چهارشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۸۷

داوا استون کاندیدای UIAA



UIAA شرپا داوا استون را برای دریافت جایزه زیست محیطی کمیته جهانی المپیک که برای تشویق به اقدامات خوب زیست محیطی در حیطه ورزش است کاندیدا کرده است.

UIAA بر این عقیده است که کاری که داوا استون ، پیش ، در حین و پس از برنامه اکو اورست 2008 انجام داد، شایسته شناسایی جهانی است و او به همین دلیل نامزد جایزه ورزش و محیط زیست IOC شده است . جایزه با هدف شناسایی و تایید اقدامات خوب و مناسب زیست محیطی به وسیله ورزشکاران و در حوزه ورزش مورد علاقه آنها است. جایزه باید همچنین پروژه های در حال اجرا برای ورزش پایدار و محیط زیست را شناسایی کند.

داوا استون مسئول اکو اکسپدیشن 2008 بود که در ماه مه (اردیبهشت امسال ) به انجام رسید ، پس از اولین صعود او به اورست در سال 2007 ، او بر آن شد تا در مورد گرمایش جهانی و اثر آن بر منطقه خومبو بیشتر بداند و تصمیم گرفت تا آگاهی جهانی نسبت به این پدیده و تهدید آن را بر منطقه و مردم آن افزایش دهد و اکو اورست برنامه ریزی شد تا این آگاه سازی را ایجاد کند. اکو اورست هدف های گوناگونی را پیش رو داشت از جمله افزایش شناخت کوه نوردان ، بازدید کنندگان و شرپاها از تغییرات آب و هوایی بوسیله برگزاری نمایشگاه هایی در مراکز اجتماعی بیس کمپ اورست.

این اکسپدیشن همچنین تاکید فراوانی برر روی پاک سازی اورست داشت و با فراهم ساختن انگیزه مالی مناسب ، شرپاها بیش از 920 کیلو زباله را از بیس کمپ و کمپ های بالاتر جمع آوری کردند و گروه های دیگر را به بازگرداندن زباله های خود تشویق کردند. هدف دیگر این برنامه آزمودن سیستم های زیست محیطی برای استفاده در حین صعود بود ، برای پخت و پز ، برای پالایش آب و برای فضولات انسانی.

تمام این نکات با انگیزه گرایش به صعود های زیست محیطی هدف گذاری شدند که البته ، هم برای صعود کنندگان و هم برای محیط زیست منطقه سودآور بود. هدف داوا افزودن شناخت مردم از پدیده گرمایش جهانی و تشویق انجام صعودهای زیست محیطی بود و او اورست ، بلند ترین نقطه جهان را برگزید تا از فراز این تریبون بلند بیشترین مخاطب ممکن را در بین جهانیان بیابد. این اکسپدیشن با حمایت و حضور بهترین کوه نوردان دنیا اجرا شد.

داوا همچنان در حال کار در این حوزه است و با ICIMOD (مرکز جهانی برای توسعه یک پارچه کوهستان ) همکاری میکند.


از آخرین خبرهای UIAA


هیچ نظری موجود نیست: