شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۰

آیا در ارتفاع بالای 8000 متر انسانیت مفهومی دارد؟

این عنوان پستی است از رامیار به مناسبت صعود حمید دهقان، کوه نورد کرد،

و ببینیم حمید دهقان بر فراز اورست چه کرده است:

انگار این جمله که می گویند بالای 8000 متر انسانیتی وجود ندارد در اعماق افکار جامعه ی کوهنوردی ایران ریشه دوانیده است و خیلی ها مفهوم انسانیت را به فراموشی سپرده اند ! اما بدانید که صعود 6 یا 10 یا 14 قله ی 8000 متری با رد شدن از روی جسد همنوردان و با فراموش کردن مفهوم انسانیت هیچ ارزشی ندارد . و دیر زمانی است که برای من این کلکسیون های 8000 متری بی ارزش شده است کلکسیونی که بوی نفرت می دهد و بوی نا جوانمردی می دهد و بوی حقارت ...

حمید دهقان ثابت کرد دست یافتن بر قله ی 8000 متری و بلندترین آن به راحتی امکان پذیر است اما به جامعه ی کوهنوردی که در شهوت صعود است نشان داد خیلی ها عمیق ترین مفهوم صعود را هنوز نفهمیده اید و نشان داد که می شود در بلندای 8846 متری بود و کودکان سرطانی را فراموش نکرد !

با عملش نشان داد می شود در بالای 8000 متری انسان بود و قلبت برای انسانیت بتپد !

صعود کوهنوردان به تمامی قلل 8000 متری هیچ افتخاری ندارد اما مادامی می توان برای آن افتخاری متصور شد که مفهومی عمیق از انسانیت در کالبد ان دمیده شده باشد . حمید دهقان رفت و ثابت کرد در آن بلندا هم می توان قدر دان بود و از یاد نبرد اخلاق و جوانمردی اوراز ها را و فهماند می توان اشک گوشه ی چشم کودکان سرطانی را هر لحظه در دلهایتان زنده نگه دارید و برایشان در ان اوج ارزوی بهبودی کرد !

باید بر دستان و پاهای انسان بزرگمنشی چون حمید دهقان بوسه زد نه برای فتح اورست بلکه برای انسان بودن و انسان ماندنش در ان بلندای جهان !

یک قدم مانده به قله ی اورست ..

yek ghadsam mande be ghole

به یاد کودکان سرطانی ( مرکز حمایت از کودکان سرطانی - محک )

مرکز حمایت از کودکان سرطانی - محک

عکسی از تندیس زنده یاد محمد اوراز

ovraz

زنده باد حمید دهقان و روح بزرگش

پیام حمید دهقان :

salam
in 2 gheteh aks marbot be markaz hemayat az kodakan saratani ast ke man in sood ra be in kodakan aziz taghdim kardeham.
ghorban shoma
Hamid

هیچ نظری موجود نیست: