شنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۴

در تدارک روز جهانی کوهستان


۱۱ دسامبر۲۰ آذر، روز جهانی کوهستان است؛ دفترهای نمایندگی انجمن کوه‌نوردان ایران، و دیگر سازمان‌های کوه‌نوردی و طرفدار طبیعت را به برگزاری همایش، خبررسانی، کار آموزشی، و اجرای صعود به این مناسبت، در یکی دو هفته‌ی نزدیک به بیستم آذر دعوت می‌کنیم.
متن زیر، ترجمه ی یادداشتی است که در تارنمای فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد؛ هماهنگ‌کننده‌ی مراسم روز کوهستانآمده است. دوستان خواننده توجه دارند که تعریف از "جهانی‌سازیدر این یادداشت، هماهنگ است با سیاست‌های کلی جهان سرمایه‌داری که سازمان ملل هم پیرو آن است. واقعیت اما این است که جهانی‌سازی و سیاست‌های "سازمان تجارت جهانیاساسا هم‌سو با منافع موسسه‌های بزرگ مالی است و کم‌تر به منافع طبقه‌های فرودست جهان توجه دارد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۱ دسامبر را به عنوان "روز جهانی کوهستانمعرفی کرده است. از سال ۲۰۰۳ به این روز به عنوان رویدادی برای ایجاد آگاهی نسبت به اهمیت کوه‌ها در زندگی، روشن ساختن فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه در کوهستان، و پدید آوردن یک همبستگی برای ایجاد تغییرهای مثبت در زندگی کوه‌نشینان و محیط اطراف‌شان در سراسر جهان نگاه شده است.
ترویج محصولات کوهستانی موضوعی است که امسال برای بزرگداشت روز جهانی کوهستان برگزیده شده است. جهانی‌سازی (globalization) برای تولیدکنندگان کوه‌نشین فرصت بازاریابی محصولات کوهیِ باکیفیت همچون قهوه، کاکائو، عسل، گیاهان دارویی، ادویه، و صنایع دستی را در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی فراهم می‌سازد. گرچه کشاورزی کوهستانی نمی‌تواند از نظر حجم و قیمت با محصولات دشت رقابت کند، اما می‌تواند برای پیشبرد اقتصادهای محلی، بر ارزش و کیفیت بالا متمرکز گردد. 
خدمات مرتبط با گردشگری، مانند اسکی، کوه‌نوردی، میراث فرهنگی، یا مسیرهای پیاده‌روی که بازدیدکنندگان را به سوی میراث‌های طبیعی هدایت می کند و با زیگونگی (تنوع زیستی) یکتای کوهستان آشنا می‌سازد، از دیگر چیزهایی است که کوه‌ها و جامعه‌های کوهستانی می‌توانند ارایه دهند. گردشگری اگر به شیوه‌ی پایدار مدیریت شود، می‌تواند فرصتی برای توسعه در منطقه‌های کوهستانی فراهم سازد.
روز جهانی کوهستان ۲۰۱۵ فرصتی است برای روشن ساختن این نکته که جامعه‌های کوهستانی چگونه با تولید انواع گوناگون محصولات شاخص و ارایه‌ی کالا و خدمات به همه‌ی ما، زیگونگی را پاس می‌دارند.
در عین این که ترویج محصولات کوهستانی به عنوان موضوع امسال برگزیده شده، از این که کشورها، جامعه‌ها، و سازمان‌ها با گزینش موضوع دیگری که به آنان مربوط شود به بزرگداشت روز جهانی کوهستان بپردازند، استقبال می‌شود.
برای آن که برنامه‌های شما در نقشه‌ی کارها درج شود، لطفا خبر مراسمی را که در نظر دارید، به این نشانی رایانامه کنید: sara.manuelli@fao.org

هیچ نظری موجود نیست: