یکشنبه، آذر ۰۱، ۱۳۸۸

«مدیریت بلا و فاجعه در کوهستان»


سال ۲۰۰۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز ۱۱ دسامبر هر سال را که برابر با ۲۰ آذر است به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد و هر سال یک موضوع یا تم در ارتبات با گسترش پایدار کوه‌ها برای آن سال قرار می‌دهد.

تم امسال (۲۰۰۹) روز جهانی کوهستان، «مدیریت بلا و فاجعه در کوهستان» است.

کوه‌ها، جاهای خطرناکی هستند، بسیاری از ساکنان محیت های کوهستانی همواره در برابر تهدید زمین لرزه‌ها، آتش‌فشانی کوه‌ها، رانش زمین، بهمن و سیل‌آب‌ها هستند، ولی دلیل‌های زیاد دیگری هم مردم کوه‌نشین را به زیستن در چنین شرایط شکننده، ناپایدار و آسیب پذیری وادار می‌سازد، از جمله پیوندهای خویشی، قومی و اجتماعی و در پس آنها، نگرشی و اندیشه‌ای دیگرگون از خطر و سرانجام تنگ‌دستی و فقر.
روز جهانی کوهستان، امسال در نظر دارد تا آگاهی عمومی در مورد خطرهای طبیعی در مناطق کوهستانی و آسیب‌پذیری جامعه‌های کوهستانی را بالا ببرد، جلب توجه کافی به کشاورزی پایدار، مرتع‌ها، چرای دام و جنگل‌بانی، پابه‌پای نیازی که به گسترش هدف‌ها و روش‌ها در مقیاس ملی وجود دارد، به عنوان نکات کلیدی برای کاهش خطرها و مدیریت بلاها و فاجعه‌ها در محیط‌های کوهستانی به شمار می‌روند.

انجمن کوه نوردان ایران، از سال ۱۳۸۴ هر سال به این مناسبت، همایش هایی برگزار کرده و با کارهایی مانند انتشار مقاله و اجرای برنامه های پاک سازی کوهستان، کوشیده است توجه همگان را به مسایل کوهستان و ضرورت حفاظت از این محیط های باارزش، جلب کند.

همایش های تهران، با همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات ، و با عنوان «جشن کوهستان» برگزار می شود که به فرصتی برای دیدار پیش کسوتان، اعضای گروه های کوه نوردی، و دیگر دوستداران کوهستان بدل شده است.
بیستم آذر امسال، مصادف با جمعه است؛ ضمن دعوت از دفترهای نمایندگی انجمن در شهرهای گوناگون برای اجرای برنامه هایی به مناسبت روز جهانی کوهستان در روز یاد شده ( یا روزهایی نزدیک به آن)، از همه ی اعضای انجمن درخواست می کنیم پیشنهادهای خود را به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم این روز با ما در میان بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست: