یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۹

داگ اسکات وکلنگ طلایی همه‌ی دوران


داگ اسکات در ایران - سال 1387

همانند دو سال گذشته و هم‌زمان با اعطای نوزدهمین کلنگ طلایی به برترین صعودهای سال ۲۰۱۰ که از ۱۳ تا ۱۶ آوریل ۲۰۱۱ در دو شهر شامونی فرانسه و کورمایور ایتالیا صورت خواهد گرفت، به طور هم‌زمان جایزه کلنگ طلایی دوران به داگ اسکات کوهنورد معروف انگلیسی اعطا خواهد شد.
داگ اسکات، کوهنورد و کاشف انگلیسی و نخستین فرد انگلیسی است که در پائیز ۱۹۷۵ به همراه دوگال هستون و پس از پشت سر نهادن دیواره عظیم جنوب غربی اورست به قله این کوه دست یافت. وی از پیش‌گامان سبک صعودهای سبکبار (آلپی) در کوه‌نوردی دنیا به شمار می آید که بیشتر صعودهای خود را در غالب تیم‌های کوچک و بر روی قله‌های عظیم و سر به فلک کشیده صورت داد.
اسکات سابقه‌ی صعود به بیش از ۴۰ قله، از هندوکش تا جزایر بافین را در کارنامه دارد و مسیرهای بی‌شماری را از آلپ تا یوسمیتی گشایش کرده است.

زوج اسکات و هستون پس از گشایش مسیر دیواره جنوب غربی اورست که به سرپرستی کریس بانینگتون صورت گرفت توانستند ۲۸۰۰ متر مسیر را در کوه دنالی (در آلاسکا) گشایش کنند. اسکات و بانینگتون در سال ۱۹۷۷ توانستند قله‌ی کوه غول(اُگری یا بینتابرک) با ارتفاع ۷۲۸۵ متر را صعود کنند. در بازگشت از همین صعود بود که داگ هنگام فرود هر دو پایش شکست و به سختی و درازکش خود را به کمپ اصلی رساند تا صعودشان به حماسه بدل شود.
صعود کانچن چونگای او به ارتفاع ۸۵۸۶ متر و به همراه جو تاسکر، پیتر بوردمن و جورج بتمبورگ در سال ۱۹۷۹ و از مسیر جدید، بدون شک انفلابی در کوهنوردی سبک‌بار به شمار می‌آید.

فعالیت بر روی «کوسوم کانگورو» به همراه آلن روز، برایان هال و جورج بتمبورگ، صعود سبکبار شیشاپانگما از مسیر جدید در جبهه جنوبی به همراه الکس مکینتایر و راجر باکستر و صعود مسیر جدید شولینگ در سال ۱۹۸۱ از دیگر فعالیتهای شاخص داگ اسکات به شمار می آید.
به مجموع تلاش‌های او میتوان تلاش بر روی کی دو و ماکالو را افزود که تمامن از مسیرهای نو و با سبک سبک‌بار صورت گرفتند.
داگ اسکات هم‌چنین به همراه کریس بانینگتون از سال ۱۹۸۹ انجمنی را در نپال پایه‌گذاری کردند که هدفش فعالیت‌های خیرخواهانه به منظور گسترش آموزش، بهداشت و بهبود معیشت مردم محلی دامنه های هیمالیا است. فعالیت‌هایی که به‌خاطر آنها توانست مدال طلای انجمن جغرافیای جهانی را دریافت کند.
بدین شکل میتوان دریافت که داگ اسکات بهترین گزینه برای اعطای جایزه کلنگ طلایی همه دوران در سال ۲۰۱۱ به شمار می آید.
لازم به ذکر است در مراسم اعطای کلنگ طلایی ۲۰۱۰ جايزه كلنگ طلایی همه‌ی دوران به راينولد مسنر نخستين فاتح تمامی ۸۰۰۰ متری‌ها و در سال ۲۰۰۹ جايزه‌ی كلنگ طلایی همه‌ی دوران) به والتر بوناتی از ايتاليا رسيد.

منبع: uk climbing و سایت کوه قاف (رضا زارعی)


هیچ نظری موجود نیست: