شاخص در سایر اقالیم حیاتی دنیا را به همراه مجموعه‌های متنوعی از باغ‌های موضوعی را در خود جای داده است.
این باغ شامل مجموعه‌هایی به شرح زیر می‌باشد:
۳-   پوشش گیاهی قاره آمریکا
۱۰-          حوزه خزر
۱۱-          قطعات نمایشی
۱۲-          رویشگاه آذربایجان و قفقاز
۱۳-          پوشش گیاهی قاره اروپا
۱۴-          باغ چین و ژاپن
۱۶-          فضای سبز محوطه اداری
۱۹-          نهالستان
۲۰-          باغ پیازهای ایرانی
مثلا پا به رویشگاه خزری می­گذاریم انگار وارد جنگل­های عباس آباد شده ایم.رطوبت هوا بالا می­رود که به خاطر وجود دریاچه مصنوعی ساخته شده کنار این مکان است. درخت­ها سبز و تودرتو شده اند.۴۰ سال است که مجموعه در حال ساخت و ساز منطقه خزری است. حتی خاک را از جنگل­های شمال آورده اند. مساحت این منطقه خزری با دریاچه ای که شبیه سازی شده دریاچه کاسپین است ۶ هکتار از باغ را به خود اختصاص داده و درختانی چون زربین، توسکا، ممرز، اوجا، ملج و شمشاد را با 35 گونه درختی و ۱۰گونه درختچه را شامل می­شود.
مجموعه رویشی آمریکا نیز یکی از متنوع­ترین و زیباترین بخش­های مجموعه است. گیاهان بخش­های جنوب امریکا-مکزیک در کنار تنوع جنگل­های شمالی امریکا و آبشارهای مصنوعی ساخته شده لابلای آن‌ها فضا را بسیار به زیستگاه اصلی خود شبیه کرده است.
یکی دیگر از مناطق زیبای باغ گیاه­شناسی شبیه­سازی شده منطقه رویشی اروپاست یعنی می­توانید حس کنید که اینجا بخشی از دریای مدیترانه با آن آب و هوای مرطوب و جنگل­های باران خیز است. همه جا سبز و خرم و انواع گل و گیاهان منطقه را می­توان لابلای آن­ها دید.
وارد منطقه رویشی زاگرس که می­شوید انگار کنار کوه‌های سر به فلک کشیده جنوب غرب ایران قرار گرفته اید. پوشش بلوطی منطقه، بوته های زرشک و زغال اخته و حتی پرندگانی که به شوق یافتن مکانی آرام به این جنگل‌های کوچک مهاجرت کرده و ماندگار شده اند همه و همه را در این باغ زیبای رویایی خواهید دید.

هیچ نظری موجود نیست: