جمعه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۴

حادثه (ترکیه) - گره ترمز و سقوط!!

© Zorbey Aktuyun


روز بیستم فوریه 2015، سنگ نورد ترک - زوربی اکتویون (Zorbey Aktuyun) در منطقه آنتالیا سرگرم دیواره نوردی بود، او با عجله روی مسیر «کریستال کرگ» (Cristal Crag" - 6b) شروع به گرم کردن کرد اما طناب او خیلی کوتاه بود و او فراموش کرده بود که ته طناب را گره  بزند (گره ترمز). هم طنابش او را پایین داد و او از ته طناب خارج شد و سقوط کرد، حاصل این اشتباه شکستگی پاشنه ی هر دو پای او و مدت ها دوری از ورزش بود!

او حادثه را چنین شرح می دهد:

روی کریستال کرگ بودم، ارتفاع مسیر حدود 35 متر بود. این دومین صعود من در آن روز بود برای گرم کردن و من خیلی عجله می کردم و اشتباه اصلی به وضوح همین عجله کردن بود!


Cristal Crag route © Zorbey Aktuyun

چه طور اتفاق افتاد؟

همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد...طناب خیلی کوتاه بود و مسیر خیلی بلند، بی دقت بودم و عجول! پایین صخره شلوغ بود. با هم طنابم هم آهنگ نبودیم، نداشتن تمرکز کافی، خستگی ناشی از رانندگی طولانی روز پیش، صدای بلند و آزاردهنده ی موزیک و اعتماد به نفس بیش از حد سبب این حادثه شد.

بررسی خودت از حادثه چیست؟

خیلی مهم است که همه چیز را پیش از صعود کنترل کنید. شما حتما باید هم طناب خود را کنترل کنید، صعود کننده حمایت گر را و حمایت گر صعود کننده را، حتی اگر زمان طولانی هم طناب هم بوده اید!
همیشه یادتان باشد همه چیز را چک کنید، ما دو یا سه حلقه طناب داشتیم و من فورا یکی از آنها را گره زدم بدون اینکه طول آن را وارسی کنم، به علاوه جایی که حمایت گر می ایستد باید تمیز و خلوت باشد، وجود ابزار و افراد دیگر تمرکز حمایت گر را کم می کنند.

نکته ی مهم دیگر این است که اگر شما در یک منطقه نخستین کسی هستید که مسیری را صعود می کند، باید فوق العاده دقیق باشید چون ناخودآگاه عجله می کنید و برای صعود چند مسیر تازه دچار هیجان خیلی زیادی خواهید شد....شور و اشتیاق خوب است اما.....

سنگ نوردی همیشه و همیشه به توجه و دقت زیاد نیاز دارد، مهم نیست که تجربه ی چندین و چند ساله ای پشت سر دارید، هر سنگ نوردی باید و باید اصول اولیه ایمنی را رعایت کند، خواندن کتاب های راهنمای مسیرها و دانستن طول آنها بسیار مفیدند.

آیا گره زدن ته طناب کاری است که همیشه انجام می دهید یا فقط بعضی وقت ها؟

در ازمیر (ترکیه) ما دو سایت سنگ نوردی داریم که مسیرهای یکی از آنها حداکثر 25 متر هستند و این ما را بدعادت کرده است و ما این اخلاق بد را داریم که در آن منطقه ته طناب را گره نمی زنیم! در این یکی چندین مسیر با بلندی 45 متر داریم، وقتی ما مسیرهای روزمره خود را تغییر می دهیم، فراموش می کنیم گره ترمز بزنیم!

پس از این تجربه ی تلخ پیامی برای دیگران دارید؟

مهم نیست که چقدر باتجربه اید، شک نکنید که با فراموش کردن اصول اولیه، ایمنی نخواهید داشت، همه چیز را وارسی کنید، سازمان یافته صعود کنید و دقیق باشید.

Knot at the end of the rope © PETZL/Lafouche


هیچ نظری موجود نیست: