چهارشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۱

انجمن کوه‌نوردان و تعداد اعضای آن

انجمن کوه‌نوردان و تعداد اعضای آن

رامین شجاعی در آخرین پست داستان کوه پرسش‌هایی را در مورد تعداد اعضای انجمن کوه‌نوردان ایران عنوان کرده است که در اینجا پاسخ می‌دهم.۱- تعداد اعضای انجمن در آگهی دعوت به محمع عمومی و چکونه رسمیت یافتن مجمع در سایت انجمن عنوان شده است.
۲- انجمن در نامه‌نگاری‌ها و یا هرجایی که صحبت از تعداد اعضای آن باشد؛ در بین ایرانیان و یا مثلا در پاسخ به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که از خود من بارها در مورد تعداد اعضا پرسیده‌اند، همیشه همان پاسخی را داده است و من همیشه همان پاسخی را داده‌ام که در گذشته بارها گغته‌ام.
«از ابتدای تشکیل انجمن بیش از ۴ هزار نفر به عضویت انجمن درآمده‌اند، ولی تعداد اعضای فعال انجمن که در یک‌سال گذشته حق عضویت پرداخته‌اند، A نفر بوده است و الان امروز ۶ اسفند ۱۳۹۱ حدود ۴۰۰ نفر است»
۳- ماده‌ی ۱۳ که رامین شجاعی به‌ آن اشاره کرده است مربوط به پایان عضویت است، ماده‌ی ۹ اساس‌نامه شرایط عضویت را بیان می‌کند و به‌موجب آن:
ماده‌ي ۹ : شرايط عضويت رسمي :
۱- داشتن سن حداقل ۱۸ سال تمام ، يا ارايه‌ي رضايت‌نامه از ولي براي افراد زير ۱۸ سال .
۲- علاقه‌مندي به امر كوه نوردي .
۳- پرداخت حق عضويت كه مبلغ آن هر ساله توسط هيات مديره تعيين و براي تصويب به مجمع عمومي ارائه ميشود .
۴- پذيرش اساسنامه و ديگر مقررات انجمن .

۴- به نظر من هم اساس‌نامه ایرادهایی دارد و یا در بخش‌هایی صراحت لازم را ندارد که باعث بروز ابهام و یا تعبیرهای مختلفی می‌شود. این ایرادها و یا محل‌های شک و ابهام باید اصلاح شوند. مثلا:
ماده‌ي ۲۰ : اعضا ميتوانند با دادن نامه‌اي كه به تاييد يكی از اعضاي هيات مديره رسيده باشد ، به يك عضو ديگر وكالت دهند تا به
جاي آنان در جلسه‌ي مجمع عمومي عادي رأي دهد . حضور وكالتي ملاك به حد نصاب رسيدن جلسه‌ي مجمع عمومي فوق‌العاده
نميشود.

این موضوع در قانون تجارت هم پیش‌بینی شده است ولی آنجا هم محل بحث و ایرادهای متعددی است، از جمله اینکه وکیل یا نماینده، باید خود عضو و یا سهام‌دار (در مورد شرکت‌ها) باشد. در دوره‌های گذشته در مورد اشکال‌های آن صحبت شده بود و در مجمع عمومی سال گذشته تصویب شد که هر عضو انجمن حداکثر به نمایندگی از سوی ۳ نفر می‌تواند در مجمع حاضر شود و یا رای بدهد (با ارایه نامه‌ی نمایندگی و یا وکالت که به تایید یکی از مدیران انجمن رسیده باشد).
۵- انکار نمی‌کنم که کسانی ممکن است در اعلام تعداد اعضای انجمن اغراق کرده باشند و یا بیش از آنکه به تعداد اعضای فعال که حق عضویت داده‌اند، به تعداد کل اعضای از ابتدای تشکیل انجمن اشاره کرده باشند، ولی باید گفت که افزایش تعداد اعضا دغدغه‌ی مهم بسیاری از سازمان‌های مشابه است.
مثال:
آلپاین کلاب آمریکا پیش از این شرایط دشواری برای عضویت داشت ولی چند سالی است که هرکسی می‌تواند به عضویت آن درآید.
انجمن کوه‌نوردی بریتانیا (BMC) هرکسی را که حق عضویت بپردازد به عضویت می‌پذیرد.
و جالب است بدانید که گروه کوه‌های بلند (GHM) هم که شرایط دشواری برای عضوگیری داشت، سال گذشته تصمیم گرفت که شرایط عضویت را ساده‌تر و برای همگان عملی سازد.
۶- با آخرین بخش صحبت‌های رامین موافقم و سعی می‌کنم تعداد اعضای انجمن در هرسال را استخراج و اعلام کنم.

هیچ نظری موجود نیست: