یکشنبه، مرداد ۲۵، ۱۳۸۸

من گاشربروم II را تا زیر قله صعود کردم!!

من دکتر جوادی

دکتر جوادی در واکنش به پست پزشک تیم؟ تیم حمله؟ پشتیبانی صعود؟ و یا من صعود میکنم پاسخی را به کوه نیوز فرستاده است که عینا در زیر منتشر میشود.

از دکتر جوادی برای اینکه با احساس مسوولیت و با صمیمیت، امکان بحث پیرامون این سوژه بسیار مهم را باز کرده است سپاسگزاری میکنم.

من همانند بسیاری دیگر از آنچه که باعث شده است تا سرپرست آن طور که دکتر جوادی میگوید، برخلاف قول و قرار قبلی، مانع صعود پزشک تیم شود، بی خبرم، ولی فکر میکنم به هر دلیلی ممکن است سرپرست به این نتیجه برسد که یکی از افراد تیم را از صعود منع کند و خوب اجرای تصمیم سرپرست هم لازم است.

امیدوارم فرشاد خلیلی در مورد برنامه تیم سراب، صعود پزشک تیم، اعلام صعود به قله ی گاشربروم 2 که صعود نشد و بقیه جزییات آن صحبت کند و البته صعود تیم تهران تا زیر قله و موضوع زباله ها هم توسط کاوه کاشفی به علاقه مندان توصیح داده شود.



در پاسخ مطلبي با عنوان "پزشک تیم؟ تیم حمله؟ پشتیبانی صعود؟ و یا من صعود میکنم" كه در وبلاگ آقاي عباس ثابتيان، با نام ايشان در تاريخ 27 تيرماه 88 درج گرديده است، دكتر ابوالفضل جوادي (پزشك تيم هيات كوه نوردي سراب، اعزامي به قله ي گاشربروم II) مطلبي را به عنوان جوابيه به ايشان، براي كوه نيوز ارسال كرده است كه با هم مي خوانيم:

دوست گرانقدرم آقای ثابتیان در ارتباط با پزشکان ارتفاع موضوعی را مطرح کرده اند، كه می تواند پیش درآمد برداشتن یک گام بلند در زمینه هیمالیانوردی در کشور عزیزمان باشد. به همین دلیل صمیمانه از ایشان تشکر میکنم. نخست ميخواهم تعريف خود را از پزشك ارتفاع براي اطلاع همه عزيزاني كه مرا نمي شناسند بيان نمايم:

  • پزشك تيم اعزامي جهت صعود بلند، بايد به فنون جستجوي مصدوم، دست يابي به وي، تثبيت وضعيت او (شامل اقدامات پزشكي اوليه) و انتقال وي كاملا مسلط باشد زيرا اين مراحل چهارگانه، كاملا به هم پيوسته و غير قابل تفكيك هستند. در واقع پزشك ارتفاع، مسئول و متولي نجات بيماران يا مصدومان تيم است.
  • وجود منابع مناسب، در زمان مناسب، در مكان مناسب، يكي از راهبردهاي اساسي نجات است. به اين معني كه در هر عمليات نجات، بايد منابع مورد نياز (ازجمله منابع انساني) در كوتاهترين زمان ممكن، در محل حادثه حاضر و آماده عمل باشند.

با توجه به دوبند فوق، روشن است كه براي پزشك ارتفاع، هيچ گزينه اي بجز همراهي تيم در تمام مراحل صعود وجود ندارد. توجه داشته باشيم كه جدي ترين خطرات (از جمله خيز مغزي، خيز ريوي و تروماهاي ناشي از سقوط و ريزش) در كمپهاي مرتفع و همچنين در ضمن صعود نهايي و بازگشت از قله، جان كوه نوردان را تهديد مي كنند. پزشك مستقر در كمپ اصلي، يا حتي كمپ هاي يك، دو، سه و ...، پيش از آنكه حتي خبر سانحه يا بيماري، از بالا به او برسد، زمان طلايي براي نجات بيمار را از دست داده است.

بديهي است پزشكي كه ميخواهد در تمام مراحل صعود همپاي تيم باشد (تا نيازمند مداواي تلفني نشود) بايد از نظر آمادگي، تكنيك و مقاومت به ارتفاع، حداقل از سطح ميانگين تيم بالاتر باشد. با اين تعريف، بسياري از كساني كه به عنوان پزشك ارتفاع در برنامه ها حضور مي يابند، صرفا پزشكان علاقمند به ارتفاع هستند كه براي عملكرد بهينه به عنوان پزشك ارتفاع، كسب حداقل آمادگيها و ظرفيتهاي ضروري را بايد مد نظر قرار دهند و گرنه خودشان و تيم، تحت پوشش آنها در معرض خطر خواهد بود.

اينجانب مايل نيستم در مورد مثالهاي شما (دكتر گودرزي و مرحوم دكتر بهاءلو ) قضاوت كنم، زيرا اطلاعات درست و دقيق از اين برنامه ندارم. اما اطلاعاتم در مورد برنامه اي كه خود در آن شركت داشته ام دقيق است. اينجانب قصد صعود بدون مجوز به قله را نداشته ام، بلكه برعكس تنها شرط پذيرش مسئوليت پزشكي تيم، حضور در تيم قله بوده است. تصميم من به صعود، در ضمن برنامه و بصورت آني گرفته نشده است كه سرپرست مجاز باشد، با آن مخالفت يا موافقت كند. بلكه حضور در تيم قله، تنها حق الزحمه درخواستي اينجانب در ازاي پذيرش مسئوليت خطير حفظ سلامت تيم بوده كه مورد پذيرش سرپرست هم واقع شده است. اصرار برقرار گرفتن در تيم حمله، اصلا واقعيت ندارد، زيرا سرپرست تيم اين موضوع را در تهران پذيرفته بود و دليلي براي اصرار كردن بر موضوعي كه قبلا مورد بحث قرار گرفته و بر روي آن توافق شده است، وجود ندارد. در واقع اين سرپرست تيم بود كه در تاريخ ۲۱ تيرماه و در كمپ يك، بصورت كاملا بي مقدمه و ناگهاني، به اينجانب اعلام كرد كه با حضورم در تيم قله مخالف است. توجه داشته باشيد كه معمولا اصرار برخي اعضا به حضور در تيم قله، بعد از مرحله بازيافت (Recovery) و پيش از صعود نهايي صورت مي گيرد كه تركيب تيم قله مشخص و اعلام شده است. در حالي كه در تاريخ فوق، تيم ما تازه هم هوايي را شروع كرده بود و اصولا مشخص نبود در چه زمان و با چه تركيبي به قله خواهد رفت، پس هر گونه موافقت يا مخالفت با حضور هر يك از اعضا در تيم قله، هيچ انگيزه اي بجز اغراض مشخصي نمي توانست داشته باشد.

در پايان مايلم ضمن قدراني از شما عزيز بزرگوار، بر اين نكته تاكيد كنم كه شرط اينجانب براي پذيرش مسئوليت پزشكي صعود هاي بلند،‌ محدود به اين برنامه نيست. اينجانب در سال گذشته مسئوليت پزشكي صعود به قله ي موستاق آتا را عينا با همين شرط پذيرفتم و تيم صعود كننده را تا قله همراهي كردم. جالب است بدانيد كه سرپرست و شخص طرف قرارداد اينجانب در هر دو برنامه (موستاق آتا و گاشربروم II) يك نفر بوده است. يعني هيچ بهانه اي مبني بر نا آشنايي با روش كار اينجانب يا عدم درك و تفهيم تنها شرط اينجانب براي حضور در برنامه، وجود ندارد. رويه كاري اينجانب به عنوان پزشك تيم، براي مسئولان محترم فدراسيون نيز شناخته شده است زيرا سال گذشته كه ضمن تماس تلفني براي حضور در يكي از برنامه هاي برون مرزي دعوت شدم، مانند هميشه قبل از هر چيز روش كار خود و شرط همراهي با تيم قله را مطرح كردم كه البته مورد موافقت قرار نگرفت و از پزشك ديگري براي آن برنامه دعوت شد. اي كاش سرپرست محترم برنامه گاشربروم II، آقاي فرشاد خليلي خوشه مهر، مانند آن مسئول محترم فدراسيون، صادقانه اعلام ميكرد كه قصد ندارد به اينجانب فرصت صعود بدهد. در آن صورت، شايد سناريوي اعزام تيم سراب به گاشربروم II، با پايان شادتري همراه بود.

با اداي احترام به شما و همه ي كوه نوردان حقيقت جو

نويسنده و ارسال كننده به كوه نيوز: دكتر ابوالفضل جوادي



هیچ نظری موجود نیست: