شنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۸

من خانم‌های کوه‌نورد را کتک می‌زنم، پس هستم!!!

ر هفته‌ای که گذشت ماجرای کتک زدن مژگان کمالی‌نژاد از کوه‌نوردان گروه کوه نوردی همت شمیران به وسیله یکی از مدیران این گروه تبدیل به مهم ترین موضوع کوه‌نوردی ایران شد، احتمالا این موضوع در هیات کوه‌نوردی استان تهران یا فدراسیون کوه‌نوردی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما چند نکته در این جا اهمیت طرح دوباره و دقت ویژه دارد.
۱- از اینکه مژگان کمالی نژاد به بیان فاش این حادثه پرداخت خوش‌حالم، چرا که یکی از آفت های جامعه ما همین لاپوشانی کردن هاست و از این دست دلیل آوردن ها که:
موضوع خانگی است و باید در خانه حل و فصل شود.
خانم با این کار آبروی خودت را می بری، هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.
کاوه کاشفی عمرا اگر به این موضوع بپردازد.
از این اتفاق‌ها در همه باشگاه‌ها می‌افتد.
خانم با آبروی باشگاه بازی می‌کنی.
با نفوذی که دکتر مساعدیان در هیات تهران دارد قصه ماست‌مالی می‌شود.

۲- ببینیم در موارد دیگر در جامعه ایرانی چه کرده‌ایم و نتیجه چه شده است:

هنوز بیماری ایدز، بیماری غرب و آن طرف آب‌هاست.
شیوع آنفلوانزای پرندگان در ایران را انکار کردیم.
سرایت آنفلوانزای نوع ۱ را که همه‌گیری جهانی آن اعلام شده است، در کشور خود انکار می‌کنیم.

و از انتشار آمار درست مبتلایان و مهم‌تر از آن به آگاهی دادن بی‌پرده و صریح به مردم برای آشنایی به این بیماری‌ها و موارد شبیه به آن و هم‌چنین پیش‌گیری از آن اقدام نمی‌کنیم.

قاتل‌های زنجیره‌ای مانند آنی که به بهانه خرید و یا اجاره‌ی خانه به درون منزل می‌رفت و زنان خانه را می‌کشت به جامعه معرفی نکردیم تا مردم آگاه و هوشیار باشند.
خفاش شب که زن‌ها را می‌کشت و آزادانه در کشور سفر می‌کرد، تنها پس از آن که آخرین قربانی او با خوش شانسی از چنگ او فرار کرد، به جامعه معرفی شد.
و یا آن یکی قاتل مجنون که چند زن را در مشهد خفه کرد و ....

۳- لاپوشانی و مخفی کاری کمکی به ما نمی‌کند و تنها سبب می‌شود که مشکل دوباره و چند باره، اینجا و آنجا آشکار شود و چه بسا مثل همین بیمی که از ویروس آنفلوانزا داریم، آفت‌های کوه‌نوردی مخفی شده ما هم یک جایی، یک زمانی، یک جهش بدهد و مصیبتی بشود که عقل و فکر و تجربه و زور بازو و همه امکانات قدیمی‌ها و تازه‌کارها و هیمالیا رفته‌ها و نرفته‌ها هم نتواند چاره‌ای برایش بیابد.

۴- در بیانیه گروه همت می‌خوانیم که:

احتراما پیرو نامه درج شده سرکار خانم کمالی نژاد در وبلاگ کلاغها این گروه اعلام می دارد که متاسفانه مطالب نامه مذکور مغایر با واقعیت بوده است و قصورهای اخلاقی توسط طرفین درگیر انجام شده است که در گروه و در جلسات متعدد بررسی گردیده است و اقدامات تنبیهی مناسب از طرف هیئت مدیره گروه کوه نوردی همت شمیران اعمال شده است در صورت وجود ابهامات در رابطه با مسئله فوق هر یک از طرفین طبق درخواست رسمی می توانند از طریق هیئت کوهنوردی شمیران و یا استان تهران اقدام نمایند. در ضمن این موضوع قابل بررسی در وب سایتها و وبلاگهای مجازی نمی باشد .

نگاهی سرسری هم به این پاسخ یا بیانیه نشان می‌دهد که چه اندازه در تهیه و نگارش آن شتاب‌زده و بی‌دقت عمل شده است:
یک - این نامه در اصل خطاب به ریاست هیات کوه‌نوردی استان تهران یعنی آقای کاوه کاشفی نوشته شده است و فرستادن آن برای وبلاگ کلاغ‌ها برای انتشار آن در جامعه کوه‌نوردی بوده است.
دو - نوشته شده است که مطالب این نامه مغایر با واقعیت است و آن‌چه در ادامه نوشته‌اند، درستی مطالب مژگان کمالی نژاد را اثبات می‌کند.
سه - از همه جالب‌تر بخش پایانی پاسخ است که این موضوع قابل بررسی در وب‌لاگ‌ها نیست!!!
خوب گروه همت برای چه پاسخ به این ادعا را در وبلاگ کلاغ‌ها و آرام‌کوه لینک داده‌اند؟!!
و چرا تعدادی از طرف‌داران گروه همت وبلاگ‌ها را برای انتشار نظرهای بی‌ادبانه و توهین‌آمیز و فحش دادن به مژگان کمالی نژاد انتخاب کردند؟!!

از گروه کوه‌نوردی همت و برای گذر از این بحران، انتظار برخوردی متین و همراه با تفکر و احساس مسولیت و احترام نسبت به افکار عمومی جامعه کوه‌نوردی می‌رود تا صدور بیانیه‌ای پر از تناقض و باید و نباید و تکلیف روشن کردن برای جریان آزاد اندیشه‌ها در جامعه کوه‌نوردی.

و سخنی با مژگان کمالی نژاد و آنجا که در نامه خود نوشته‌است که:

بر طبق ضوابط اداره‌ی محترم تربیت بدنی مبنی بر جدا بودن فعالیتهای ورزشی آقایان و خانمها با اصرار تعدادی از نفرات گروه، (بر خلاف نظر بعضی از اعضای هیات مدیره برای مثال،مخالفت شدید آقای محمود آرین با کمیته ی بانوان)،از ابتدای سال جاری کمیته ی بانوان فعالیت خود را آغاز نمود که در همان ابتدای امر با وقایع پیش آمده عملاً این کمیته پس ازاستعفای اینجانب منحل شده و تا کنون جایگزینی برای آن انتخاب نشده است و همچنان حضور خانمها و آقایان درجلسات هفتگی و برنامه ها به صورت مشترک می باشد که این خود نیز خلاف مقررات موجود است.

باید گفت که طرح موضوع زنانه و مردانه کردن کوه‌نوردی، از اعتبار این اعتراض یا شکایت می‌کاهد، بعید می‌دانم که مژگان کمالی نژاد هم اساسا با این موضوع مشکلی داشته باشد، می‌دانیم که فقط برای کوه‌نوردی کردن خانم‌ها که پس از انقلاب ممنوع شده بود، چه تلاش‌ها شد و پس از آن هم زنانه و مردانه کردن کوه‌نوردی بود که یک خواسته غیر منطقی و غیر عملی بود و پرداختن به آن به عنوان تخلف گروه همت درست نبود و اشتباه بزرگ مژگان کمالی نژاد است.



هیچ نظری موجود نیست: