پنجشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۱

gghghgh

خبر تکان دهنده‌ی امروز در وبلاگ گروه کوه‌نوردی آسمان، کشته شدن یک کوه‌نورد در مسیر بین پناه‌گاه شیرپلا و دره‌ی اوسون است.
این خبر در سایت‌های دیگری هم منتشر شده است اما به نظر می‌رسد که منبع اصلی خبر همین جا است.
اما خبر تکان دهنده‌تر شد وقتی در سایت فدراسیون کوه‌نوردی، تعداد کشته شدگان را ۳ نفر می‌بینیم.
خبر فاجعه‌بار است و نمی‌دانم چرا این سناریو در ذهنم شکل گرفت که این کوه‌نوردان احتمالا دیروقت به شیرپلا رسیده‌اند و مسئول پناهگاه در را باز نکرده است و آنها تصمیم به ادامه‌ی مسیر به سمت دره‌ی اوسون گرفته‌اند و پس از آن لباس نامناسب، خستگی زیاد و هوای بد شب جمعه ۱۰ آذر و بامداد جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ هم کار خود را کرده است.
یک دلیل برای ساختن این سناریوی تخیلی تفاوت دو خبر اعلام شده است، گروه آسمان می‌گوید:
"جسد یخ زده کوهنوردی در ارتفاعات توچال مابین پناهگاه شیرپلا و دره اوسون پیدا شد"
و خبر فدراسیون چنین است:
"جمعه شب گذشته 3 نفر بر اثر طوفان و نداشتن پوشاک مناسب در مسیر "اسون" به "شیرپلا" دچار یخ‌زده‌گی شده و جان‌باخته اند"

از دوستان کوه‌نورد که خبری از این حادثه دارند خواهش می‌کنیم برای روشن شدن کامل دلیل مرگ این سه نفر، اطلاعات و دیده‌ها و شنیده‌های خود را از هر راهی که مناسب می‌دانند، منتشر کنند.

پ ن ۱
باز نکردن در پناهگاه شیرپلا سابقه دارد، اینجا را مطالعه کنید
و اینجا را
پ ن ۲
خبر گروه آسمان

مرگ کوهنورد در ارتفاعات توچال تهران

کولاک و برف شدید شب گذشته علت اصلی مرگ کوهنورد در ارتفاعات توچال تهران

.صبح روز جمعه 11 آذر ماه 1390 جسد یخ زده کوهنوردی در ارتفاعات توچال مابین پناهگاه شیرپلا و دره اوسون پیدا شد. بنا به شواهد موجود و با استناد به صحبت کوهنوردانی که شب را در پناهگاه شیرپلا گذراندند علت اصلی حادثه ، گرفتار شدن جان باخته در کولاک و طوفان شدید شب گذشته می باشد که البته گم کردن مسیر در کولاک و همچنین عدم تجهیز به تجهیزات فنی کوهنوردی مناسب با فصل را نیز باید به این مطلب اضافه نمود ،
همچنین در پی این حادثه و پیدا شدن جسد فرد ، مراتب سریعا توسط کوهنوردان به سازمان امداد و نجات کوهستان آتش نشانی جهت انتقال جسداطلاع داده شد.

پ ن ۳
خبر فدراسیون
۳ نفر به دلیل پوشاک نامناسب در"شیرپلا" دچار حادثه شدند/بی توجهی نسبت به هشدارها !
يكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۴
بر اساس گزارش کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون از مجتمع کوهستانی "شیرپلا"؛ جمعه شب گذشته 3 نفر بر اثر طوفان و نداشتن پوشاک مناسب در مسیر "اسون" به "شیرپلا" دچار یخ‌زده‌گی شده و جان‌باخته اند.
فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ضمن ابراز تأسف و تأثر از این حادثه‌ی تلخ، بار دیگر بر هشدارهای کوه‌نوردی در فصل سرما تأکید ورزیده و تصریح می‌دارد عدم توجه به این هشدارها و سهل انگاری نسبت به آنها، هم‌وطنان و علاقه‌مندان به کوه‌ و‌ کوه‌نوردی را به صورت جدی به مخاطره انداخته و به ساده‌گی هر چه تمام‌تر؛ حوادثی مرگ آفرین، جبران ناپذیر و اندوه‌بار را به دنبال خواهد داشت.


هیچ نظری موجود نیست: