چهارشنبه، آذر ۱۴، ۱۳۸۶

مستند کاظم فریدیان


من منتقد سینما نیستم و مطالب زیر از نگاه معمولی ترین کسی که به تماشای این برنامه و این فیلم نشسته، نوشته شده است

از 2 هفته پیش که مجری برنامه مستند 4 بعد از نمایش فیلم شرپا تمپا وعده پخش مستند صعود کاظم فریدیان را داد روز شماری میکردم و دیشب هم این موضوع را با پیامک به تعداد زیادی از دوستان یادآوری کردم و با شوق و ذوق فراوان پای تلویزیون نشستم.

با شروع صحبت کاملا روشن بود که برنامه روال معمولی ندارد و پرداختن به بیوگرافی نظام دوست و فریدیان برایم این معنی را میداد که مجری امشب میخواهد از محدوده هنری و سینمایی صرف خارج شود و این جالب بود چون فرصتی بود برای معرفی کوهنوردی و خوب البته کاظم فریدیان که کار بزرگی انجام داده است و حق مردم ماست که از او و از کوهنوردی بیشتر بدانند.

گفتگوی ابتدای برنامه هم که معمولا 30 دقیقه است ابن بار 45 دقیقه طول کشید و بعد از نمایش فیلم هم ادامه یافت.
فیلم را قبلا در جلسه انجمن دیده بودم و مشتاق دوباره دیدن آن بودم ولی با شروع فیلم متوجه شدم که این فیلم اساسا یک فیلم دیگری است، چرا؟

یک - فیلمی که دیشب پخش شد ربطی به صعود به کی دو و نه مشخصا به برودپیک سال 84 فریدیان نداشت.
دو - این فیلم ملغمه ای از دو صعود فریدیان به کی دو و برودپیک در سال های 84 و 86 بود.

سه - بخش قابل توجهی از ابتدای فیلم در مورد فریدیان و کارهای سختی که او میکند مثل کایت سواری و پاراگلایدرو غارنوردی بود و اینکه او یک تراشکار و قالب ساز خوب و ماهری مبیاشد و این موضوع فیلم یعنی کوهنوردی را کاملا به حاشیه برده بود کمااینکه گوینده سیما هم به این نکته اشاره کرد.

چهار- نمایش تمرینات آمادگی فریدیان قبل از اجرای صعود دقیقا بعد از صعود او به کی دو فیلم برداری شده بود - جهره برف سوخته و اندام او که بدلیل سختی برنامه بسیار تراشیده و ترکه ای شده بود - و این با اصل مستند سازی مغایرت دارد بویژه که نظام دوست چند بار بر این نکته تاکید کرد که این یک مستند بازسازی شده نیست.

پنج - در بخشی از صحبت ها معلوم نشد چرا فریدیان از رامین شجاعی نام میبرد چون اگر صعود پر حاشیه و ناتمام او و شچاعی به برودپیک موضوع فیلم بود چرا تنها یک بار از او نام برده شد و یک صحنه که یکی از آن دو سوپ آماده میکرد و اگر منظور صعود به کی دو بود که رامین شجاعی در آن زمان در خارج از کشور زندگی میکرد.

شش - پرچمی که بر فراز قله نشان داده شد آن پرچمی نبود که فریدیان با خود به کی دو برده بود و در برودپیک هم که قله ای صعود نشده بود.

هفت - با اظهار نظر محمد خورشیدی در نظرگاه کوهنوشت و در وبلاگ خود که میگوید:هفت

حدود 60 الی 70 در صد تصاویر در این مستند متعلق به برنامه صعود ملی خراسان رضوی بوده که در سال 1384 به دو قله خان تانگیری ( 7010 متر ) و پوبدا ( 7439 متر ) صورت پذیرفته است
بالای 90 در صد تصاویر این صعود را همنورد ارزشمندم جناب آقای جواد نوروزی فیلمبرداری کرده است

http://pouyamount.persianblog.ir/

اگر چنین باشد که محمد خورشیدی گفته است موضوع این مستند میتواند جنبه حفوقی به دلیل عدم رعایت حقوق صاحب اثر توسط رضا نظام دوست را هم بدنبال داشته باشد.

پرسش های دیگری که در ذهن ها شکل میگیرد میتواند این باشد که:

بر سر آن نسخه ای که ما در جلسه انجمن دیدیم چه آمد؟
آیا ممکن است بخش هایی از آن فیلم هم توسط فریدیان فیلم برداری نشده و توسط نظام دوست اضافه شده است؟ کمااینکه صحنه ای از فیلم کی دو که در انجمن دیدیم و مربوط به لحظه صعود به قله و آخرین گام هاست به نظرم آمد که در فیلم لمس خلا دیده بودم.

آیا آن نسخه که در انجمن نمایش داده شد برای رویدادی مهمتر مثلا یک فستیوال جهانی فیلم های مستند ورزشی کنار گذاشته شده است؟ و خوب سر و ته برنامه مستند 4 سیما را هم میشود با یک فیلم در هم و برهم به هم دوخت .


فریدیان و یا نظام دوست و یا هر دو چرا چنین کردند؟


چند نظر در همین مورد از ویلاگ کوهنوشت

سلام من محمد خورشیدی عضو گروه پـویـا ( مشهد ) هستم
البته ما این کار را پیگیری خواهیم کرد که چرا جناب آقای رضا نظام دوست از تصاویری که دوست من آقای جواد نوروزی در برنامه خان تانگیری و پوبدا خراسان ، در سال 84 استفاده کرده است دقیقا حدود 70 درصد تصاویر در این برنامه مستند ، تصاویری بود که در برنامه خان تانگیری تصویر برداری شده بود ایشان بدون اجازه از آقای جواد نوروزی این کار را کرده و مطمئنا باید پاسخگو باشد
جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با خود جناب آقای رضا نظام دوست ارتباط برقرار کرده تا از صحت ادعای من مطلع شود . لطفا نتیجه را اعلام کنید متشکرم

یکی از اعضاء برنامه خان تانگیری و پوبدا سال 84

http://pouyamount.persianblog


نویسنده: نجاریان
چهارشنبه 14 آذر1386 ساعت: 9:43
نمیدونم کار گیشه مهم است یا اطلاع رسانی درست آخه اون تصاویر عموما در مورد برودپیک بود
و بنا به اظهارات خود آقای فریدیان 3 باطری بزرگ داشته که بازم خودشان فرمودند هر بار 20 دقیقه می توانسته فیلم بگیره که معلوم نشد آخرش به کجا ختم شد
حیف است فقط حیف


نویسنده: کوهنورد مشهدی
چهارشنبه 14 آذر1386 ساعت: 9:44
با سلام
راستش در این فیلم بیشتر از اینکه به k2 پرداخته بشه تعريف و معرفي يه ابر مرد به نام فريديان بود.
تو اين فيلم ما چهره آقايان جواد نظام دوست، حسين اماني رو هم ديديم كه چندين بار به مراتب در جاهاي مختلف فيلم ديده مي شدند
كه مربوط مي شد به برنامه هاي خانتانگيري و پوبدا آقاي اماني به عنوان سرپرست برنامه تيم خراسان و برنامه نپال اقاي جواد نظام دوست.
چقدر آقاي فريديان فعال بودند كه در اين برنامه ها همراه اين عزيزان بودند و تصوير گرفتند.
به نام خود كار ديگران را ثبت كردند جاي بسي افتخار است.


نویسنده: برای جناب به اصطلاح کارگردان !
چهارشنبه 14 آذر1386 ساعت: 11:56

جناب نظام دوست
با سپاس از ارتباطی که با رسانه دولتی ایران برای پخش این مستند ترکیبی و قهرمان پرور !برقرار کردید - البته با رویکردی کاملا هدفمند ! - با توجه به اینکه مدتی است در عرصه فیلم سازی مستند دستی بر آتش دارید، لطفا بفرمائید تعریف جنابعالی از "کارگردانی فیلم مستند "چیست ؟ چراکه در پایان بندی این مستند عاریتی از تصاویر برنامه های غیر مرتبط و متاسفانه بدون رعایت حقوق مالکیت ، نام شما بعنوان " کارگردان " منظور شد ! در حالیکه علاوه بر تصاویر عاریتی ، ناشی گری های تصویربردار و گاف های راوی نشان از نداشتن مالکیت همه تصاویر و عدم حضور و تذکر جناب کارگردان در تمامی لکیشن ها داشته است!
از طرفی سه رویه و رويکرد اصلی در مستند سازی عبارتند از:
1) مردم شناسانه : مردم ، نهادها و فرهنگ ها را به همان صورتی که هستند ، يا به نظر می رسند نشان می دهد . که بصورت کلی و جزئی این فیلم دارای ضعف های مشهود در پرداختن به این مهم بود که بحث تخصصی و جامعه شناسانه پیرامون آن مفصل است .
2) تاريخی : می کوشد مردم و رويدادهای مهم گذشته را روی نوار فيلم يا ويديو زنده کند . در حالیکه در این مستند هدفمند !هیچ اشاره وِیژه و درخوری به فعالیت های مستقل یا دولتی درخشان گذشته غیر از ناکامی زنده یاد داود خادم نشد !
3) افشاگری جالب واقعیت ها : مستند ساز بايد شيوه ای ارائه کند که از نظر بصری جالب باشد اما مستند جالب بايد افشا کننده باشد و چيزی را به ما نشان دهد که به نحو ديگری نتوانيم به آن پی ببريم . چنين فيلمی بايد از مصور سازی متن فراتر برود !شواهد و قرائن قوی گواهی می دهند چنین نکرده اید - اشاره به تحریف حقیقت در فتح برودپیک که با زیرکی و جادوی تدوین به صعود کی دو پیوند خورد تا صعود هر دو قله را به بیننده عام و از همه جا بی خبر القا و پهلوان پنبه سازی کند -که البته بخشی از این ترفند از نگاه نقادانه دست اندرکاران و متخصصان مستند 4 دور نماند ! ( آنجا که گوینده زن غیر مرتبط با کارگردان در نقد فیلم به عدم نمایش اوج واقعه یعنی بر فراز قله اشاره می کند ) . در واقع شما به دو دلیل کاملا مشخص اوج واقعه این مستند را سانسور کردید : الف : برودپیک اصلا صعود نشد ب : پرچم قهرمان داستان بر فراز قله کی دو پرچم رسمی کشورش نبود اما رسانه ، رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ... ای کارگردان نظام دوست !!



x

۱ نظر:

ناشناس گفت...

چقدر خندیدم امروز

احمقها برای دنیا خیلی لازمند. باید هر روز شکرگزاری کنیم بخاطر بودن شان
فکر کردن به آنها ، مایه ی تسلی خاطر است. وقت هایی که از حماقت های خودمان به تنگ می آییم ، فکر کردن به آنها و اینکه آنها از خودشان به تنگ نمی آیند ، مایه ی تسلی خاطر است
سيزيف