شنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۹

سفر به اتازونی

برنامه‌ی مبادله‌ی کوه‌نورد بین ایرانیان و آمریکایی‌ها حدود ۲ سال پیش از این یعنی از اوایل سال ۱۳۸۷ آغاز شد و این در پی تماس‌ها بین آلپاین کلاب ایران (انجمن) و آلپاین کلاب آمریکا بود. در این سال پروژه مبادله‌ی کوه‌نورد بین دو سازمان مورد توافق قرار گرفت و زمان اجرای آن در مرحله‌ی اول یعنی سفر ایرانیان به آمریکا، به ماه ژو‌ن ۲۰۱۰ موکول شد.

اانجمن موضوع گزینش کوه‌نوردان برای این رویداد را به شرکت در جشن‌واره‌ی گشایش مسیر در سنگسر (پاییز ۱۳۸۸) موکول کرد. این برنامه در آذر ماه ۱۳۸۸ با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد. در این جشنواره دو نفر از کوه‌نوردان عضو GHM (فرانسه) شرکت داشتند که خود مقدمه‌ای برای جشن‌واره‌ی بیستون بود.

در پی رویداد سنگسر سل تعدادی از کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان انتخاب شدند که فروردین ۱۳۸۹ برای گرفتن ویزای آمریکا به امارات متحده‌ عربی رفتند و متأسفانه ۷ نفر از ۱۰ نفر موفق به گرفتن ویزا نشدند و برنامه هم به همین دلیل حدود ۳ ماه به عقب افتاد.

پارک ملی گراند تیتان - جکسون - وایومینگ

در دور دوم تعداد بیشتری موفق به گرفتن ویزا شدند و در تهایت تیم ۹ نفره‌ی انجمن شامل افراد زیر در ۳۱ آگوست از راه دوبی و با شرکت هوایی امارات عازم سان فرانسیسکو شد.

۱- عباس محمدی – رئیس انجمن

۷- محمد حسن نجاریان - عضو انجمن و عضو GHM

۸- احمد برجسته - عضو انجمن

۹- اصغر سعیدیان - عضو انجمن

حرکت از تهران ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه بود و ما ۱۲:۳۰ دقیقه به وقت امارات به دوبی رسیدیم و نا صبح ساعت ۰۸:۰۰، شب خسته کننده‌ای را به صبح رساندیم.

پرواز از دوبی به سان فرانسیسکو مستقیم و ۱۵/۵ ساعت طول می‌کشد،

ساعت ۱۹:۴۵ به وقت دوبی در حالی که ۱۱ ساعت از پرواز گذشته و بیش از ۵ ساعت دیگر در راه خواهیم بود.

تا اینجا نگاهی به ساحل نروژ و دورنمایی از قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی در زیر پای‌مان شاید هیجان انگیزترین بخش سفر تا این زمان بوده است.

پارک ملی گراند تیتان - جکسون - وایومینگ

ساعت ۱۲ شب به وقت دوبی و ۱۳ به وقت سان فرانسیسکو هواپیما به زمین نشست. صف تولانی ورود به مرز و کنترل پاسپورت یک‌ساعتی تول کشید و تازه بررسی دقیق‌تر پاسپورت ایرانیان و احتمالن غیر اروپایی‌ها و دو سری انگشت‌نگاری و پرسش و پاسخ آغاز می‌شد. آخرین نفر از جمع نه نفر ما ساعت ۱۶ بیرون آمد و پس از آخرین پرسش‌ها در گمرک در مورد کالا و پول همراه از فرودگاه خارج شدیم جایی که مجید ثابت‌زاده با دو دستگاه ون به انتظار ما نشسته بود.

مجید برای ادامه‌ی راه تا ایالت وایومینگ و شهر جکسون، دو دستگاه ون و یک راننده اجاره کرده بود. وارد بزرگ‌راه شدیم و در جهت شرق راندیم (مجید و سیامک). حدود ساعت ۱۹ به شهر کوچک اوبرن (Auburn) رسیدیم، اینجا در رستورالنی به نام لتیتود (Latitude) قرار داشتیم تا شام را به اتفاق یکی از اعضای AAC (خانم Elaine) که از فعالان زیست محیتی است، صرف کنیم. سفارش غذا و امان از خستکی (حدود ۴۸ ساعت بی‌خوابی!!).

دوباره حرکت و حدود ساعت ۱۲ شب به شهر رنو در شمال ایالت نوادا رسیدیم تا شب را در هتلی که مجید برای‌مان رزرو کرده بود اقامت کنیم. این ایالت مرکز کازینوها در آمریکاست که لاس‌وگاس هم در جنوب آن قرار دارد.

قرار فردا را برای ساعت ۰۷:۳۰ گذاشتیم و به بستر رفتیم

ساعت ۰۲:۲۵ هتل الدورادو – دنور – اتازونی

پارک ملی گراند تیتان - جکسون - وایومینگ

قرار بود برای صبحانه ساعت ۱۰ جمع بشیم ولی در عمل ساعت ۰۶:۳۰ همگی بیدار بودیم، پس از صبحانه به پارک ملی گراند تیتان رفتیم و تا عصر کنار دو سه دریاچه راه‌پیمایی کردیم، زیبایی این پارک، خیره کننده و جادویی است.

قرار است روز ۴شنبه و ۵شنبه ی این هفته من و عباس در دو جلسه‌ی زیست محیتی شرکت کنیم، ما برنامه داریم تا در مورد نحوه‌ی اداره‌ی پارک‌های ملی در آمریکا اتلاعاتی جمع‌آوری کنیم.

فردا برای صعود به یک قله و یا سنگ‌نوردی به پای کوه تیتان خواهیم رفت.