سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۹

گزارش اوبر ژیو Huber Giot از جشنواره‌ی سنگ‌نوردی بیستون

گزارش اوبر ژیو Huber Giot از جشنواره‌ی سنگ‌نوردی بیستون که در سال‌نامه‌ی ۲۰۱۱ سازمان GHM به چاپ رسیده است، این گزارش را ابراهیم نوتاش ترجمه کرده است.

بیستون، دیواره‌ی آهکی به ارتفاع ۱۲۰۰ متر و عرض ۵ کیلومتر در ۵۲۱ کیلومتری تهران و ۸۰ کیلومتری مرز عراق واقع شده است و حدود ۱۰۰ مسیر (از ۳ طول طناب گرفته تا ۳۰ طول) روی آن باز شده است. ابزارهای کارگذاشته روی دیواره را در بعضی نقاط باید با مراقبت بکار گرفت و احتیاط بیشتری برای حمایت خود در نظر گرفت.
نوع سنگ بی‌نهایت گیرا و حتا می‌توان گفت ساینده است.
دیواره از ۳ قسمت ۴۰۰ متری تشکیل شده که بین آنها طاقچه درازی وجود دارد و میشود از آنها برای خروج از دیواره استفاده کرد. در ۱۰ دقیقه‌ای این دیواره یک کاروانسرای فوق و العاده با تمام وسایل راحتی‌ وجود دارد.
به ابتکار ژ اَش ام ، انجمن کوه‌نوردان ایران و فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ایران در سال ۲۰۱۰ از ۱۷ تا ۲۲ اکتبر اولین فستیوال سنگ نوردی بین‌المللی روی این دیواره برگزار شد.
۲۳ کوهنورد خارجی‌ به همراه ۷۰ کوهنورد ایرانی‌ در آن شرکت داشتند و در یک فضای بسیار گرم و آرامش بخش، تبادل اطلاعات صورت ‌گرفت.
در این فرصت هفت مسیر جدید بر روی دیواره با درجه سختی بین ۵ تا b7، یک مسیر بیس جامپینگ (پرواز با لباس خفاشی) و یک مسیر پاراگلایدر باز شد.
هم‌چنین در پی این برنامه،ابراهیم نوتاش، یکی‌ از بانیان این جشنواره به عضویت افتخاری «ژ اَش ام» نائل شد.

هیچ نظری موجود نیست: