جمعه، آذر ۰۵، ۱۳۸۹

روز جهانی کوهستان

بیستم آذر، برابر با ۱۱ دسامبر، از سال ٢٠٠٣ روز جهانی کوهستان نامیده شده است. سازمان جهانی خواربار (FAO) که از سوی سازمان ملل، نهاد مسوول اعلام و پی گیری برنامه های این روز است، برای هر سال یک شعار به منظور جلب توجه همگان به یکی از موضوع های مربوط به کوهستان، اعلام می کند. شعار امسال (۲۰۱۰)، « اقلیت‌های کوه‌نشین و مردمان بومی » است.

هدف موضوع امسال، بالا بردن آگاهی عمومی در باره‌ی مردمان بومی و اقلیت‌های کوه‌نشین است، در باره‌ی محیط زیست، میراث فرهنگی آنان، سنت‌ها و رسم‌ها.

روز جهانی کوهستان، امسال تلاش می‌کند شرایط مناسبی فراهم سازد تا اهمیت توان مندسازی جامعه‌های بومی را آشکار سازد و به آنها برای حفاظت از دانش سنتی آنان، تجربه‌ی کشاورزی، واکنش آنها به تغییر جهانی آب و هوا، شیوه‌ی بهداشت و درمان، گونه‌های جانوری و گیاهی، سنت‌های شفاهی، مهارت‌ها و هنرهای آنان یاری رساند.

برای روز جهانی کوهستان چه کنیم؟

دیده بان کوهستان انجمن کوه نوردان ایران، از سال ۱۳۸۴هر سال به این مناسبت، همایش هایی برگزار کرده و با کارهایی مانند انتشار مقاله و اجرای برنامه های پاک سازی کوهستان، کوشیده است توجه همگان را به مسایل کوهستان و ضرورت حفاظت از این محیط های باارزش، جلب کند.

همایش های تهران، با همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات ، و با عنوان «جشن کوهستان» برگزار می شود که به فرصتی برای دیدار پیش کسوتان، اعضای گروه های کوه نوردی، و دیگر دوستداران کوهستان بدل شده است.
بیستم آذر امسال، مصادف با شنبه است؛ ضمن دعوت از دفترهای نمایندگی انجمن در شهرهای گوناگون برای اجرای برنامه هایی به مناسبت روز جهانی کوهستان در روز یاد شده ( یا روزهایی نزدیک به آن)، از همه ی اعضای انجمن درخواست می کنیم پیشنهادهای خود را به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم این روز با ما در میان بگذارند.

یک پست الکترونیکی به آدرس internationalmountainday@gmail.com به وسیله‌ی سورن سپانیان (عضو انجمن و از برگزارکنندگان مراسم این روز) ایجاد شده است که دوستان و علاقه‌مندان می‌توانند نظر خود را در این مورد به این آدرس بفرستند.

هیچ نظری موجود نیست: