چهارشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۱

سمفونی کارون؟

عکس از سایت مهار بیابان‌زایی

در هفته‌های گذشته اعتراض طرف‌داران محیط زیست به ساخت و اجرای سمفونی کارون که شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران به مجیر انتظامی سفارش داده است چنان بالا گرفته است که بسیاری و از جمله هنرمندان و از جمله روستاییان آسیب دیده از آب‌گیری سدها زبان به گلایه از مجید انتظامی گشوده‌اند و از او می‌خواهند که از ساخت و اجرای این سمفونی دست بکشد.

این اعتراض‌ها، البته واکنش مسئولان شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران و نیز مجید انتظامی را هم برانگیخته است تا پاسخ‌گوی این گلایه‌ها باشند اما جالب است که هر دو طرف این قرارداد سعی در سیاسی جلوه دادن انتقادها کنند و تکرار کنند که من کاری به سیاست ندارم، من سیاسی نیستم، هيچ اطلاعاتي در مورد سياست ندارم، نمي‌دانم در جنوب كشور چه اتفاقاتي مي‌افتد زارعان آنجا آب دارند يا خير؟
گزیده‌ای از خبرها با تاکید بر پاره‌ای نکته‌ها را در زیر می‌خوانید: 

ساخت «سمفوني كارون» مجيد انتظامي به اتمام رسيد

 مجيد انتظامي چندي پيش در خصوص ساخت سمفوني كارون به فارس گفت: در اين سمفوني مخاطب تنها با مقوله آب كه البته از گذشته نيز بسيار مقدس بوده، روبرو نيست چرا كه بنده سعي كردم به او يك حس اسطوره‌ای را منتقل كنم. سمفوني كارون جنگ بين انسان و طبيعت را بيان مي‌كند.

وي ادامه داد: هميشه اين معنا وجود داشته كه آب مايه حيات است اما در عين حال نيز مي‌تواند نابود كننده باشد كه اين مقوله در سيل و بارندگي‌هاي بزرگ اتفاق مي‌افتد. من در اين اثر، عظمت كاری را كه جوانان ما در پروژه سدسازی‌های كشور براي جلوگيری از اين اتفاقات انجام مي‌دهند، نيز به تصوير مي‌كشم در واقع اين جنگ بين انسان و طبيعت در طول كار خودش را به خوبی نشان مي‌دهد.

 من دو سال روي اين پروژه كار كردم و چهل ميليون تومان هم دستمزد گرفتم. البته هنوز هم در اين دستمزد حرف است و به طور كامل پرداخت نشده است، اين در حالي است كه يك خواننده پاپ ۱۰۰ ميليون تومان به راحتي درمي‌آورد.
انتظامي در عين حال گفت: در حال حاضر دو هفته است كه درگير حواشي‌هاي اين سمفوني هستم چرا كه خيلي از انتقادها به بنده نيز صورت گرفته است. قراردادي كه بنده بسته‌ام مربوط به موسيقي است و هيچ اطلاعاتي در مورد سياست ندارم بنابراين من نمي‌دانم در جنوب كشور چه اتفاقاتي مي‌افتد زارعان آنجا آب دارند يا خير؟ اما سعي كردم در اين موسيقي، نقطه نظرات مردم را مطرح كنم و نوعي درددل مردم در اين موسيقي باشد. 

عکس از سایت مهار بیابان‌زایی

 سپس محمدرضا رضازاده ـ مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران ـ مطرح كرد: بنده متاسفم كه حواشي، ارزش هنري اين اثر را تا اين حد تحت تاثير قرار داده است. كار شركت آب و نيرو سياسي نيست بلكه ما هم كار اجرايي مي‌كنيم. فعاليت‌هاي اين شركت نيز به نفع مملكت است براي اينكه تلاش داريم آب را ذخيره كنيم تا در زمان نياز كشاورزان بتوانند از ذخاير تامين شده، استفاده كنند. 

او ادامه داد: از نظر بنده رود كارون بخشي از هويت ملي ما است اما اين رودخانه همانگونه كه خاستگاه رشادت‌ها، حماسه‌ها از خودگذشتگي‌ها و فرهنگ و تاريخ ما است تجلي‌گاه استعدادهاي مديران و استفاده آنها از اراضي كشور از گذشته تاريخ‌مان تا به امروز است به خاطر اين نيازها از انجمن موسيقي درخواست كرديم كه به اين كار بزرگ و مهم مشغول شود و خوشبختانه اثر فاخر و ارزشمندي نيز در اين راستا خلق شد بنابراين تلاش ما اين است كه بتوانيم دين خود را به كساني كه مديونشان هستيم ادا كنيم. 

مجید انتظامی: از سدسازی بر کارون دفاع نمیکنم
مجید انتظامی سازنده سمفونی کارون گفت:‌ من در حمایت از سدسازی این سمفونی را نساخته‌ام و اگر ارگانی در این بین سعی دارد از نام من سوء استفاده کند، من بی‌تقصیرم.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) به نقل از سبزپرس، مجید انتظامی، سازنده «سمفونی کارون» گفت: من در حمایت از سدسازی این سمفونی را نساخته‌ام، اگر این سمفونی را گوش کنید می‌بینید که شعرش درباره رود کارون است.
«از آثاری که زیر آب رفته خبری ندارم و من هم مثل بقیه مردم هستم» و یادآور شده که «سمفونی کارون‌« اثری است درباره عظمت و استواری مردمان این سرزمین کهن که در راه سربلندی، اقتدار و استواری این سرزمین در تمام ادوار تاریخ کوشیدند. این اثر با الهام از طبیعت باشکوه ایران و غیرت مردان و زنان این مرز و بوم که برای میهن خود فداکاری و جانفشانی کرده‌اند، ساخته شده است. 

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور در راستای حمایت از کشاورزان استان خوزستان، خواستار لغو سمفونی ‘کارون’ ساخته ‘مجید انتظامی’ شد.
‘مسعود اسدی’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: ‘سمفونی کارون’ توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در راستای جشن خودکفایی صنعت سدسازی کشور، توسط استاد مجید انتظامی در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری در تالار وحدت تهران اجرا خواهد شد.
وی مدعی شد ‘شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران’ با برگزاری این سمفونی ، قصد ‘توجیه عملکرد خود در تخریب اراضی کشاورزی، محیط زیست، پوشش گیاهی و جانوری و مهاجرت اجباری روستائیان’ را دارد.
رییس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان با بیان این که خشکی رودخانه های بزرگ و جلگه سبز و پهناور استان خوزستان، ره آورد سدسازی های این شرکت است، اظهارداشت: براساس اعلام شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، این سدسازی ها به منظور کاهش مشکل کم آبی اراضی کشاورزی منطقه بوده، در حالی که سدسازی های این شرکت فقط با نگاه تولید برق ایجاد شده است.
اسدی ادامه داد: طی سالهای اخیر سدسازی های متعدد رود کارون به جزء ایجاد مشکلات عدیده برای کشاورزان و روستائیان پیامد دیگری در پی نداشته است. 


استاد گرامی، آقای مجید انتظامی
شما و هنرتان ریشه در این سرزمین دارید، و نسل های حاضر و آینده ی ایران با نواهای شما زندگی خواهند کرد. خاکسارانه، در مقام یک دوستدار کوچک این آب و خاک،  از شما درخواست دارم تا نگاهی به فیلم هایی که از ساکنان زیستگاه های غرق شده در دریاچه ی سدها گرفته شده، بیاندازید ؛ تمنا دارم به عکس هایی که بستر خشک شده ی کارون را نشان می دهد، نگاه کنید؛ درخواست دارم در نظر آورید که ریزگردهای خفه کننده ای که به حلق اهالی بیست استان کشور می رود، تا حد زیادی نتیجه ی طرح های سد سازی است. و لطفا مراقب جایگاه خودتان در ضمیر ایرانیان باشید!

استاد مجید انتظامی! این نوشتار را از شهری آشنا برایتان می نویسم. شهر برلین که در آن درس خوانده و اکنون به عنوان افتخاری بزرگ برای ایران و جهان تبدیل شده اید. آهنگ آرام تر از دریای شما برایم می نوازد و با چشمانی اشک آلود در اتاقی در باغ گیاهشناسی برلین به یاد رود و دریا افتادم. وقتی دیدم دوستان بزرگوارم مهندس درویش و مهندس محمدی دست به قلم برده اند، به خود جسارت دادم من هم به نوبه خود دست نیاز به شما دراز کنم. دست نیاز از نه از بابت خودم، بلکه بخاطر رود ها و دریاچه هایی که عمری در کنار و اطراف آنها به تحقیق مشغول بودم و امروز حتی یکی از آنها به لطف خیانت سد سازان وجود ندارند.
گیاهانی که هنوز نام آنها برای گیاهشناسان شناخته نشده به مرگ حتمی محکومند، چون شرکتهای سد سازی حاضر نیستند دست از لجبازی و منفعت طلبی خود بردارند و آبی که خداوند سهم آنها را داده است را از آنها دریغ می کنند. دست نیاز به خاطر بستر خشکیده ارومیه، دست نیاز به خاطر زاینده رودی که دیگر رود نیست، دست نیاز به خاطر کارونی که چون ماهی افتاده از تنگ آخرین تقلای حیاتش را می کند، دست نیاز به خاطر خاک خوزستان و جنوب عراق که امروز با ساختن صدها سد در ایران و ترکیه به نمک زاری وسیع تبدیل شده است و ریزگردش آسمان ایران را پوشانده، دست نیاز به خاطر کشاورز شادگانی که بعد از سد مارون آخرین برداشت محصولش پنیر خرما است تا با کیلویی ۵۰۰۰ تومان آن را بفروشد و معلوم نیست در کدام حاشیه شهری مجبور شود با زندگی رقت بار ادامه دهد، و دست نیاز به خاطر کودک معصوم خودم که بایستی گرد و غبار ناشی از هوایی را تنفس کند که جماعت سد ساز آنرا به عنوان توسعه به ارمغانش داده اند.
من هم به نوبه خود از شما خواهش می کنم که سمفونی مرگ کارون، سمفونی مرگ ارومیه و سمفونی مرگ جوجه فلامینگوهای بختگان را بسازید و با سد سازانی که کشور ما را برای منافع شخصی به بیابانی بزرگ تبدیل کرده اند همراه نشوید.
اگر هم مصلحت می دانید به هر دلیلی هم که شده برایشان بنوازید پس نامش را "خشک تر از کویر" بگذارید که با عملکرد آنها همخوانی داشته باشد.
آخانی
برلین ۹ تیر ۱۳۹۱

کافی بود تا استاد مجید انتظامی، پیش از آن که چنین پیشنهادی را بپذیرند، سری به کارون می‌زدند و از نزدیک روزگار غم‌انگیز آن را با یک دهه‌ی پیش مقایسه می‌کردند؛ حتا کافی بود اندکی در محتوای رسانه‌های مکتوب و مجازی در طول این چند سال اخیر، جستجو کرده تا درمی‌یافتند که در مرگ بختگان، طشک، کم‌جان، گاوخونی، دریاچه ارومیه، آلاگل، آلماگل، آجی گل، هورالعظیم، هورالحمار، هورالهویزه، دریاچه مسیله، تالاب گمیشان، تالاب شادگان، نخلستان‌های اروند کنار و بهمن‌شیر، تالاب گندمان و ... آیا می‌توان نقش مخرب سدسازی را انکار کرد؟
یادمان باشد که هنرمند باید آن افق‌هایی را ببیند که مردم عادی از دیدن‌شان اغلب عاجزند و در پی رصد نواهایی باشد که گوش‌های معمولی قادر به شنیدنش نیستند؛ هنرمند باید پیش‌رو و راهبر باشد و این کمینه‌ی انتظار ما از مردی است که نام پرافتخار عزت‌الله انتظامی را به عنوان "پدر" در پیشانی‌اش دارد.

رکوئیمی برای کارون (پیامی از فرهاد ورهرام به مجید انتظامی)!

   فرهاد ورهرام را همه‌ی آنهایی که با سینمای مستند آشنایی دارند می‌شناسند؛ به جرأت می‌گویم که او تاریخ سینمای مستند این کشور، به ویژه در حوزه محیط زیست است و برخی از قدیمی‌ترین و ماندگارترین آثار این حوزه، مدیون وجود او و تلاش‌های ارزشمندش است. افزون بر آن، وی آرشیوی گرانبها از عکس‌های طبیعت ایران را دارد که بسیاری از مناظر ثبت شده در قاب دوربین او در طول نیم قرن اخیر، متأسفانه امروز دیگر وجود ندارد و من امیدوارم روزی این مجموعه نفیس منتشر شود ...
    امروز اما ورهرام طی یادداشتی که اختصاصاً برای مهار بیابان‌زایی ارسال کرده، به بهانه سمفونی کارون اثر مجید انتظامی، نکات بسیار مهمی را مطرح کرده است که امیدوارم آقای انتظامی پیام و زنهار نهفته در کلام این مرد خردمند و آبدیده را دریافته و خود را برای همیشه از جریان سدسازی به شیوه‌ای شفاف و بدون ابهام جدا کند.

متن کامل مقاله‌ی فرهاد ورهرام را در مهار بیابان‌زایی بخوانید

پ ن ۱
فرهاد ورهرام در پایان دوره‌ی آموزشی سینمای مستند در انجمن کوه‌نوردان ایران (اردی‌بهشت ۹۱)
پ ن ۲
رکوئیم یا مس رکوئیم(Mass Requiem) که به آن موسیقی مردگان هم اطلاق می‌شود، یک موسیقی آیینی برای آرامش مردگان در کلیسای کاتولیک است.
پ ن ۳
تاکنون کف چند رود بزرگ ایران را این‌گونه عریان دیده‌اید؟ کارون، زابنده‌رود و ....
پ ن ۴
آیا سرانجام دو طرف قرارداد از ادامه‌ی این پروژه دست خواهند کشید؟
به نظر شما این سمفونی اجرا خواهد شد؟
در این‌صورت شما به دیدن این اجرا خواهید رفت؟ نه؟ اگر رایگان باشد چی؟

هیچ نظری موجود نیست: