چهارشنبه، آذر ۲۸، ۱۳۸۶

فریب و دروغ برای تبلیغ خدا


دروغ پردازی و تحریف و حتی تغییر خجالت آور متن وشخصیت های فیلم ها چندی است که به سوابق پر افتخار تلویزیون دولتی اضافه شده است.

همگان متوجه روش جدید سیما برای سانسور فیلم ها و یا نتیجه گیری دلخواه خود از روند داستان و فیلم و یا تبلیغ دینداری و خدا پرستی شده اند

مطالب زیر از وبلاگ دست نوشته نقل شده است


چند وقت پیش فیلم تاچینگ د ووید ( لمس خلا ) را دیده و مجذوب آن شده بودم. در برابر قدرت اراده و نیروی امید که غیر ممکن را به یک واقعیت تحقق یافته غیر قابل انکار تبدیل می کند متحیر مانده بودم

وقتی شنیدم که سینما چهار هم در سری مستند کوهنوردی خود این فیلم را نمایش داده خوشحال شدم و خواستم که یک بار هم با دوبله فارسی آن را ببینم. تنها آنچه را که موجب ناراحتی ام شد می نویسم. هر چند که دلم می خواست فریاد بزنم تا همه مردم بشنوند

داستان فیلم مربوط به دو کوهنورد انگلیسی است که قصد فتح قله ای ۶۳۳۴ متری در کوههای آند در پرو را دارند. ماجرا مربوط به سال ۱۹۸۵ است. پس از فتح قله و هنگام پایین آمدن، جو سیمپسون که قهرمان اصلی فیلم است و ۲۵ سال دارد، طی یک سقوط پایش می شکند و همین آغاز ماجراست. سایمون که با تجربه تر از جو است، با کمک طناب سعی در پایین فرستادن جو دارد که در میانه راه جو سقوط دیگری می کند و از یک پرتگاه آویزان می شود. سایمون که از وضعیت جو بی اطلاع است، یک ساعت و اندی منتظر می ماند تا جو اقدامات لازم را انجام دهد ولی از آنجا که جو به خاطر وضعیت نا مناسبش قادر به انجام هیچ کاری نیست، سایمون ناامید می شود و طناب را با چاقو می برد. جو به درون یک غار یخی سقوط می کند و بقیه فیلم ماجرای باورنکردنی زنده ماندن جو و تلاش او برای نجات دادن خود است.

بعدها کوهنوردان و مجامع کوهنوردی سایمون را به خاطر بریدن طناب مورد مواخذه قرار می دهند و انتقادات شدیدی به او وارد میکنند. جو در دفاع از سایمون ماجرای سفرشان را به صورت کتابی منتشر می کند ـ ۱۹۸۸ـ و سپس فیلم مستند ای با توجه به کتاب "لمس خلأ" در سال ۲۰۰۳ ساخته می شود که در آن داستان سفر از زبان خود دو کوهنورد روایت می شود.

در دوبله ایرانی اسم این فیلم "تماس نزدیک" است که بعد از تماشای فیلم علت این انتخاب برایم روشن شد

در فیلم تماس نزدیک این " واقعیت" که سایمون طناب را بریده با پاره شدن اتفاقی طناب جایگزین شده است. (هر چه فکر کردم هیچ دلیلی برایش پیدا نکردم، نه س ک س ای در کار است، نه صحنه مبتذلی، نه خشونت و قتلی، ترسیدند اگر واقعیت را نشان دهند همه کوهنوردان بی دلیل در کوه طناب ها را پاره کنند؟؟؟

جو از زمانی می گوید که با آن وضعیت نامناسب در غار یخی تنهاست:

فیلم اصلی، "لمس خلأ"

"احساس تنهایی می کردم و خیلی ترسیده بودم

...

این قسمتی از برنامه ما نبود

دیگه دیر شده بود و بیشتر به این فکر می کردم که دیگر نمی توانم از اینجا بیرون بیایم.

احمق ... احححححمق .... احمممممممممممممممق (صدای بازیگر فیلم)

لعنتی ....

این بچه گانه بود

من گریه می کردم

...

کاملا مطمئن شده بودم که تنها هستم و هیچ کس دنبال من نخواهد آمد

من یک کاتولیک به دنیا آمده بودم، اما مدت ها بود به خدا اعتقاد نداشتم و همیشه این سوال برایم مطرح بود که اگر در شرایط سخت و تحت فشار قرار بگیرم آیا عوض خواهم شد و از مریم مقدس درخواست خواهم کرد که مرا از اینجا بیرون بیاورد؟

این هیچ وقت برای من پیش نیامد ، یعنی من واقعا اعتقادی نداشتم.

من واقعا معتقد بودم وقتی که می میرید، می میرید همه چیز همین است و زندگی دیگری وجود ندارد.

و به این فکر می کردم که آیا می توانم از اینجا بالا بروم؟

"تماس نزدیک" یا دوبله فارسی :

" احساس تنهایی عجیبی داشتم

خیلی خیلی وحشت کرده بودم

...

اونجا بود که فهمیدم که زندگی صرفا یک بازیچه نیست

و باید مهمتر از اون چیزی باشه که فکر می کردیم

فکر می کنم اون لحظات بهترین فرصت در زندگیم بود تا بیشتر فکر کنم و خودم را بهتر بشناسم و بفهمم حقیقتا خدا وند چقدر بزرگ و مهربان است

اگر چه که ممکن بود هیچ وقت از اونجا بیرون نیام

ولی متوجه شدم که چقدر احمق بودم

احمق ... احححححمق .... احمممممممممممممممق (صدای بازیگر فیلم)

و شروع کردم به گریه کردن، گریه ای که توأم با تفکر و استغاثه بود

استغاثه به خداوند بالای سر "

دروغ تا کجا؟ چرا؟؟؟

قسمت زیبایی از فیلم هم به علت آهنگ آن حذف شده بود. این جا جایی بود که جو دیگر توانی نداشت و در آستانه ناامیدی قرار داشت، اما به یاد آهنگی مورد علاقه اش افتاد و دوباره امید در او زنده شد و به تلاش خود ادامه داد. اگر دست اندرکاران برنامه دغدغه ارائه کاری مناسب برای شنونده و سهیم کردن او در زیبایی فیلم را داشتند، می توانستند متن آن را حذف و آهنگ را پخش کنند.
در انتهای فیلم که جو به طرز باور نکردنی خود را به چادر می رساند،سایمون می گوید

منم تا اون موقع به معجزه و این طور حرفها اعتقادی نداشتم، ولی از اون شب به بعد فهمیدم همه چیز معجزه است و این ما هستیم که متوجه نمی شویم

در حالی که در فیلم اصلی هرگز کلماتی حتی مشابه هم گفته نمی شود

نمی دانم به خاطر کدام یک فریاد بزنم؟

به خاطر نامسلمانی آشکاری که تبلیغ خدا می کند؟

به خاطر نادیده گرفتن شکوه اراده و قدرت انسان؟

به خاطر نشانه های اشتباهی که از خدا می دهیم تا هر کس که خدا را می جوید گم شود؟

به خاطر دروغ و فریب؟

به خاطر توهینی که به هم وطنانم می شود؟

...

پی نوشت۱: می توانید فیلم اصلی را در ویدئو گوگل در ۱۲ قسمت ۱۰ دقیقه ای ببینید

دیالوگ های فیلم هم در اینجا قابل دسترس استپی نوشت۲: کاش انجمنهای کوهنوردی در ایران یک نامه اعراض آمیز به برنامه سینما چهار می نوشتند

پی نوشت ها و متن از وبلاگ دست نوشته میباشد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam
mamnon ke in matn ro inja gozashtid,

ettefaghan so'oude fardian ro ham ba hamsaram didim va (a'ajob kardim ke chera barname intori ast, ba khandane poste shoma hame chiz roshan shod,

ba'es ta'asof ast