سه‌شنبه، دی ۰۷، ۱۳۸۹

ابراهیم فرر که بود؟


ابراهیم فرر در سن 78 سالگی درگذشت، در حالیکه تنها 8 سال پیش ار آن، در سن 70 سالگی کشف شده بود. آن هم اگر به اصرار خوان دو مارکوس، آهنگساز شهیر کوبایی نبود شاید فرر هیچگاه نمی توانست بر خجالتی بودن خود غلبه کند و به عنوان عضو اصلی گروه (Buena vista social club) آواز بخواند.

انتشار آلبوم "بوئنا ویستا سوشال کلاب" توسط رای کودر، نوازنده گیتار و تهیه کننده آمریکایی، درسال 1997 ، فصل جدیدی را در موسیقی کوبایی گشود. به این ترتیب صدایی که برای مردم کوبا آشنا ترین صدا بود و به نوای یک فرشته تشبیه شده بود به گوش جهانیان رسید.

تاکنون میلیون ها نسخه از این آلبوم به فروش رسیده است.

رای کودر برای تهیه این آلبوم از چند هنرمند مطرح کوبایی دعوت به همکاری کرده بود که در میان آنها کمپی سگوندو و روبن گونزالس نیز در طی سه سال اخیر در گذشتند.

موفقیت چشمگیر این آلبوم که چندین جایزه گرمی برد، 2 سال بعد با فیلم مستند Buena vista social club ساخته ویم وندرس ادامه یافت. این فیلم زندگی این هنرمندان فراموش شده کوبایی را به تصویر می کشد و آنها را به ستاره هایی تبدیل می کند که خیلی دیر درخشیدند.

ابراهیم فرر تا قبل از انتشار آلبوم و فیلم بوئنا ویستا سوشال کلاب، مانند بسیاری دیگر از خواننده ها و نوازندگان کوبایی در کمال فقر زندگی می کرد.

فرر در سال 1927 در سانتیاگو ( در جنوب شرقی کوبا) شهری با فرهنگ غنی موسیقی به دنیا آمد. او در سن 12 سالگی مادر جوان خود را از دست داد و مجبور شد برای امرار معاش در خیابان های شهر، شکلات و ذرت بوداده بفروشد. با این حال در سن 13 سالگی گروه موسیقی خود را تشکیل داد.

فرر به عنوان استاد سبک "سان" و "بولرو" و در سال 1957 با مهاجرت به هاوانا پایتخت کوبا، توانست با بنی مور یکی از هنرمندان افسانه ای این کشور کار کند.

بعد از آن با پاچو آلونزو گروه Los Bucucos را تشکیل داد. به این ترتیب فرر تا اوسط دهه 50 موفق شده بود در بسیاری از مهمترین گروههای موسیقی سانتیاگو بدرخشد ولی در آمریکای لاتین همچون بسیاری از کشورهای فقیر دیگر، به سختی می توان از راه موسیقی گذران زندگی کرد.

با اینکه چند دهه از فعالیت هنری فرر می گذشت، تنها در سالهای آخر عمرش به شهرت جهانی رسید. تا قبل از موفقیت پروژه بوئنا ویستا، فرر درخیابان ها کفش واکس می زد و بلیت بخت آزمایی می فروخت.

انتشار آلبوم و فیلم بوئنا ویستا سوشال کلاب که یکی از پرفروشترین مستندهای تاریخ سینماست، بالاخره پرده از روی این هنرمند مهجور برداشت و لااقل باعث شد دهه آخر عمر خود را در رفاه زندگی کند.

روی جلد آلبوم "بوئنا ویستا سوشال کلاب"

آلبوم بعدی فرر به نام Buenos Hermanos هم موفق به کسب جایزه گرمی برای بهترین آلبوم سالسا شد. "بوئنوس هرمانوس" یعنی برادران خوب و منظور هنرمندانی هستند که ابراهیم فرر را در این آلبوم یاری می کنند.

آلبوم "بوئنوس هرمانوس" نشان می دهد چطور آمیختن آرزوی درونی و عشق و احترام به موسیقی منجر به خلق یک شاهکار می شود.

فرر گویی به استعداد و توانایی خود ایمان داشت چنانچه بعد از موفقیت فیلم گفته بود "خواننده ای که به درد نمی خورد بالاخره توانست خود را ثابت کند."

خبر مرگ ابراهیم فرر (Ibrahim Ferrer)، خواننده بزرگ کوبایی که روز شنبه ششم ماه اوت 2005 در بیمارستانی در هاوانا درگذشت، مانند داستان به شهرت رسیدن او ناگهانی و حیرت انگیز بود.

او به تازگی از تور چهار ماهه کنسرت های اروپایی خود به هاوانا بازگشته بود که به دلیل ورم شدید معده و روده در بیمارستان بستری شد.

نخستین آهنگ از آلبوم "بوئنا ویستا سوشال کلاب" به نام چان چان را از این لینک گوش کنید!

و دو آهنگ دیگر، «ال کوارتو د تولا» و «ال کارترو»

هیچ نظری موجود نیست: