چهارشنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۸۹

نگاهی به کارنامه آرام کوه در سال ۱۳۸۹ و نیم نگاهی به دیگران


عکس از آرام کوه

انتشار پستی در وبلاگ کلاغ‌ها مرا بر آن داشت تا گزارشی آماری از فعالیت آرام‌کوه در اختیار دوستان بگذارم


تعداد پست‌ها در سال ۲۰۰۷ - ۸۰
تعداد پست‌ها در سال ۲۰۰۸ - ۱۸۲
تعداد پست‌ها در سال ۲۰۰۹ - ۱۲۴
تعداد پست‌ها در سال ۲۰۱۰ - ۱۵۲

تعداد پست‌ها در سال ۱۳۸۹ - ۱۶۹


نگاهی به تعداد پست‌ها نشان می‌دهد که آرام‌کوه در سال ۲۰۰۹ دچار افت کمی شده است و در سال ۲۰۱۰ این افت تا حد خوبی در مقایسه با سال پیش از آن جبران شده است.
حالا نگاهی بکنید به آمار ماهانه‌ی آرام‌کوه در یک سال گذشته:
مارس ۲۰۱۰ - ۱۰/۱۰
آوریل ۲۰۱۰ - ۱۰/۱۱
می ۲۰۱۰ - ۱۴/۱۸
ژوئن ۲۰۱۰ - ۷/۸
ژوییه ۲۰۱ - ۱۲/۱۲
اوت ۲۰۱۰ - ۴/۵
سپتامبر ۲۰۱۰ - ۴/۴
اکتبر ۲۰۱۰ - ۱۳/۱۶
نوامبر ۲۰۱۰ - ۱۵/۱۸
دسامبر ۲۰۱۰ - ۲۷/۳۰
ژانویه ۲۰۱۱ - ۱۸/۲۱
فوریه ۲۰۱۱ - ۱۲/۱۶

عدد سمت راست تعداد کل پست‌های هر ماه و عدد سمت چپ تعداد پست‌های مستقل را نشان می‌دهدو منظور از پست مستقل این است که به وسیله‌ی خودم نوشته شده است و کپی از منبع دیگری نیست، هر چند که در نوشتن هر مقاله و مطلبی از منبع‌های گوناگونی ممکن است استفاده شود.

۱- نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که آرام‌کوه در مجموع، خوب کار کرده است و نه تنها کم‌کار نبوده، که از پرکارترین‌ها بوده است.
۲- در بین این پست‌ها تعداد زیادی مقاله‌ی دست اول و ترجمه وجود دارد.
۳- مقاله‌هایی که از دیگران نقل شده اند، تعدادی اندک و نسبت کمی از شمار پست‌ها را تشکیل می‌دهند.
۴- گاهی مقاله‌ای از دیگران، آن‌چنان خوب نوشته شده و یا ترجمه شده و یا دارای آن‌چنان اهمیتی است که باز نشر آن به نظر من واجب است.
۵- عباس محمدی از کسانی است که به قول دوستی کار نوشتن او گاهی به سرایش می‌رسد، او بیشترین نقش را در مستند کردن تاریخ کوه‌نوردی ایران داشته است، «تنها نگاهی به تعداد مقاله‌های منتشر شده از او در دانش‌نامه‌ی آزاد کوه‌نوردی، ویکی‌پاکوب بیندازید» و با این وجود تعداد نوشته‌هایی که از او در آرام‌کوه منتشر شده است، کم‌تر از ده‌تا است.

۶- بیشترین پست‌های سایت انحمن کوه‌نوردان ایران در دو سال گذشته به وسیله‌ی عباس ثابتیان منتشر شده است و تعدادی از آنها در آرام‌کوه هم منتشر شده‌اند تا خوانندگان این وب‌لاگ هم آن‌ها را بخوانند.


۷- ویکی‌پاکوب، تا این لحظه، نیم‌روز چهارشنبه ۱۳۸۹/۱۲/۲۵ ، دارای ۶۷۸ مقاله است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن از نظر کمی به وسیله‌ی عباس ثابتیان منتشر شده است.
۸- برای این‌که مقایسه‌ی خوبی از این رقم و عدد‌ها داشته باشید، به سراغ یکی از این وب‌لاگ‌ها بروید و تنها تعداد پست‌های کپی شده و پست‌های مستقل را در هر ماه و یا یک فصل مقایسه کنید.

من و دیگران:

کوه‌نوشت با توجه به این‌که تقریبا تمام خبرهای کوه‌نوردی را پوشش می‌دهد، یک مرجع خبری است و همیشه در تنظیم خبرهای کوه‌نوردی در نشست‌های انجمن، بیشترین سهم را کوه‌نوشت دارد. به‌علاوه دل‌کوکی‌های او، به‌ویژه که روز پیش با او کل‌کل‌ داشته باشی، خواندنی است!!

کوه قاف سرشار از مقاله‌های نو و بکر است و سراغ هرچه را بگیری، احتمالا مقاله‌ای از رضا زارعی در آن می‌یابی (نوشته و یا ترجمه). بخشی از مقاله‌های کوه قاف در ویکی پاکوب منتشر شده‌اند و تعداد زیادی در صف انتشارند (با اجازه‌ی او)

کوه‌نوردی، ورزش و سلامتی را می‌توان نسخه‌ی فارسی Explorersweb دانست، ترجمه‌های خوب و آخرین خبرها از هیمالیا را همیشه در این وب‌لاگ دم دست خود دارید، زحمت این دوستان و کار با ارزشی که انجام می‌دهند، به ویژه فریدون شیرمحمدلی، ستودنی است.

ماگما را دوست دارم و فواد را که دنبال کشف ناشناخته‌هاست و تجربه‌ی گشت و گذارها و ماجراجویی‌های خود را با ما شریک می‌شود، از همدان و الوند چیزی نمی‌گوییم.

شهرام در دیواره‌ی بلند و انگشتان سرمازده، همیشه مطلبی شنیدنی و خواندنی برای ما دارد، هر چند که کمی زودرنج شده، ولی خوش‌بختانه او برگشته و باز هم می‌نویسد، یکی از کارهای باارزش شهرام، فرهنگ لغت و اصطلاح‌های کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی است که تهیه و ترجمه کرده و از جمله کارهای ماندگار او در این عرصه است.

عباس محمدی در دیده‌بان کوهستان هم با کلکسیونی از مقاله‌های زیست‌محیطی و گزارش‌های پرشمار از فعالیت‌های عملی و اجرایی برای حفاظت از محیط‌های موهستانی و طبیعت ایران، هر روز پیش روی من است.

کلاغ‌ها، و من کلاغ‌ها را می‌خوانم چون در حال حاضر منتقد جدی عرصه‌ی کوه‌نوردی است و من به دیده شدن و در معرض نقد قرار گرفتن و راه رفتن در روشنایی اعتقاد دارم. هرگاه که به زیر سایه‌ای بخزی، چراغی روشن می‌شود تا راه را ببینی (اثر نقد است این) و سر از پس کوچه‌ها در نیاوری. کلاغ‌های فرامرز، تیزبیند اما مثل همه‌ی کلاغ‌ها گاهی دچار خطای دید هم می‌شوند و گاهی هم احساساتی می‌شوند، ولی در کل من کلاغ‌ها را از نوجوانی دوست داشته‌ام، از آن پس که اولدوز و کلاغ‌های صمد را خواندم. (این ربطی به فرامرز ندارد!)

کلاغ‌ها را می‌خوانم تا خبر زلزله و سونامی در کوه‌نوردی و هر خبر فوری!!!!!! دیگر این حوزه را آنجا بخوانم، چون عادت دارم از این وب‌لاگ صدای جیغ بشنوم.
خوب کلاغ‌ها گاهی بی‌انصاف می‌شوند مثل مطلبی که در مورد آرام‌کوه نوشتند و من البته چون کلاغ‌ها را دوست دارم، به دل نمی‌گیرم و به‌جای دل‌گیر شدن، آمار می‌دهم. (این هم اثر نقد است)

شاد باشید دوستان



هیچ نظری موجود نیست: