یکشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۰

چند نکته در باره‌ی نشست ۱۰۲ انجمن

آخرین نشست انجمن مربوط بود به گزارش امیرحسین ناظمی از صعود به قله‌ی خانتنگری، او این قله را در تابستان امسال (۱۳۹۰) و با پشتیبانی یک شرکت تولید کننده‌ی مکمل‌های غذایی و ورزشی صعود کرده بود.

زمانی که امیرحسین درخواست گزارش برنامه‌اش را به انجمن داد، ما هم با همان حساسیتی که دیگر دوستان دارند، با موضوع نگاه کردیم و از او خواستیم تا نمونه‌ی از این مکمل‌ها را به ما بدهد، کار بررسی آن‌ها را هم دکتر ابوالفضل جوادی، عضو هیات مدیره‌ی انجمن به‌عهده گرفت و او پس از بررسی اعلام کرد که این محصولات مورد تایید هستند و مشکلی برای ورزش‌کاران به‌وجود نمی‌اورند.

اما نکات دیگری هم در پس این برنامه وجود دارند که مهم و قابل توجه دوستان هستند.

۱-

همه‌ي ما به‌خوبی می‌دانیم که امروزه بیشتر فعالیت‌های ورزشی در جهان با پشتیبانی مالی تولیدکنندگان انجام می‌شوند، در کوه‌نوردی دیده‌ایم که هزینه‌ی صعودهای دشوار و شاخص را شرکت‌های پرآوازه‌ای تولید کننده‌ی لباس و تجهیزات تامین م ی‌کنند و در ایران هم همین رویه کماکان وجود دارد مثلا شرکت هفت‌گوهر، آپامهر، کوه‌ویسی، گایا و دیگران بارها رویدادهای کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی در ایران را پشتیبانی کرده‌اند، با دادن کفش و لباس و یا پول.

یکی از پشتیبانان مالی فدراسیون کوه‌نوردی، بانک پاسارگاد است و یا پشتیبان مالی عظیم قیچی‌ساز، شهرداری تبریز بوده است، حالا اگر ما به عمل‌کرد سیستم بانکی در ایران انتقاد داریم و یا کار شهرداری‌ها را در این‌جا و آن‌جا نمی‌پسندیم، از پشتیبانی آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم؟ در نظر بگیرید که نه بانک‌ها و نه شهرداری‌ها ظاهرا کاری به ورزش و کوه‌نوردی ندارند.

۲-

کیست که از نقش مهم تغذیه در زندگی، در ورزش و سرانجام در کوه‌نوردی غافل باشد؟ آیا دوستان کوه‌نورد هنوز آن کفش‌های قدیمی که باید با آب کردن پیه بز و شتر آب‌بندی می‌کردیم را می‌پوشند؟ نگاهی به کفش و لباس کوه‌نوردی که امروزه همه‌ی ما استفاده می‌کنیم بیندازیم، کفش جدید خود را که با لایه‌ي تنفسی ساخته شده می‌پوشیم و در باران و برف گل و لای گام برمی‌داریم و نگران خیس شدن پای‌مان نیستیم. یک جفت جوراب نازک و پای ما در تابستان و زمستان خشک است!

نقش دانش پیش‌رفته‌ی تولید مواد اولیه برای این لباس‌ها را می‌توان نادیده گرفت؟ این لباس‌‌ها گاهی در شرایط سخت، جان ما را نجات می‌دهند.

این‌که در برنامه‌های دشوار کوه‌نوردی، به‌ویژه در ارتفاع‌های بالا و طولانی مدت چه بخوریم و چگونه تغذیه کنیم، دیگر یک علم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مکمل‌های غذایی تنها برای افزایش حجم عضله استفاده نمی‌شوند!

در کوه‌نوردی‌های طولانی و در ارتفاع‌ بالاتر بدن انسان به‌تدریج دچار کمبود غذایی می‌شود و از طرفی حمل همه‌ی مواد غذایی مورد نیاز و یا مورد علاقه‌ی کوه‌نورد و آماده‌سازی آن عملا امکان‌پذیر نیست و مکمل‌ها می‌توانند پرونیین، ویتامین‌ها و قند مورد نیاز بدن شما را تامین کنند و یا هنگام بارگیری (تامین گلیکوژن) و یا بازسازی بدن پس از یک کار دشوار به کمک کوه‌نورد بیایند.

باید گفت که هرچند غذل خوردن یک امر عادی و بسیار پیش‌پا افتاده و تکراری می‌نماید اما پرداختن جدی به نقش تغذیه در کوه‌نوردی ایرانیان، یک کار نو است!

۳-

در حالی که امروزه اکثر شرکت‌های فعال در عرصه‌ی کوه‌نوردی از پشتیبانی کوه‌نوردان سرباز می‌زنند، (به دلیل شرایط اقتصادی و مالی خود) پیدا کردن یک اسپانسر، نه یک کار معمولی، که یک هنر است! اگر صعود امیرحسین به حانتنگری یک صعود تکراری تلفی می‌شود که دیگران هم بارها آن را انجام داده‌اند، اما

باید گفت هنر او در یافتن کسی که هزینه‌های صعود او را بپردازد، در کوه‌نوردی ما یک کار نو است.

پ ن ۱

همیشه این جمله از برتولت برشت را به خاطر می‌آورم که "خیلی چیزها در یک چیز نهفته است!"

پ ن ۲

گزارش طولانی امیرحسین و پرداختن او به جزییاتی که به آنها نیاز نبود، فرصت را برای پرسش‌های خوبی که می‌شد در مورد سفر او و از جمله در باره‌ی ااسپانسرشیپ داشته باشیم از دست ما گرفت.

پ ن ۳

جلسه‌ی انجمن از استقبال خوبی برخوردار بود و بیش از ۱۳۰ نفر در آن حضور داشتند.


هیچ نظری موجود نیست: